מניות חברות חיסוני הקורונה זינקו, בעוד שהשווקים נפלו

גילוי המוטציה החדשה של הקורונה "מחזיר לשולחן" את החשש מהשלכות הקורונה, אחרי שבשבועות האחרונים הדיון בשווקים עסק באינפלציה הגוברת ובסוגיית גובה הריבית

חיסון לקורונה / צילום: Shutterstock, Jeppe Gustafsson
חיסון לקורונה / צילום: Shutterstock, Jeppe Gustafsson

החשש ממוטציית ה"אומיקרון" החדשה של נגיף הקורונה שלחה את השווקים לירידות חדות בסוף השבוע, אולם מניות חלק מהחברות הפארמה האחראיות לחיסונים נגד הנגיף זינקו. שווי חברת ביונטק הגרמנית עלה ב־15% ביום שישי בלבד ומניית "מודרנה" זינקה ב-25%. גם מניית חברת פייזר  עלתה ב־6%.

לדברי אנליסטים, מה שתרם לעלייה החדה הוא היכולת ההיפותטית של החברות הללו, המפתחות חיסונים נגד קורונה בטכנולוגיית mRNA, "להתאים" בזריזות את החיסון למוטציה החדשה, אם יתגלה כי מדובר בווריאנט המצליח "לברוח" מהתרכיבים הקיימים ולגרום לתחלואה.

ביונטק ופייזר"(האחראיות יחד לחיסון שניתן בישראל, למשל), כמו גם חברת מודרנה, כבר הודיעו כי החלו בבדיקה מקיפה אם החיסון שלהן מצליח לנטרל את הווריאנט החדש של הנגיף. בעבר "הינדסו" מדעני חברת ביונטק את מוטציית הדלתא של נגיף הקורונה, על-פי הריצוף שנעשה לה, ובדקו במעבדה אם הנוגדנים שמייצר החיסון מצליחים לנטרל אותה ובאיזה שיעור. כעת הם צפויים לחזור על התהליך עם מוטציית האומיקרון, והתוצאות צפויות להתקבל בתוך פחות משבועיים.

 
  

2.1 מיליון מנות חיסון

ביונטק־פייזר ו"מודרנה" כבר הודיעו כי אם יידרש פיתוח חיסון חדש, שיותאם ספציפית למוטציות הרבות בחלבון ה"ספייק" האופייניות לווריאנט החדש, הן יוכלו לעשות זאת בתוך כמה חודשים. לדברי ביונטק, יידרשו לה כשישה שבועות לפתח את החיסון, וכ־100 ימים להתחיל לייצר אותו. אניליסטים ציינו כי יכולת הייצור ההמונית של חיסוני ה-mRNA מבדילה בינם לבין חיסונים המבוססים על נגיפים בלתי־מזיקים, כמו החיסון של חברת "אסטרה־זנקה". בשנה החולפת ייצרו "ביונטק" ו"פייזר" יותר מ-2.1 מיליארד מנות חיסון.

גם מניית חברת Curevac הגרמנית, אחת מהחלוצות העולמיות של תחום חיסוני ה־mRNA שנכשלה בפיתוח חיסון יעיל נגד הקורונה עד כה, זינקה ב־12% ביום המסחר האחרון (שישי). מניית החברה הצרפתית Valneva, המפתחת חיסון המבוסס על וירוס קורונה מומת, שעשוי להיות מקיף יותר מבחינת אופי ההגנה ולכלול הגנה מפני מוטציות רבות יותר שלו, עלתה ב־9% ביום המסחר האחרון. החברה חתמה לפני כשבועיים על עסקה עם האיחוד האירופי לאספקה אפשרית של 60 מיליון מנות, אם החיסון שלה יימצא כיעיל.

הדיווחים על המוטציה החדשה גרמו לנפילה בשווקים בין היתר על רקע החשש מהתחדשות הגבלות התנועה ברחבי העולם, ומהשיבושים שהדבר ייצור מבחינת תיירות, אך גם מבחינת עסקים ומסחר. מניות חברות התעופה ספגו ירידות כבדות ביום המסחר האחרון ובבורסות האירופיות והאמריקאיות נרשמו הירידות החדות ביותר מזה יותר משנה.

החשש באירופה מתגבר

באירופה, החשש מהשלכות ה"אומיקרון" מתגבר בד בבד עם מצב תחלואה חסר תקדים של וריאנט ה"דלתא" ביבשת, ודאגה מההשלכות הכלכליות של שובם של הסגרים והגבלות תנועה.

סגר חלקי (שאינו כולל בתי ספר ומקומות עבודה) כבר הוטל באוסטריה, ובסוף השבוע הולנד הודיעה כי תחל בסגר חלקי שכולל את סגירת רוב החנויות והמסעדות מחמש בערב ועד חמש בבוקר. בגרמניה הולכות ומתגברות קריאות ברורות מצד הממסד הרפואי והמדעי ל"סגר בזק" שיפחית דרסטית את כמות המגעים בין התושבים, במטרה לבלום את שיעור התחלואה שהולך ועולה כבר קרוב לשלושה שבועות.

גילוי המוטציה החדשה "מחזיר לשולחן" את החשש מהשלכות הקורונה, בעוד הנרטיב השולט בשווקים בחודשים האחרונים היה דווקא הדיון באינפלציה הגוברת והשאלה אם הבנקים המרכזיים מתכוונים להעלות את הרבית או למתן את תוכניות התמרוץ לשווקים שפועלות בכוח מלא באירופה ובארה"ב, כמו גם במדינות נוספות, מאז תחילת מגפת הקורונה.