הסכם הפצה לאילומיג'ין באפריקה; נערכת להנפקה בנאסד"ק

חברת המכשור הרפואי אילומיג'ין, שהקים היזם רן פוליאקין, הודיעה על חתימת עסקה לפריסת 20,000 מערכות גניקולוגיות באפריקה • ההסכם נחתם מול חברת Peramare Enterprises בניגריה • המוצר של אילומיג'ין נועד להחליף את בדיקות צוואר הרחם הקיימות כיום

רן פוליאקין, מייסד אילומיג'ין / צילום: איל יצהר
רן פוליאקין, מייסד אילומיג'ין / צילום: איל יצהר

חברת המכשור הרפואי הגניקולוגי אילומיג'ין, שהקים היזם רן פוליאקין ומנוהלת על-ידי איש הון הסיכון אבי לודומירסקי, הודיעה על חתימת עסקה לפריסת 20,000 מערכות גניקולוגיות של החברה באפריקה. ההסכם נחתם מול חברת Peramare Enterprises בניגריה.

פרמר היא חברה צעירה הפועלת מניגריה ושייכת לקבוצת חברות באותו השם. בהודעות החברה בחו"ל מצוטט גם מנהל ישראלי בחברה, ירון פנחס. פוטנציאל ההסכם הוא 700 מיליון דולר ל-5 שנים. העסקה נתמכת במימון מצד בנק Afreximbank בדרום אפריקה, אשר מגבה אותה בכתב אשראי של 80 מיליון דולר.

זוהי אחת מבין כמה עסקאות להפצת אלפי מוצרים באפריקה, עליהם חתמה אילומיג'ן בשבועות האחרונים, ביניהן גם עסקה עם חברה-בת נוספת של קבוצת Peramare. זוהי אסטרטגיה דומה לזו שנקטה חברת ננוקס, יצרנית מכשירי ההדמיה שהנפיק פוליאקין בנאסד"ק וכעת נסחרת לפי שווי של מעט פחות ממיליארד דולר, אשר לפני ההנפקה שלה חתמה על הסכמים משמעותיים לשיווק המוצרים שלה באפריקה.

כאשר הונפקה ננוקס, שורטיסטים העלו ספקות לגבי אפשרות מימוש ההסכמים שנחתמו באפריקה, משום שלא נחתמו מול גורמים מובילים במדינה להערכת המבקרים, וכן העלו גם שאלות לגבי הטכנולוגיה של החברה. ננוקס הפריכה חלק מן הטענות לגבי הטכנולוגיה, כאשר קיבלה אישור FDA לדור הראשון של המוצרים שלה, אך עדיין לא הייתה לה הזדמנות להדגים את ההוצאה לפועל של האסטרטגיה שלה באפריקה.

אילומיג'ין מתכננת גם היא הנפקה בנאסד"ק, לפי שווי של 500 מיליון דולר. יש לה כבר אישור FDA לשיווק המוצר שלה בארה"ב, לצד אישורים במדינות נוספות, והיא יכולה לקבל שיפוי ביטוחי לשימוש במוצר שלה בארה"ב (כלומר הרופאים המטפלים באמצעות המוצרים שלה יכולים לקבל החזר מהביטוח של המטופלת), תוך "רכיבה" על קודים ביטוחיים שניתנו לבדיקות הקודמות שאותן היא מעוניינת להחליף. החברה לא חשפה את היקף המכירות שלה או את המדינות בהן היא פועלת. ככל הנראה החלה במכירות ראשונות השנה. 

תחליף לבדיקת ה-PAP

המוצר של אילומיג'ין נועד להחליף את בדיקות צוואר הרחם הקיימות כיום. במסגרת התהליך הקיים מבוצעת לרוב תחילה בדיקה בשם PAP, במסגרתה נוטלים דגימה מצוואר הרחם, ואם נמצאים בה תאים סרטניים או קדם-סרטניים, מבוצעת בדיקה נוספת שבה מביט הרופא לתוך צוואר הרחם דרך מכשיר אופטי, קולפוסקופ, כדי לחפש תאים נוספים.

בדיקת ה-PAP נחשבת למאוד לא מדויקת ועולה גם בחיים של נשים שלא גילו את סרטן צוואר הרחם בזמן. זה נדיר אך קיים בעולם המערבי, ונפוץ יותר במדינות מתפתחות ותת-מפותחות.

לפי נתוני ארגון הבריאות העולמי שמצטטת אילומיג'ן בהודעתה, 19 מהמדינות עם שיעורי השכיחות הגבוהים ביותר בעולם הן באפריקה. סרטן צוואר הרחם הוא גם הסרטן השני בשכיחותו ובקטלניות שלו בקרב נשים באפריקה שמדרום לסהרה, ויותר נשים מתות מסרטן צוואר הרחם מדי שנה מאשר במהלך הלידה.

המוצר של אילומי'גן הוא בעצם קולפוסקופ משודרג, שנועד לאפשר להפוך את הסריקה האופטית לקו הראשון של הטיפול, במקום בדיקת ה-PAP, וגם להפוך אותה למדויקת יותר. לדברי החברה, מדובר בקולפוסקופ זול, נייד, מדויק ובעל יכולות ניתוח תמונה עצמאיות מבוססות בינה מלאכותית, כך שאין בהכרח צורך בגניקולוג כדי לבצע את הבדיקה. כמו כן, אל התמונה הנראית לעין מצרפים צילומים בתדרי אינפרה אדום ואולטרה סגול, שכל אחד מהם מדגיש הבדלים אחרים בין התא הסרטני לבריא, ובתקווה כך משתפר הסיכוי לאתר את הסרטן.

אומנם המכשיר יכול להציל חיים רבים במיוחד באפריקה, אבל בהחלט יכול להשתלב בפרוטוקול הטיפול גם בעולם המערבי, בו נשים עוברות בדיקות סקר קבועות לסרטן צוואר הרחם. הן יכולות להנות מבדיקה מדויקת יותר, שמתעדת גם שינויים במצב צוואר הרחם מביקור לביקור, ומאפשרת התייעצות מרחוק.

לאחרונה חתמה אילומיג'ן על הסכם לגיוס 33 מיליון דולר, בהובלת קרן יוזמה קוריאה וקרן Ubicom היפנית.