ענף התעופה נפגע מהקורונה? שוק המטוסים הפרטיים דווקא משגשג

מגפת הקורונה הביאה לעלייה חדה בביקוש למטוסים פרטיים • תערוכת התעופה בדובאי חשפה את הדגמים החדשים של החברות המובילות: מטוסים פרטיים עם מרפסת שיזוף או רחבת ריקודים

המטוס הפרטי של לופטהנזה. כולל מרפסת שמש שנשלפת כאשר המטוס חונה, ארבעה חדרי שינה זוגיים וחדר כושר / צילום: Reuters, Lufthansa Technik AG
המטוס הפרטי של לופטהנזה. כולל מרפסת שמש שנשלפת כאשר המטוס חונה, ארבעה חדרי שינה זוגיים וחדר כושר / צילום: Reuters, Lufthansa Technik AG

ענף התעופה היה בין הנפגעים הבולטים של מגפת הקורונה, אבל דווקא שוק המטוסים הפרטיים משגשג. נפח התנועה של מטוסים פרטיים בארצות-הברית, לפי פרמטרים של מספר ההמראות והנחיתות, מזנק ב-40% משנה לשנה, עד לשיא של שנת 2008, לפני המשבר הפיננסי העולמי.

הגורמים העיקריים לשגשוג הזה כוללים את הניסיון לעקוף את התקנות בשדות התעופה ואת הרצון להימנע מהמטוסים המסחריים הצפופים, יחד עם צבירת העושר המוגברת של עשירי ארצות-הברית מאז תחילת המגפה. 

עליות מחירים חריגות

ימי מגפת הקורונה הטיבו עם המיליארדרים האמריקאים, שמאז מרץ 2020 התעשרו ב-62% והרוויחו יותר מ-1.8 טריליון דולר, כל זה בתוך גל ההנפקות הגואה בשוק המניות בסביבה של ריבית נמוכה. לפי מחקר של מכון ג'פריס, נתונים מראים כי ככל שגל ההנפקות גואה - כל עולה היקף ההזמנות למטוסים פרטיים.

כתוצאה מכך, נרשמות עליות מחירים חריגות בשוק המטוסים הפרטיים, גם החדשים וגם המשומשים. המלאי של מטוסים פרטיים "יד שנייה" נמצא בשפל עולמי עבור כל יצרניות הסילון הפרטי, ובאירופה, למשל, המלאי הנמוך הביאו לזינוק של עד 30% במחירי המטוסים הפרטיים.

מטוסים פרטיים הם בראש ובראשונה סמל סטטוס, אבל לא רק - הם גם יעילים מאוד ומאפשרים לאנשי העסקים לקצר את הדרך אל היעד, בלי נחיתות ביניים או לוחות זמנים מחייבים. כך, לעתים קרובות משתלם לחברות גדולות או אנשי עסקיים פרטיים להחזיק מטוס פרטי ולהפוך טיסות עסקים, שבדרך-כלל אורכות יום שלם, לטיסה של כמה שעות בלבד - מה שכמובן מפנה זמן לשעות עבודה ופגישות. 

הפיתויים החדשים

התערוכה האווירית בדובאי, שננעלה בשבוע שעבר, חשפה את הפיתויים החדשים של יצרניות המטוסים שנועדו למשוך אליהן את עשירי העולם. חברה-בת של לופטהנזה הגרמנית הציגה מטוס פרטי שיספק חווית טיסה יוקרתית כמו שיט ביאכטה, עם רמת נוחות של מלון חמישה כוכבים ופעילות פנאי מגוונת. המטוס של לופטהנזה כולל מרפסת שמש שנשלפת כאשר המטוס חונה, ארבעה חדרי שינה זוגיים וחדר כושר. קהל היעד של לופטהנזה הוא טיילים עשירים מאוד, שמעוניינים בטיול מסביב לעולם בתנאים של מלון יוקרה ובזמן קצר הרבה יותר מטיול ביאכטה, שהוא יוקרתי אומנם אבל מסורבל וארוך הרבה יותר.

פיתוחים נוספים של מטוסי יוקרה, זולים יותר, מגיעים מקבוצת נדל"ן מדובאי שמציעה מטוס שהוא מלון מעופף, עם שולחן אוכל לשמונה נוסעים, מטבח גורמה, די.ג'יי שמלווה את המסע וסוויטה. 

זיהום אווירי

כמובן, ההשפעות האקלימיות של תעשיית המטוסים הפרטיים לא מיטיבות עם משבר האקלים, בלשון המעטה. בפסגת האקלים בגלזגו בתחילת חודש נובמבר הוצגו נתונים המראים כי שעת טיסה אחת של מטוס פרטי פולטת אל האטמוספירה שני טון של פחמן דו-חמצני, כך שלמעשה, 1% מהמטוסים אחראי ליותר מ-50% מפליטת גזי החממה לאוויר. עוד הראו הנתונים כי המטוסים הפרטיים מזהמים עד כדי פי 14 פר נוסע, לעומת טיסות מסחריות רגילות, שגם הן לא האמצעי התחבורה הירוק ביותר.

לאור הנתונים הללו, יצרניות המטוסים הפרטיים עושות מאמצים לדלל את הזיהום האווירי על-ידי שימוש בדלקים מיוחדים, המפחיתים את פליטת הגזים המזהמים. לא מדובר במשימה פשוטה - הדלקים הפחות-מזהמים לא ניתנים לאספקה בכל שדות התעופה בעולם אלא רק ב-20 אתרים ייעודיים, והם יקרים מאוד ביחס לדלקים קונבנציונליים.