השפעת הווריאנט: 5 מיליארד שקל יוקצו כתוספת למערכת הבריאות

בענפי התיירות מתכוננים לפגיעה חמורה בעקבות ההגבלות החדשות • בממשלה יפנו מיליארדים לחיזוק מערכת הבריאות מחשש לגל תחלואה נוסף, אחרי שאושר השימוש בקופסת קורונה

ישיבת קבינט הקורונה, בהצהרה על ההגבלות החדשות / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט
ישיבת קבינט הקורונה, בהצהרה על ההגבלות החדשות / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

לפני חודש הודיע ראש הממשלה נפתלי בנט על הקצאה של 10 מיליארד שקל ל"קופסת קורונה" לטיפול בגלים עתידיים של המגפה. כעת, עם החשש מפני התפרצות הווריאנט החדש של נגיף הקורונה, הגיעה השעה לניצול כספים אלו. חצי מהסכום, חמישה מיליארד שקל, זמינים לשימוש מיידי בידי משרד הבריאות, כשכרגע מדובר בסכום שנראה מספיק לצרכים הנוכחיים.

הכסף יכול לשמש את מחלקות קורונה, להגביר את יכולת הספיקה של מערכת הבריאות, הצטיידות בחיסונים ועוד. הבעיה היא שלכסף הזה אין מקור תקציבי ולא ברור עדיין כיצד ימומן. קופסאות הקורונה הן המצאה של הממשלה הקודמת, שפעלה ללא תקציב מדינה מאושר, והעבירה הקצאות חוץ-תקציביות להתמודדות עם מגפת הקורונה. הקופסאות הן למעשה הלוואות שלקחה המדינה.

אלא שגם אחרי שעבר תקציב, הממשלה הנוכחית עושה שימוש בקופסאות להתמודדות עם הקורונה. זאת, לאחר שמיליארדי שקלים מהקופסאות הקודמות כבר נותבו להגדלת תקציב משרד הבריאות. לתקציב המדינה המאושר לשנת 2022 נוספו ברגע האחרון אותם 10 מיליארד שקל. כיוון שמסגרת התקציב כבר נקבעה קודם לכן ולא ניתן היה לפרוץ אותה, הכסף הוקצה כך שחמישה מיליארד שקל ניתנו לשימוש מיידי של משרד הבריאות וחמישה מיליארד נוספים יוקצו רק באישור משרד האוצר במידת הצורך.

במסדרונות משרד האוצר היו מי שלא אהבו את מתן קופסת הקורונה, אחרי שקיוו ששיטת הקופסאות כבר פסה מן העולם. אולם עדיין לא ברור כמה כסף תידרש הממשלה להוציא, כשכרגע מחכים להתבהרות מצב התחלואה בעקבות הווריאנט החדש בישראל.

"פגיעה אנושה בתיירות"

ענפי התיירות והתעופה חזרו עשרה צעדים לאחור: כניסת זרים לישראל מכל המדינות נאסרה, למעט מקרים שיאושרו בוועדת חריגים. האיסור מגיע לאחר שבתחילת החודש נכנס לתוקף מתווה התיירות. לאחר שנערכו בדריכות לבואם של התיירים, יוסי פתאל, מנכ"ל לשכת התיירות הנכנסת, מעריך כי בשבועיים הקרובים יספוג הענף נזק של כ-100 מיליון דולר. "כ-3,500 תיירים נכנסים ביום וכל אחד מהם משאיר בממוצע כ-2,000 דולר" אמר פתאל. "בנוסף, בתחילת נובמבר גייסו מארגני התיירות עובדים ופתחו מחדש את המשרדים ועכשיו הם תקועים עם מלא עובדים בלי עבודה, ועם התחייבויות כספיות לקבוצות שבוטלו".

גם חברות התעופה המוצפות בפניות של נוסעים המבקשים לבטל טיסות, ניזוקות מהווריאנט. בענף התיירות, שכבר שבע מהבטחות לסיוע בגלים הקודמים, מגלים סקפטיות לאור ההבטחה למתווה הסיוע שיגובש באוצר ובמשרד התיירות.

אבידר נגד ראש השב"כ

לאחר דיון קולני בממשלה, אושרו איכוני השב"כ למי שיימצאו חיוביים לווריאנט החדש. השרים גדעון סער, יפעת שאשא ביטון, אלי אבידר ואורנה ברביבאי התנגדו להצעה, ואילו השרה קארין אלהרר נמנעה. בכירים בקואליציה מעריכים שהצעת החוק להמשך השימוש באיכונים לא תעבור בכנסת מאחר שהרוב הנדרש לאישורה מוטל בספק.

השר אבידר האשים במהלך הדיון את ראש השב"כ בשימוש באיכונים ואמר: "ראש השב"כ התאהב בכלי". בתגובה תקף בנט: "אתה לא תכפיש את ראש השב"כ". לאור חילופי הדברים בין השניים, עלה החשש שאבידר יפרוש מהממשלה ולא יצביע עם הקואליציה.

איכוני השב"כ עליהם הוחלט בקבינט נועדו לשימוש בטווח שבו יש לעקוב אחרי חולים בודדים, אם תהיה התרחבות במספר הנשאים - השימוש בכלי ייפסק לטובת אפשרויות פיקוח אחרות. שר הבריאות ניצן הורוביץ, שהתנגד לשימוש באיכונים בממשלה הקודמת, דווקא תומך בו הפעם, ויחד איתו שרים אחרים שהתנגדו אך לפני שנה.