המנצחים המפתיעים של חוק תקציב 2 טריליון הדולר של ביידן: וול סטריט וחברות הטבק

חברות הטבק, בנקים וחברות פרטיות הם בין המנצחים, למרות העלות המסים שנכללות בתקציב

ג'ו ביידן, נשיא ארה''ב / צילום: Associated Press, Alex Brandon
ג'ו ביידן, נשיא ארה''ב / צילום: Associated Press, Alex Brandon

קבוצות עסקיות הצליחו לחסום העלאות מסים בשווי מיליארדי דולרים, שתכנן הנשיא ביידן להטיל כדי לממן את תקציב ההוצאות בגובה 2 טריליון דולר - אחרי שתדלנות אינטנסיבית לשינוי החוק.

החקיקה שאושרה ברוב של 220 מול 213 כוללת ניצחונות לבנקים הגדולים, חברות הטבק וחברות פרטיות, וכן קואליציה רחבה של חברות שחסמה את הקמפיין של ביידן לבטל את הפחתת מס החברות, שנחקק תחת הנשיא דונלד טראמפ.

לוביסטים של חברות פרטיות בלמו העלאת מס בגובה של 14 מיליארד דולר, לאחר קמפיין הסברה שעזר לשכנע את הסנאטורית קירסטן סינמה, דמוקרטית מאריזונה, שזה יפגע בעסקים במדינה שלה.

חברות הטבק וחנויות הנוחות הפחיתו את שיעור המס על מוצרי ניקוטין בכמעט 100 מיליארד דולר, תחת הטענה שמיסוי כזה יפגע בשכבות החלשות של האוכלוסייה האמריקאית. החוק שעבר קובע העלאת מס על מוצרי ניקוטין בכ-9 מיליארד דולר למשך עשור, מה שבעיקר ישפיע על תעשיית הוייפינג (Vaping).

קבוצות מסחר מוול סטריט חסמו את המאמצים של האגף הפרוגרסיבי של המפלגה הדמוקרטית להטיל מס חדש על העברות כספיות, בטענה שזה יפגע בהתאוששות הכלכלה.

"המאמץ הפרו-תאגידי עדיין חזק מאוד בתוך המפלגה", אמר אדם ג'נטלסון, שעבד בתור אסטרטג בכיר של הסנטור הדמוקרטי של נבדה, הנרי רייד, מי שהוביל את הרוב בסנאט. "הצד התומך בעובדים ממשיך לצבור כוח, אבל הצד התומך בתאגידים הוא המחזיק בכוח", כך אמר.

השינויים שביצעו החברות בחקיקת מדיניות הפנים של הנשיא ביידן הגיעו אחרי פרץ של פעילות לוביסטית בשנה האחרונה.

903 מיליון דולר ברבעון על לובינג

חברות וקבוצות בעלות עניין הוציאו סכום שיא של 903 מיליון דולר על שתדלנות (לובינג) ברבעון האחרון שהסתיים ב-30 בספטמבר, כך לפי ניתוח של רישומים ציבוריים, שהתבצע על ידי המרכז לפוליטיקה רספונסיבית, ארגון שעוקב אחר כמות הכסף בפוליטיקה האמריקאית. זאת עלייה של כ-5% בהוצאות על שתדלנות לעומת אותה התקופה בשנה האחרונה לכהונתו של הנשיא טראמפ.

תעשיית הלובינג בדרך כלל מואצת כאשר הדמוקרטים עולים לשלטון, שכן חברות מתאמצות לחסום חקיקות חדשות של הטלת מסים.

השנה, השתדלנות גברה באופן מיוחד, מתוך החשש של עסקים מפני חקיקה עוינת מכיוון הפרוגרסיבים, בינהם חברת הקונגרס אלכסנדריה אוקסיו קורטז הדמוקרטית.

הקבוצות העסקיות הן לא היחידות שרשמו ניצחונות.

לוביסטים של איגודי עובדים הבטיחו תיקונים במדיניות המיסוי שיאפשרו הכרה בתשלום דמי חברות בארגון כהוצאה מוכרת. איגוד העובדים של ענף הרכב נהנה גם הוא מהוראה מתקנת, המעניקה לצרכנים זיכוי מס גדול יותר על כלי רכב חשמליים שנבנו על ידי חברי האיגוד.

עורכי דין המופיעים בבית משפט קיבלו היתר המאפשר להם לנכות לצרכי מס הוצאות מסוימות עבור תיקי מגירה, על בסיס השנה שבה נרשמו ההוצאות. (לא על בסיס השנה בה נסתיים התיק או התקבל התשלום עבורו).

עוד ניצחונות מתונים נרשמו בענפי תעשייה. הום-דיפו וקמעונאים נוספים קיבלו הארכה לתמריצי המס עבור רכישות של מכשירים חסכוניים באנרגיה ומוצרי ביתיים אחרים, ומקומונים ותחנות טלוויזיה מקומיות הבטיחו זיכוי מותנה ממס על שכר, כדי להכשיר עיתונאים.

החקיקה כוללת חלק גדול מתפיסת מדיניות הפנים של הנשיא ביידן, כמו צעדים שמטרתם להאט את ההתחממות הגלובלית וחיזוק רשת הביטחון הסוציאלית. אחרי שעברה את בית הנבחרים, עכשיו עוברת הצעת התקציב לדיון בסנאט.

חברות האנרגיה ישלמו את המסים

מנהיגים דמוקרטים מבקשים לממן חלק ניכר מההוצאות החדשות באמצעות העלאת מיסוי על עסקים כמו אקסון מובייל וחברות נפט וגז נוספות, חברות רב-לאומיות בארצות הברית, כמו בואינג וג'נרל אלקטריק, וכן חברות שרוכשות בחזרה את המניות של עצמן.

הוראה נוספת מגייסת מימון מבתי סוהר פרטיים למטרות רווח, כמו קבוצת GEO, על ידי הכפפת הרווחים שלהם למסים.

מספר חברות תרופות גדולות, כמו פייזר, עלולות לראות קיצוץ ברווחים שלהן, בעקבות תקנות המאפשרות לחברת הביטוח הרפואי הלאומי (Medicare) לנהל משא ומתן על מחירי חלק מתרופות המרשם שהיא רוכשת עבור קשישים. השפעת ההוראה מוגבלת רק לחברות שהמוצרים שלהן נמצאים בשוק כבר שנים.

סוזן קלארק, הנשיאה והמנכ"לית של לשכת המסחר של ארצות הברית, מכירה בכך שהתקציב שופר לטובת התעשייה, ומצביעה על כך ששתדלנות העסקים הביסה את התוכניות של הנשיא ביידן להעלות את שיעורי המס המוטלים על רווחי תאגידים ורווחי הון.

הלשכה ממשיכה להתנגד להצעת חוק התקציב. ביום חמישי, הודיעה הלשכה על סבב נוסף של פרסום הקורא לקונגרס לבלום את הצעת חוק התקציב, משום החששות שהוא יאיץ את האינפלציה.

ככל הנראה, המנצחים הגדולים של אישור החקיקה היו בעלי ההון הפרטי.

בעלי ההון הפרטי ידעו שסומנה להם מטרה על הגב

במשך שנים, התלוננו הסנאטורית הדמוקרטית של מסצ'וסטס, אליזבת וורן, ואחרים, על כך שמנהלי השקעות פרטיות בחברות כמו Blackstone ו-Carlyle, משלמים שיעורי מס לפי רווחי הון לטווח ארוך, ולא שיעורי מס גבוהים יותר החלים על הכנסה של יחיד.

כאשר נכנס ביידן לתפקיד, ידעו בעלי ההון הפרטי שסומנה להם מטרה על הגב. הם השקיעו מאמצי שתדלנות רבים על מנת לשכנע מספר דמוקרטים מתונים שהעלאת המיסוי על הון פרטי תוריד את כמות הכסף המושקע בעסקים קטנים ובפיתוח נדל"ן במדינות שהם מייצגים.

מאמץ ממוקד אחד התנהל מול קריסטן סינמה, סנאטורית דמוקרטית מתונה שהשפיעה רבות על סדר היום של ביידן, מתוך כך שמנהיגים דמוקרטים חייבים לזכות בתמיכה דמוקרטית מאוחדת, על מנת לגבור על ההתנגדות של 50 הסנאטורים הרפובליקנים.

באמצעות טקטיקות דיגיטליות מתקדמות, הלוביסטים זיהו את המעגל הפוליטי הקרוב של הסנאטורית סינמה - צוות, יועצים ותורמים - ורכשו פרסום ממוקד שיופיע בעמודי הטוויטר והפייסבוק של אנשיה, עם הטיעון החוזר שהעלאת מס על הון פרטי תפגע בהשקעות ובמשרות באריזונה, כך לפי מידע שנבחן על ידי הוול סטריט ג'ורנל.

"נכון לשנת 2020, 86% מהשקעות ההון הפרטי הלכו לעסקים קטנים", לשונה של אחת המודעות ברשתות החבריות, שמומנו על ידי התאחדות הסחר של התעשייה, במועצת ההשקעות האמריקאית. "הון פרטי תומך באופן ישיר ב-138 עסקים קטנים באריזונה".

לוביסטים של חברות הון פרטי אמרו שהם עבדו עם מנהיגים עסקיים באריזונה על כתיבת מאמר דעה עבור כלי תקשורת מקומיים, בכדי למשוך את תשומת לבה של הסנאטורית סינמה.

"העלאת מס יחידים ועל בעלי עסקים, שתורמים כספים או הון עצמי לפרויקטים, תבטל את התמריץ לקחת את הסיכון שבהשקעה", כך כתבה במאמר סוזן קיני, נשיאת סניף אריזונה של ההתאחדות לפיתוח נדל"ן מסחרי.

באוקטובר, התאחדות ההון-סיכון הלאומית, שעוסקת בשתדלנות עבור חברות הון-סיכון, פרסמה מחקר הקובע כי השינוי במיסוי יפגע בקרנות השקעה המנוהלות על ידי נשים ומיעוטים. זה "יסכן היפוך ברווחים, הנעשה עבור הגדלת הגיוון בקרב קהילת המשקיעים", נכתב במחקר.

המחקר זיהה את אריזונה כאחת מעשר מדינות שייפגעו יותר מהשאר משינוי המס. לוביסטים שיתפו את ממצאיהם עם סינמה.

רשם המס הבכיר בבית הנבחרים, ריצ'רד ניל הדמוקרטי ממסצ'וסטס, מקדם את הגרסה של בית הנבחרים להצעת החוק של ביידן, הכוללת העלאת מס בשווי 14 מיליארד דולר, שתשפיע על הון פרטי.

ניל העביר את הצעת החוק שלו דרך ועדת התכנון, בכוונה להביא אותה להצבעה בפני המליאה.

לפני מספר שבועות, מנהיגי בית הנבחרים הדמוקרטים הסירו את אמצעי המיסוי על הון פרטי מהצעת החוק של ביידן.

משרדה של יו"ר בית הנבחרים, ננסי פלוסי, הסכים לא לכלול העלאות מס כלשהן בגרסה הסופית של הצעת חוק התקציב, שלא זכתה לתמיכת כל הסנאטורים הדמוקרטיים.

כשהמס החדש על ההון הפרטי הועלה מול הסנאטורית סינמה, היא התנגדה לו.