מנכ"ל מודרנה מספק תחזית פסימית לגבי יעילות החיסון נגד האומיקרון

סטפן בנסל בשיחה עם מדענים: "לא רואה תרחיש בו החיסון שלנו יהיה יעיל נגד וריאנט האומיקרון באותה מידה שהיה יעיל נגד וריאנט הדלתא"

מנכ''ל מודרנה סטפן בנקל / צילום: Associated Press, Andrew Harnik
מנכ''ל מודרנה סטפן בנקל / צילום: Associated Press, Andrew Harnik

מנכ"ל חברת החיסונים מודרנה, סטפן בנסל, אמר אתמול (ב') בראיון ל"פיינשל טיימס" כי "אין תרחיש בו החיסון שלנו יהיה יעיל נגד וריאנט האומיקרון באותה מידה שהיה יעיל נגד וריאנט הדלתא".

בנסל אמר זאת בעקבות שיחות עם מדענים בחברה ומחוץ לה, שניתחו את כמות המוטציות על גבי הוריאנט. "כל המדענים איתם דיברתי אמרו: 'זה לא הולך להיגמר טוב'".

זה לא אומר, הוסיף בנסל, כי החיסון לא יהיה יעיל כלל, אלא כי תהיה פגיעה ביעילות. מחקרים קודמים מצאו כי החיסון של מודרנה בשתי מנות יעיל ב-56% במניעת הדבקה ועוד יותר מזה במניעת תחלואה קשה ותמותה.

עדיין לא ידוע מהי יכולת ההתפשטות של האומיקרון בתוך אוכלוסייה מחוסנת והאם הוא אכן יכול לגבור על זן הדלתא. כמו כן, אין עדיין מידע מניסויי מעבדה או מן העולם האמיתי לגבי היכולת הל החיסון למנוע תחלואה בוריאנט. לכן עדיין לא ידוע מצד אחד מה יהיה הסיכוי של מחוסנים להיפגש עם הוריאנט החדש, ומצד שני מה יקרה להם במפגש הזה. כרגע הדבר העיקרי שידוע הוא שהוריאנט שונה מן הדלתא במבנה שלו, גם באזור הקריטי לקשירה שלו לגוף האדם ולקשירה של החיסון אליו.

החברות מודרנה ופייזר העריכו כי תידרש להם תקופה של כמה חודשים לייצר חיסון מותאם וריאנט.

בינתיים בישראל התגלו שני מקרים של תחלואה באומיקרון, שניהם אצל אנשים שנראה כי נחשפו אליו מחוץ לישראל, ועוד 10 מאומתים חשודים בנשיאת הוריאנט. גם ברחבי אירופה התגלו כבר לא מעט מקרים של הוריאנט, וכך גם באוסטרליה, בה נראה כי התרחשה הדבקה בתוך הקהילה - למרות מאמצי ניטור הגבולות המשמעותיים הננקטים במדינה. נראה כי הוריאנט כבר התפשט מחוץ לאפריקה, וזהו סימן שלילי משום שנראה שאיי-אפשר יהיה לעצור אותו, וחיובי משום שבינתיים עוד לא ראינו השפעה מיידית על רמות התחלואה.