בלי קוניאק, שמפניה ויין: בריטניה מתמודדת עם מחסור חריג באלכוהול לקראת חג המולד

במהלך השנה פגע המשבר בשרשרת האספקה בבריטניה עד כדי סגירת תחנות הדלק • עכשיו המשבר מאיים על מלאי האלכוהול והיין לקראת החגים

בריטניה לקראת חג המולד, 2021 / צילום: Associated Press, Alberto Pezzali
בריטניה לקראת חג המולד, 2021 / צילום: Associated Press, Alberto Pezzali

לפי דוח משנת 2019, 54% מתושבי בריטניה המבוגרים לוגמים כוסית אחת של אלכוהול לפחות פעם בשבוע. עכשיו, ממש לפני חג המולד, מאיים משבר אספקה קיצוני על הרגלי השתייה של הבריטים: לפי מכתב אזהרה רשמי שיצא בשבוע שעבר מטעם איגוד המסחר הבריטי באלכוהול ויין, שהגיע עד שר התחבורה הבריטי, עולה כי בריטניה נמצאת במחסור חריג במשקאות.

48 יצרנים ויבואנים בריטיים חתמו על מכתב האזהרה, כולל קבוצת מואט הנסי הצרפתית, יצרנית השמפניה והקוניאק הידועה. במכתב נטען שהמחסור החמור בנהגי משאיות בבריטניה הוא שיוצר את הבעיות בנמלי היבוא, ומאיים על שרשרת האספקה החיונית בין היקבים והמזקקות לצרכנים. החתומים על המכתב הטילו על הממשלה הבריטית את האחריות לפתור את המשבר הזה ולנתב את המטענים לרחבי הממלכה.

משבר שרשרת האספקה מלווה את המשק הבריטי לאורך תקופה ארוכה, מאז הברקזיט וההתנתקות מהאיחוד האירופי, שהביאו שינויים משמעותיים במדיניות ההגירה בבריטניה. אלפי מהגרי עבודה, שעבדו בתור נהגים, עזבו את בריטניה בהעדר אשרת עבודה. כתוצאה מכך, הנמלים הבריטים נחסמו ממכולות ומטענים של סחורה מיובאת שהצטברו, משום שלא היה מי שישנע אותם, מה שהחריף עוד יותר את הבעיה.

אזהרתם של היצרנים והיבואנים מפני הקושי באספקה לקראת חג המולד באה על רקע עיכובים משמעותיים בזמני חלוקת האלכוהול, עד כדי פי 5 מהזמן שנדרש בשנה שעברה. נוסף לזה, במכתב עולה תלונה על העלויות החריגות של המשלוחים, שנגרמות עקב התשלומים החריגים שכרוכים בגיוס הנהגים המתמעטים, אותם נאלצים היבואנים לשלם. על כן, דוחקים היצרנים והיבואנים בפנייה לשר התחבורה הבריטי להאריך בעוד שנה את הסדרי אשרת העבודה הזמנית, שמוענקת לנהגים זרים מחוץ למדינה, כדי להקל על המשבר הקריטי.

ממשלת בריטניה מרגיעה את הבריטים וכבר הודיעה שהיא לא צופה שום מחסור בחג המולד הקרוב, ושכבר הנפיקה 5,000 אשרות עבודה זמניות לנהגים זרים, כדי להתמודד כהלכה עם האתגרים שמציב המשבר בשרשרת האספקה ולהקל על הלחץ. אלא שלפי איגוד הנהגים הבריטים, מדובר במחסור של 100 אלף נהגים, ולא בטוח ש-5,000 אשרות יפתרו את המצוקה.