הדמוקרטים מתמודדים עם שינויים בהצעת חוק העולה 2 טריליון דולר

פריטים נוספים ברשימת המשימות למחוקקים: שמירה על מימון הממשלה, העלאת תקרת החוב והעברת חוק תקציב הביטחון

בניין הקפיטול בוושינגטון / צילום: Shutterstock, Andrea Izzotti
בניין הקפיטול בוושינגטון / צילום: Shutterstock, Andrea Izzotti

כשיחזרו הדמוקרטים לוושינגטון יצטרכו למיין רשימה גדולה של משימות, כולל יישוב אי ההסכמה לגבי הצעת החוק "לבנות מחדש טוב יותר", שמירה על מימון הממשלה והגדלת תקרת החוב לפני שלארה"ב נגמר הכסף לשלם את חובותיה.

חבילת החינוך, הבריאות והאקלים בגובה 2 טריליון דולר של המפלגה, שעברה בבית הנבחרים לפני פגרת חג ההודיה, עוברת כעת לסנאט המחולק 50-50, שם מקווה מנהיג הרוב צ'אק שומר (מניו יורק) לאשר אותה לפני חג המולד.

הסנאטורים הדמוקרטיים חייבים להגיע להסכמה פה אחד על הצעות המדיניות ולצלוח אתגרים פרוצדורליים, ושני הדברים האלה עשויים לגרום לעוד לשינויים בתוכן הצעת החוק.

סנאטורים רבים רוצים לתקן את ההגדלה המוצעת בהצעת החוק בהנחות על מיסי מדינה ומסים מקומיים כך שיהיה בה דירוג לפי רמת ההשתכרות. בנוסף, הסנאטור ג'ו מנצ'ין (ממערב ווירג'יניה), שחודשים רבים ביטא ספקות לגבי קנה המידה של הצעת החוק, רוצה להסיר ממנה את ארבעת השבועות לחופשה משפחתית בתשלום שהגרסה שאושרה בבית הנבחרים כללה בהצעה. גם הוא וגם הסנאטורית קירסטן סינמה, הדמוקרטית מאריזונה שהכריחה את המפלגה לשנות את סעיפי המס המרכזיים בהצעת החוק, לא התחייבו שיתמכו בה בגרסתה הסופית.

פקיד בכיר בבית הלבן אמר שהממשל היה בקשר קרוב עם מחוקקים ואנשי צוות לגבי חבילת ההוצאה. נושאים מרכזיים כוללים את השאלה איך לקבוע סדר זמנים לתהליך ואיזה שינויים צריכים להיעשות בתחומים הכוללים את החופשה בתשלום או מסים.

כל שינוי שיעשה הסנאט יצטרך להיות מאושר על ידי בית הנבחרים לפני שיועבר לשולחנו של הנשיא ג'ו ביידן. הבית הלבן רוצה שהחבילה תועבר עד סוף השנה, אמר הפקיד.

הדמוקרטים רוצים גם להתמודד עם ההאשמות של רפובליקאים שהחבילה תעודד עוד יותר את האינפלציה, שעלתה בחודשים האחרונים, על ידי הזרמת יותר כסף לכלכלה. הדמוקרטים אומרים שהפרעות לשרשראות אספקה בגלל הקורונה והשיקום הכלכלי הם האשמים האמיתיים בעלייה החדה במחירים, ואומרים שכמה סעיפים בתוכנית שלהם יורידו למשפחות את יוקר המחיה.

בגלל שהדמוקרטים משתמשים בהליך חקיקה מיוחד המכונה השלמה להעברת החבילה ברוב פשוט ללא תמיכת הרפובליקאים, הם חייבים לעצב את הצעת החוק בהתאם לכללים בהם ניתן להצביע בהליך כזה. אחת המגבלות העיקריות היא שסעיפי הצעת החוק חייבים להתייחס באופן ישיר לתקציב הפדרלי. הרפובליקאים יכולים לטעון שסעיף כלשהו אינו עומד בתנאים אלה והדמוקרטים יכולים להגן על הליך ההשלמה אך מדובר בתהליך שעלול להימשך כמה שבועות.

הוויכוחים האלה, שהפרלמנטרית בסנאט (שאינה קשורה לאף אחת מהמפלגות) מכריעה בהם, סיבכו את הניסיונות הקודמים של הדמוקרטים לכלול בהצעת החוק סעיפים הקשורים בהגירה. בהצעת החוק כפי שעברה בבית הנבחרים, הציעו הדמוקרטים להגן באופן זמני על מהגרים לא חוקיים בארה"ב מגירוש. המחוקקים עשויים להיאלץ להסיר את הסעיף הזה מהצעת החוק אם תקבע הפרלמנטרית שהוא לא תואם את הכללים להעברת חוק בהליך השלמה.

חלקים אחרים מהצעת החוק עשויים להתמודד עם בעיות פרוצדורליות אחרות, כולל צעדים המיועדים להוריד את מחיר התרופות בסקטור הציבורי - אם כי נראה שצעדים המשפיעים על המחירים בתוך תוכנית Medicare לא מתמודדים עם בעיות דומות. על פי הצעת החוק של בית הנבחרים, חברות שיעלו את מחיר התרופות מהר יותר מקצב האינפלציה ייענשו, ועל מחיר האינסולין תהיה תקרה של 35 דולר לחודש.

שומר אמר במסיבת עיתונאים בנוי יורק בסוף השבוע האחרון שהתקרה על מחיר האינסולין עלולה להתמודד עם בעיות פרוצדורליות. "אני חושב שאנחנו במצב טוב לקבל 50 קולות", אמר שומר. "אנחנו צריכים להיות בטוחים, אבל אני חושב שאני במצב טוב כאן, באמת. אבל יש דרכים שונות, דרך הפרלמנטרית ודרכים אחרות, בהן הרפובליקאים יכולים לנסות להעיף את זה".

סעיפים בהצעת החוק שנועדו לחזק את הסטנדרטים להעסקת עובדים במשק עשויים גם הם לעמוד מול אתגרים, כך אומרים עוזרי המחוקקים. הדמוקרטים והרפובליקאים יצטרכו לשתף פעולה לגבי הפריטים הנותרים ברשימת המשימות.

הרפובליקאים חסמו ניסיון להצביע על מאמץ דו מפלגתי להעביר 20 תיקונים בחוק הרשאת ההגנה הלאומית, תקציב ביטחון שנתי בגובה 777.9 מיליארד דולר, לפני שיצאו המחוקקים לחופשת חג ההודיה. הדמוקרטים קבעו הצבעה פרוצדורלית ליום שני עם רף של 60 קולות על הצעת חוק חלופית הכוללת את התיקונים שרוצים הרפובליקאים להכניס. אם 60 סנאטורים יסכימו להתקדם, תקציב הביטחון יוכל לעבור בקרוב.

בינתיים, המימון לתוכניות הממשלה הקיימות ייגמר ביום שישי 3 בדצמבר, מה שנותן למחוקקים רק ימים בודדים להעביר חקיקה שתמנע סגירה של הממשלה. כמה דמוקרטים רצו הארכה מאוד קצרת טווח של מימון הממשלה, אולי עד 17 בדצמבר, בעוד הרפובליקאים רוצים הארכה שתימשך אל תוך 2022.

כמה רפובליקאים ציינו שיקבלו הארכה של המימון בגובהו הנוכחי לתוכניות ממשלה שעדיין פועלות עד סוף שנת הכספים, מה שישמור על רמות המימון שנידונו עוד בזמן סוף כהונת הנשיא לשעבר דונלד טראמפ. הדמוקרטים רוצים להגדיל את המימון.

המחוקקים יצטרכו גם להתמודד עם תקרת החוב של הממשלה. שרת האוצר ג'נט ילן אמרה למחוקקים שלממשלה עשויים לאזול המשאבים למלא את התחייבויות המדינה כבר ב־15 בדצמבר, מה שקובע לקונגרס עוד דדליין קרוב.

שלא כמו המלחמה הציבורית של כשהדמוקרטים והרפובליקאים על הנושא הזה, שומר ומיטץ' מקונל מוביל המיעוט בסנאט (רפובליקאי מקנטאקי) דנו באופן פרטי בשאלה איך להתמודד עם הנושא. הרפובליקאים ביקשו לגרום לדמוקרטים להשתמש בהליך ההשלמה להעלאת תקרת החוב ללא תמיכה רפובליקאית, בעוד שהדמוקרטים התעקשו שהרפובליקאים ישתפו פעולה בהעלאת תקרת החוב דרך הצבעה שגרתית.

דרכים אפשריות לכך כוללות הסכמה של הרפובליקאים לאפשר לדמוקרטים להעלות את תקרת החוב על פי קווים מפלגתיים - ולא בהליך השלמה - או שהדמוקרטים יעלו את תקרת החוב בהליך השלמה שהרפובליקאים יתמכו בו.

קתרין לוסי ולינדזיי ווייז השתתפו בהכנת הכתבה.