מבקר המדינה: "אנחנו בודקים את טיפול המדינה בהון השחור"

מבקר המדינה מתניהו אנגלמן חשף בדיון בוועדת הכספים כי הוא פתח בבדיקת טיפול המדינה בהון השחור • "מצד אחד מועלם מהמדינה הון שחור שיכול לשמש גם ארגוני פשיעה, מצד שני המדינה אינה פועלת להחזיר לאזרחים כספים שנגבו מעבר לנדרש; תופעות אלה צריכות להיפסק"

מבקר המדינה מתניהו אנגלמן / צילום: רפי קוץ
מבקר המדינה מתניהו אנגלמן / צילום: רפי קוץ

מבקר המדינה מתניהו אנגלמן הציג היום (ג') בוועדת הכספים את תקציב משרד מבקר המדינה לשנת 2022 ובתוך כך חשף בפני חברי הוועדה כי בימים אלה נערכת במשרדו בדיקה בנושא טיפול המדינה בהון השחור.

"בטרם נציג את התקציב השנתי של משרד מבקר המדינה לשנת 2022 ואת פעילות המשרד בשנה החולפת, אני רואה לנכון לעדכן אתכם, חברי ועדת הכספים, על ביקורת שאנחנו עושים בימים אלה בעניין טיפול המדינה בהון השחור", אמר אנגלמן.

"אנחנו בודקים את הפעילות של הרשות להלבנת הון, השב"כ, המשטרה, רשות המסים, פרקליטות המדינה, מטה הסייבר הלאומי וגופים ממשלתיים נוספים בנושא. בין היתר אנחנו בודקים את יעילות הרגולציה, את אופן יישומו של משטר איסור הלבנת ההון ואת האכיפה והמודיעין. אנחנו בודקים שכל הגופים הרלוונטיים עושים את מלאכתם ביעילות כדי להילחם בתופעת ההון השחור".

עודף גבייה של כמיליארד שקל בשנה

לאחרונה פרסם אנגלמן דוח אחר על התנהלות רשות המסים בנוגע לכספים השייכים לאזרחים אך המדינה לא פועלת להחזרתם. מהדוח עלה כי האזרחים משלמים כמיליארד שקל בשנה בעודף למדינה, אך רשות המסים אינה יוזמת מהלכים להחזרת מלוא הסכום העודף. המבקר קבע כי ההיקף הכספי הגלום באי-מיצוי זכויות של נישומים וגביית מס ביתר נאמד ב־3.6 מיליארד שקל.

אנגלמן התייחס לכך שהדוח שמתגבש בימים אלה במשרד המבקר על הטיפול בהון השחור משלים את הדוח הקודם. "זהו הצד השני של המטבע לביקורת שפרסמנו לאחרונה על רשות המסים. אני רואה חשיבות שמשרד מבקר המדינה יוודא גביית מס אמת מכלל הנישומים במדינת ישראל. הממצאים הראו כי רשות המסים לא פועלת באופן אקטיבי להחזרי מס לזכאים והמדינה חייבת לנישומים 3.6 מיליארד שקל. מצד אחד מועלם מהמדינה הון שחור אשר יכול לשמש גם ארגוני פשיעה, ומצד שני המדינה אינה פועלת להחזיר לאזרחים כספים שנגבו מעבר לנדרש - תופעות אלה צריכות להיפסק. מס אמת צריך להיגבות מכל הכיוונים".

אנגלמן ציין עוד כי "פורסם כי ההון השוחר מהווה כרבע מהתוצר. בנק ישראל פרסם כי ב-2020 זינק אחוז המזומן ב-17.5%, לכ-105 מיליארד שקל - נתון המצריך בדיקה. אנחנו מוודאים שכולם עושים את עבודתם בנוגע להון השחור, ורואים חשיבות של גביית מס אמת מכל הנישומים במדינה".

בפעם האחרונה שנעשתה בדיקה נרחבת של הטיפול בהון השחור על-ידי משרד מבקר המדינה, ב-2014, הממצאים היו מטרידים. המבקר דאז, פרופ' יוסף שפירא, תיאר בדוח חריף כיצד הזדמנויות פז לגביית מסים בגובה מיליארדי שקלים, להעמדתם לדין של ראשי ארגוני פשע ולהרתעת רבים מפני העלמות מס מוחמצות בזו אחר זו עקב חוסר התיאום בין רשויות האכיפה, היעדר ההיערכות לחקירת מקרים שנחשפים ושורה של הסדרים תמוהים שערכה רשות המסים.

בדוח נוסף שפרסם מבקר המדינה באוקטובר 2017 הצביע המבקר על כך שהמדינה מפסידה מיליארדי שקלים בשנה מהון שחור שזורם לשוק הנדל"ן.