מחירי הקפה של שטראוס בברזיל זינקו. האם ומתי זה יקרה בישראל?

קבוצת המזון והמשקאות השנייה בגודלה סיימה את הרבעון השלישי עם זינוק של 29% ברווח הנקי, שהסתכם ב–204 מיליון שקל • העלייה במכירות מיוחסת, בין היתר, לצמיחה בענף מוצרי החלב

גיורא בר דעה / צילום: ענבל מרמרי
גיורא בר דעה / צילום: ענבל מרמרי

עם חזרת המשק לפעילות כמעט מלאה, לרבות פתיחת השוק המוסדי (מלונות ומסעדות), ענקית המזון שטראוס  מסכמת רבעון שלישי עם צמיחה של 6.9% במכירות להיקף של 2.3 מיליארד שקל. הרווח הנקי לבעלי המניות הסתכם ב-204 מיליון שקל. נזכיר כי שטראוס נמצאת תחת חקירת הרשות לתחרות, וכמוה גם רשתות קמעונאיות ומפיצות אחרות.

שטראוס היא קבוצת המזון והמשקאות השנייה בהיקפה בישראל. את הגידול במכירות ברבעון השלישי היא רשמה בעיקר הודות לפעילותה בארץ, וכן בזכות פעילות חברת המים וחברת הקפה הבינלאומית.

החברה מציינת כי ברבעון השלישי ענף המזון ירד ב-3.6%, וכי לפי סטורנקסט שטראוס הגדילה את נתח השוק שלה ב-0.4% - ל-12.3%. את העלייה במכירות מייחסת החברה בעיקר לצמיחה בענף מוצרי החלב והחלב הצמחי ובקטגוריית החטיפים המלוחים.

התייקרות במחירי הקפה

בסיכום הרבעון, שטראוס מדווחת על עלייה של כ-22% ברווח התפעולי ל-300 מיליון שקל, ושל 28% ברווח הנקי, ל-204 מיליון שקל. הפעילות בישראל - שצמחה ב-2.4% ברבעון לכדי מכירות בהיקף של כ-976 מיליון שקל - תרמה ל-43% מההכנסות. פעילות הקפה האחראית ל-41% מההכנסות, פעילות המים (תמי 4) מהווה כ-8%, ופעילות המטבלים והממרחים בזירה הבינלאומית מהווה 8%.

על אף העלייה בהכנסות, החברה מדווחת על יציבות ברווח הגולמי, שהסתכם בכ-828 מיליון שקל. ברווח התפעולי (לפני רווחי חממת הפודטק) נרשמה ירידה קלה, והוא הסתכם ב-248 מיליון שקל. השחיקה נובעת ברובה מעליית מחירי חומרי גלם, בעיקר קפה ירוק וחלב, וכן בשל עלייה בעלויות הייצור וההובלה בעולם בעקבות השפעת משבר הקורונה.

בברזיל ייקרה החברה את מחירי הקפה בכ-37%. התייקרות במחירי הקפה חלה גם במזרח אירופה. בשטראוס מדגישים כי הדיווחים מתייחסים לאירועים שהתרחשו, וכי לא מדובר בהתראה לעתיד לבוא.

ההתייקרות במחירי הקפה (פולים ירוקים) מתבטאת בעלייה של 58% בזן הערביקה וב-39% ברובוסטה. הסוכר זינק ב-30%. את ההתייקרות במחירי ההובלה מציינת שטראוס בשיעור של 404%. בחברה לא סבורים שצפוי מיתון בזינוק מחירי השילוח וההובלה.

לצד העלייה בתשומות חומרי הגלם וההובלה, בחברה מציינים את הגידול בעלויות שכר העבודה, לא רק בישראל - כסגמנט שלא צפוי להיעלם, ובצדו מחסור מתמשך בכוח אדם, בעיקר בתחום הייצור. מנגד, לזכות החברה עומדת ההתחזקות בשער השקל אל מול הדולר/אירו, אלא שאל מול הרובל הרוסי רשם השקל היחלשות.

ההשקעה בפודטק משתלמת

לפני כשש שנים השיקה שטראוס חממת פודטק בשיתוף עם המדינה. מאז פגשו נציגי הקבוצה כ-900 יזמים, רובם ישראלים, וכ-22 מהם נכנסו לחממה. ברבעון הנוכחי רשמה שטראוס רווח של 52 מיליון שקל מפעילות הפודטק שלה, בעיקר הודות לסבב הגיוס של חברת אלף פארמס שאת פעילותה היא מנהלת. החברה, שמפתחת בשר מתורבת, אינה נוקבת בצפי למועד שבו ניתקל במוצריה במדפי החנויות.

מעניין לציין כי לחממה הצטרפה בחודשים האחרונים גם חברה המייצרת בשר דגים מתורבת. נזכיר כי לאחרונה השיקה אסם תחליף טבעוני לטונה במסגרת תחליפי הבשר שלה - סגמנט שהוזנח יחסית עד כה (תחליפי דגים).

לדברי גיורא בר-דעה, מנכ"ל קבוצת שטראוס, החברה "ממשיכה במסע הצמיחה לצד התמודדות עם השפעת מגפת הקורונה על הכלכלה העולמית. השפעה זאת באה לידי ביטוי בין היתר בעלייה גלובלית במחירי הסחורות, עלויות השינוע בעולם ותעריפי האנרגיה לתעשייה.

"הנהלת הקבוצה פועלת על מנת לשמור על החוסן והיציבות, לצד השקעות שיבטיחו את התאמת החברה והמשך צמיחתה גם בעתיד. בהתאם לכך, מציגה הקבוצה צמיחה בעסקי הליבה לצד פירות ראשוניים מהשקעתה האסטרטגית בחדשנות ובתעשיית הפודטק, שהשפיעו לטובה על רווחי החברה ברבעון זה. במקביל מבצעת הקבוצה השקעות בתחומי הקיימות, ומשפרת באופן מתמיד את מדדי ה-ESG".

בסיכום שלושת הרבעונים הראשונים של 2021 עמדו הכנסותיה של שטראוס על 6.5 מיליארד שקל. נזכיר כי את 2020 היא סיימה עם מכירות בהיקף של 8.3 מיליארד שקל. החברה מעסיקה כ-16.5 אלף עובדים ב-20 מדינות. בארץ מדובר ב-4,500 עובדים.