גורם ברשות המסים: "בקרוב יהיו עוד מעצרים בזירת הקריפטו”

חשד להונאת ענק בקריפטו שבמרכזה איש העסקים משה חוגג הוא סימן לשינוי הגישה במאבק רשויות האכיפה נגד העבריינות בתחום • גורם ברשות אומר לגלובס: "הקריפטו לא 100% אנונימי כמו שאנשים חושבים"

גורם ברשות המסים אמר שזה ''רק הגל הראשון'' של מעצרים / צילום: Shutterstock
גורם ברשות המסים אמר שזה ''רק הגל הראשון'' של מעצרים / צילום: Shutterstock

הבוקר (ה') נחשפה פרשה שעיקרה הוא חשד להונאת ענק בקריפטו - ובמרכזה איש העסקים משה חוגג, שנעצר יחד עם שבעה חשודים נוספים והובא לדיון הארכת מעצר. מהודעת המשטרה נמסר כי במהלך החקירה עלו חשדות נוספים כי ביצע לכאורה עבירות מין ומוסר.

הפרשה החדשה מצטרפת לשורת חקירות ופרשות שנחשפו בעת האחרונה בהן נעשה שימוש בזירת הקריפטו לביצוע שלל עבירות. בין החקירות הללו: חקירתו של בר מיטלמן, בעלי אתר חלפנות הקריפטו Bitin (יחד עם אביו ושתיים מאחיותיו), שהגיע להסדר טיעון לפיו הורשע בעבירות עוון קלות, עבירות תחבולה שאין בה מרמה ועבירות מיסוי קלות; חקירה של תושב ירושלים שנעצר לאחרונה בחשד להעלמת הכנסות מעל 11 מיליון שקל שהופקו מעסקאות של המרת מטבעות וירטואליים; מעצרו של תושב קדימה-צורן בחשד למכירת מטבעות וירטואליים (ביטקוין ואת’ריום) בהיקף של מיליוני ללא דיווח וללא תשלום מס; ופרשה גדולה מהחודש שעבר במסגרתה נעצרו 26 ישראלים בתום חקירה סמויה חובקת-עולם בשיתוף ה-FBI, בחשד לביצוע עבירות מרמה והלבנת הון במסווה של עסקאות פורקס במטבעות דיגיטליים, כלפי אזרחים בחו"ל ובהיקף של עשרות מיליוני שקלים.

הסיבה לגל החקירות של פעילים בשוק הקריפטו היא העובדה שרשות המסים - יחד עם גורמי אכיפה נוספים, בהם המשטרה והרשות לאיסור הלבנת הון - סימנה את שוק הקריפטו ומחזיקי מטבעות וירטואליים כיעד אכיפה מרכזי של הרשות.

לדברי גורם ברשות המסים, "שמנו את המאבק בהעלמות המס ועבירות המס בסדר עדיפות גבוה, ויש הגברה של איסוף המודיעין, האכיפה והגבייה בתחום. המאבק בזירה הזאת נערך באמצעות אכיפה מוגברת וממוקדת, איסוף מודיעיני, שימוש בטכנולוגיות מתקדמות והכשרות מיוחדות שנערכות".

"לא 100% אנונימי"

אותו גורם ברשות מזהיר, כי "הקריפטו לא 100% אנונימי כמו שאנשים חושבים. הרשות תגיע לכל מי שלא ידווח ולא ישלם את המס. מה שרואים עכשיו, הפרשה הנוכחית בחקירה שעברה מהשלב הסמוי לגלוי וחקירות נוספות מהעת האחרונה, זה התוצרים של הגל הראשון של האכיפה. בקרוב יהיו עוד גלים ומעצרים של עבריינים שפועלים בזירת הקריפטו".

לפני כשנה חשף גלובס כי רשות המסים שמה על המוקד את השחקנים בזירת הקריפטו.  פקידי שומה ברחבי הארץ החלו ללחוץ על שוק המטבעות הדיגיטליים ולחפש את המס שמתחבא בתחום. בין היתר, נשלחו למחזיקי ארנקים דיגיטליים מכתבי דרישה לדיווח על כל נכסיהם והכנסותיהם, כאשר לרבים מהם אין נכסים מלבד אותו ארנק דיגיטלי, וכן נעשו פניות לבורסות למסחר במטבעות קריפטוגרפים בישראל ובעולם על מנת לקבל מידע על ישראלים הסוחרים במטבעות אלה. במקביל, לרשות המסים מגיע מידע שוטף בעקבות כניסתן לתוקף של תקנות ה-CRS, במסגרתן מקבלת ישראל מידע על כספים וחשבונות של ישראלים ברחבי אירופה. מידע נוסף מגיע מכוח הסכם ה-FATCA שבמסגרתו עובר מידע ממס ההכנסה בארה"ב (IRS).

לפי עמדת הרשות, שפורסמה ב-2018, מחוייבים המשקיעים במטבעות הדיגיטליים במס רווחי הון בגובה 25%, כל עוד פעילותם אינה עולה לכדי עסק. במקרה שהפעילות עולה כדי עסק יחויב העוסק במס דו-שלבי כחברה או במס שולי לפי מדרגות המס ליחיד.
על רקע ההתעוררות בשוק המטבעות הדיגיטליים, ובייחוד הזינוק של הביטקוין, ובמקביל הצורך העז למלא את קופת המדינה, נרשמת התעוררות בזירה הזאת, וגם החקירות הפליליות לא איחרו להגיע.

"קורי העכביש מתחברים"

לדברי הגורם ברשות המסים, הרשות פועלת בשיטות מגוונות לחשוף את העבריינים בתחום. "במקרה של הפרשה הנוכחית דובר על חקירה של צוות חקירה מיוחד משותף של לה"ב 433 ורשות המסים, ויש חקירות כאלה כל הזמן, ובמקביל יש חקירות שרשות המסים מנהלת לבד וחושפת עבירות מס בזירת המטבעות הווירטואליים".

איך אתם מגיעים לשחקנים בזירת הקריפטו?
"המידע שאנחנו אוספים מכל המקורות מתאחד כמו קורי עכביש, שאנחנו יכולים לעקוב אחרי שביל הכסף ומי נמצא בו. גם אם מישהו קנה מטבע בצורה אנונימית, יש מישהו אחר בצד השני שמכר לו ודיווח אם הבאנו אותו לחקירה או בכל צורה אחרת, ואז קורי העכביש מתחברים ואנחנו יכולים לעקוב. אנחנו עושים כל הזמן ביקורות סמויות, קונים ומוכרים מטבעות ובודקים מי מולנו והאם הוא דיווח ומה הפעילות שלו. יש הרבה מאוד דרכים לאסוף את המידע". 

רשות המסים מנסה זה תקופה להכניס לחוק חובת דיווח על החזקת מטבעות וירטואליים. הניסיון האחרון היה במסגרת חוק ההסדרים, שם נכללה בנוסח המקורי חובת דיווח על החזקת מטבע וירטואלי בשווי של 200 אלף שקל ומעלה או שעלות רכישתו הייתה 200 אלף שקל ומעלה - אך ההצעה נפלה בשלב מוקדם של הדיונים. השבוע חשף גלובס כי במסגרת רפורמה שהרשות מתכננת במיסוי בינלאומי היא הכניסה חובת דיווח ספציפית על שוק הקריפטו ודרישה לדיווח כל נכס מבוזר מעל מיליון שקלים. אבל בינתיים, מנהל רשות המסים, אומר מעל כל במה, כי גם ללא החקיקה הרשות תגיע למי שמעלים מס בזירה.

באחד הכנסים בהם השתתף לאחרונה אמר מנהל רשות המסים, כי "כמו שהגענו לבעלי החשבונות בשווייץ וקיבלנו את כל המידע מכאלה ששינו דקה לפני את החשבוניות שלהם, וכמו שעכשיו בעולם הצ'יינג'ינג אנחנו רואים הכול ונדע להגיע לכולם - אז גם במטבעות הווירטואליים אנחנו שם גם בלי החקיקה. ככל שזה ישוקף אלינו יותר, נדע יותר". לדברי מנהל רשות המסים, "אם תהיה חקיקה או לא, אני מודיע לכם ואומר גם לציבור - אנחנו נמצאים שם בטכנולוגיה הכי מתקדמת בהתמודדות אל מול הבלוקצ'יין. עשינו לא מעט תיקים פורצי דרך בהתמודדות שלנו עם המטבעות הדיגיטליים. היכולת שלנו להגיע לאותם כאלה שבוחרים להתחכם עם החוק היא ברמה בינלאומית. אל תנסו את רשות המסים".

הכשרות ורכש טכנולוגי

הגורם ברשות המסים מחזק את המסר הזה, כשהוא אומר לגלובס היום כי "הרשת מתהדקת סביב מי שלא מדווח, הרבה יותר מהמר ממה שהוא חושב. הרבה אנשים באים אלינו לדווח ואנחנו שואלים אותם מול מי היו העסקאות שלכן/ם ומשם אנחנו מרכיבים את השרשראות הלאה. ככל שיש יותר מדווחים כך יש יותר נקודות על רשת הקורים, ומההצלבות אנחנו מגיעים לעוד ועוד פעילים בזירה. יש גם אתרים חינמיים - כמו 'איתרסקאן' שמתחקרים מטבע או מספר מטבעות ואפשר לפי זה לעשות בדיקות. יש הרבה חברות שנותנות שירותים כאלה באאוטסורסינג ואנחנו משתמשים בחלק מהם. יש לנו הרבה מאוד מקורות מודיעיניים ואנחנו לגמרי עם היד על הדופק בזירה".

ברשות המסים הכשירו לאחרונה חוקרים ספציפיים לעסוק בנושא, ואלה עברו הכשרות ייחודיות. לדברי הגורם ברשות, "יש חוקרים ספציפיים שעברו התמחות ולימוד לטובת המאבק הזה, עשינו הכשרות שלנו פנימיות והכשרות חיצוניות שבמסגרתן למדנו לאתר את בעלי הארנקים והמטבעות. לימדנו את החוקרים איך לנתח ארנקים ואיך לשייך את אותו ארנק לאדם ספציפי, ויש לנו טכנולוגיות, כלים וחיתוכים שאנחנו מסתייעים בהם כדי לשייך ארנק לאדם".

אותו גורם חושף עוד כי "הרשות ביצעה רכש טכנולוגי משמעותי", כדי להתמודד עם העבריינות בזירת הקריפטו וכי בשיתוף פעולה עם כל גורמי האכיפה, בהם המשטרה, הרשות לאיסור הלבנת הון וגורמים בינלאומיים הם מגיעים לחשיפה של עבירות חמורות בזירה. "יש הרבה שיתופי פעולה בינלאומיים ושיתופי פעולה מקומיים כדי להגיע לעבריינות שנערכת באמצעות מטבעות וירטואליים. יש טיפול משולב כדי למגר את התופעה".

 ***חזקת החפות: משה חוגג ויתר הנחקרים הם בגדר חשודים בלבד, לא הורשעו בביצוע עבירה, ועומדת להם חזקת החפות.