לצד רודב וארקין: אבי גבאי עומד בראש קבוצת משקיעים לרכישת פרטנר

פרטנר עומדת למכירה כבר כמה חודשים על ידי בעלי השליטה קבוצת האצ'יסון, שמנהלת שיחות עם קרן ההשקעות האמריקאית אפולו • ברגע שגבאי קיבל את ההצעה לעמוד בראש קבוצה שתנסה לרכוש את פרטנר הוא החליט להתפטר מתפקידו בסלקום

אבי גבאי / צילום: כדיה לוי
אבי גבאי / צילום: כדיה לוי

אחרי שנחשף בגלובס כי אבי גבאי ניסה לרכוש את סלקום ונכשל, מתברר כי הוא קיבל החלטה אסטרטגית שאין בכוונתו לנהל חברות והוא רוצה להיות בעלים של אחת - וכעת עומד בראש קבוצת משקיעים שמעוניינת לרכוש את פרטנר . ברגע שגבאי קיבל את ההצעה לעמוד בראש הקבוצה הוא החליט להתפטר מתפקידו בסלקום. בקבוצה בראשותו שותפים כמה גורמים משוק ההון, בהם גם שלמה רודב ומורי ארקין.

פרטנר עומדת למכירה כבר כמה חודשים על ידי בעלי השליטה קבוצת האצ'יסון, שמנהלת שיחות עם קרן ההשקעות האמריקאית אפולו. המו"מ עם אפולו מתנהל לאיטו ואין כל ודאות שהוא יגיע למיצוי למרות שההערכות הן שהסיכויים שתהיה עסקה גבוהים יותר מאשר שלא. מאידך, ככל הנראה העיכוב בעסקת אפולו הוביל גורמים נוספים להתעניין בפרטנר שעומדת על המדף כבר תקופה ארוכה.

קרבות עם הבעלים בסלקום

ברקע הדברים מתברר כי בקרב האחים זלקינד וצחי נחמיאס, בעלי השליטה בדיסקונט השקעות, השולטת בסלקום, פחות אהבו את עצמאות היתר של גבאי ואת העובדה שהם לא מעורבים כפי שציפו. למרות ההפתעה הגדולה בהודעה שאיש לא ציפה לה, ניכר כי בקרב בעלי המניות לא נעשים ניסיונות לשכנע את גבאי לחזור בו.

הבוקר (א') כאמור פורסם בגלובס כי גבאי, שידע שבעלי המניות לא מתכננים להחזיק את סלקום בטווח הארוך, גיבש הצעה לרכישת סלקום ביחד עם גוף פיננסי משוק ההון ונדחה. ככל הנראה כאן החל סדק ביחסים בין גבאי לבינם ובשלב מסוים היה ברור שהיחסים לא יחזיקו מעמד הרבה זמן, היות וגבאי המשיך להפגין עצמאות ולמעשה המשיך באותו הקו מהרגע שנכנס לפיו הוא מקבל ההחלטות הראשי בחברה.

סבן הרים ידיים, ופרטנר הפכה לחברה ללא גרעין שליטה | שירי חביב ולדהורן

כבר למעלה משנתיים, מאז ספטמבר 2019, חברת התקשורת פרטנר מתנהלת בפועל כחברה ללא גרעין שליטה. איש העסקים, המיליארדר הישראלי-אמריקאי חיים סבן, ויתר אז על מניות השליטה בפרטנר, ובכך קיבע הפסד בגובה כחצי מיליארד שקל על השקעתו בחברה. סבן הציע את המניות לחברת האצ'יסון מהונג קונג, שהייתה בעבר בעלת השליטה בפרטנר.

סבן, שהיה בעבר חלק מגרעין השליטה בחברת התקשורת בזק ורשם בה רווח נאה, חזר להשקיע בשוק התקשורת הישראלי כשרכש את השליטה בפרטנר מידי אילן בן-דב בעסקה שהושלמה בתחילת 2013, וזאת לאחר שהחברות שבשליטת בן-דב נקלעו לקשיים פיננסיים ובהמשך קרסו. במסגרת העסקה, סבן רכש 30.7% ממניות פרטנר מידי סקיילקס של בן-דב, תמורת 250 מיליון שקל, ועוד 2% מהמניות שהיו בידי בנק לאומי, תמורת 83 מיליון שקל. בהמשך השקיע סבן סכומים נוספים בחברה.

כחלק מהעסקה, סבן "ירש" חוב של בן-דב להאצ'יסון - הלוואת בעלים שניתנה לו בעבר לרכישת החברה. החוב של סבן היה אמור להיפרע בינואר 2020, ולקראת מועד הפירעון הוא ניהל מגעים עם האצ'יסון על מיחזור ההלוואה, ואולם לבסוף מגעים אלה לא הבשילו להסכם. נוצר מצב שהחוב של סבן היה בסך כ-1.1 מיליארד שקל (לפי שער החליפין דאז) בעוד ששווי השוק של מניות פרטנר שבידיו (המשועבדות להבטחת תשלום החוב) הסתכם ב-730 מיליון שקל בלבד. בהמשך עברו מניות סבן (27%) לכינוס נכסים לקראת העברתן להאצ'יסון בכפוף לקבלת היתר שליטה ממשרד התקשורת.

מספר חודשים לאחר מכן, הבינו בהאצ'יסון כי הסיכוי לקבל היתר שליטה הוא אפסי, ובגלובס פורסם כי החברה מהונג קונג נערכת לאפשרות שתצטרך למכור את המניות. זאת, בשל הקושי להעניק היתר שליטה לחברות סיניות בשל התנגדות אמריקאית. האצ'יסון מחזיקה במניות דרך נאמן שמונה על-ידי בית המשפט ואין לה נציגות או השפעה על הדירקטוריון. קרן ההשקעות האמריקאית אפולו צוינה כמי שמתעניינת באפשרות לרכוש מהאצ'יסון את המניות.

מלבד מניות השליטה בפרטנר, בעלי מניות אחרים בחברה הם גופים מוסדיים מישראל. החברה נסחרת בתל אביב ובנאסד"ק, ובניגוד למתחרה סלקום שנמחקה לפני חודשים ספורים ממסחר בוול סטריט, פרטנר נשארה להיסחר גם שם, אף שמחזורי המסחר בה זעומים.

פרטנר היום בשווי 3.2 מיליארד שקל לעומת סלקום 2.3 מיליארד שקל.