עם קצת עזרה מ"נטפליקס", התקציב הספרדי צפוי לעבור

מדובר בתקציב הגדול ביותר שהעבירה ספרד אי פעם – 196 מיליארד אירו • העברת התקציב בפרלמנט, שצפויה עוד השבוע, אמורה לחזק את מעמדו הפוליטי של ראש הממשלה, וכן להתניע מחדש את הצמיחה שחזו אנליסטים לספרד אחרי מגיפת הקורונה

ראש ממשלת ספרד / צילום: Shutterstock
ראש ממשלת ספרד / צילום: Shutterstock

ממשלת המרכז-שמאל העומדת בראש ספרד צפויה לאשר את התקציב לשנה הבאה, לאחר שהצליחה בימים האחרונים לגייס תמיכה משורת מפלגות קטנות התומכות בה מבחוץ. מדובר בתקציב הגדול ביותר שהעבירה ספרד אי פעם - 196 מיליארד אירו - בין היתר בשל סיוע של כ-27 מיליארד אירו בשנה שתקבל ספרד מקרן השיקום של האיחוד האירופי למדינות שנפגעו כלכלית ממשבר הקורונה, הנכלל בו. ראש הממשלה פדרו סנצ'ז מהמפלגה הסוציאל-דמוקרטית, ושותפיו ממפלגת השמאל הפופוליסטית "פודמוס", אמרו כי העברת התקציב תאפשר צמיחה מחודשת בספרד.

הקואליציה המכהנת תלויה בתמיכה מבחוץ של שורת מפלגות קטנות, ביניהן מפלגת ERC מהשמאל הרדיקלי התומכת בעצמאות קטלוניה. כדי להשיג את תמיכתה הסכימה הממשלה במדריד לדרישת המפלגה לחייב את כל פלטפורמות השידור בספרד, כולל שירותים מקוונים כמו "נטפליקס", להציג לפחות 6% מהתוכן שלהם בשפות המוכרות בספרד מלבד ספרדית - קטלאנית, באסקית וגליסיאנית. התחייבות זו היא חלק מחוק חדש בנושא שידורים בספרד.

העברת התקציב בפרלמנט, שצפויה עוד השבוע, אמורה לחזק את מעמדו הפוליטי של סנצ'ז, וכן להתניע מחדש את הצמיחה שחזו אנליסטים לספרד אחרי מגיפת הקורונה. בחודשים האחרונים נאלצו בתי השקעות ומומחים לקצץ את תחזית הצמיחה של ספרד, והם כעת חוזים פחות מ-5% השנה, לעומת תחזיות ממשלתיות עדכניות של יותר מ-6%, ותחזיות אופטימיות בתחילת השנה של קרוב ל-10%. ספרד מתמודדת עם מחירי האנרגיה המזנקים, האטה בצריכה לעומת התחזיות וכן מאבק עובדים סביב פנסיות ותנאי עבודה.