למורת רוחה של אמזון, העובדים יצביעו מחדש על הקמת ההתאגדות באלבמה

כך החליטה הרשות הפדרלית הממונה על יחסי העבודה בארה"ב בהמשך לעתירה, שהוגשה על ידי מארגני העובדים באלבמה, שהפסידו בהצבעה בחודש אפריל

עובד מפגין בעד ההתאגדות באלבמה, אפריל / צילום: Associated Press, Jay Reeves
עובד מפגין בעד ההתאגדות באלבמה, אפריל / צילום: Associated Press, Jay Reeves

המועצה הלאומית ליחסי עבודה (NLRB) בארה"ב הורתה לערוך מחדש את ההצבעה על הקמת התאגדות בקרב עובדי אמזון בבסמר, אלבמה, משום שהחברה הפרה את חוקי יחסי העבודה בקמפיין המתוכנן שלה נגד הקמת התאגדות לפני ובמהלך ימי ההצבעה.
ההחלטה סוללת את דרכם של כמה אלפי עובדי מחסן שהצליחה להפנות זרקור לתנאי העסקה שלהם בפרט ושל עובדי אמזון, המעסיקה הפרטית השנייה בגודלה בארה"ב, בכלל.

מארגני ההתאגדות באמזון מבקשים לאפשר לעובדים לדון עם ההנהלה באופן קיבוצי על נהלי בטיחות, הכשרה, הפסקות, שכר והטבות אחרות. העובדים דרשו שינוי במדיניות ההפסקות וביטחון תעסוקתי טוב יותר.

בכמה מתקנים של החברה ברחבי ארה"ב, עובדים עזבו את עמדותיהם בשנה שעברה במחאה על תנאי ההעסקה. לחברה דירוג ביצועים מחמיר ומדיניות הפסקות שמשכו אש מפעילים למען זכויות במקום העבודה וכן מכמה פקידים בממשלה. באמזון גם נרשמים יותר מקרי פציעות מהממוצע הארצי, על פי נתונים פדרליים. ואולם החברה דוחה את הסטטיסטיקות האלה בטענה שהיא מדווחת על פציעות באופן יותר מקיף מאשר חברות אחרות.

3,200 עובדים מתוך כ-5,800 עובדים השתתפו בהצבעה. כ-71% מהם דחו את יוזמת ההתאגדות. מיד לאחר ההפסד של העובדים, הארגון שביקש לאגד אותם, RWDSU, איגוד הקמעונאות, סיטונאות והכלבו, התלונן כי אחת הקלפיות הוצבה בתוך המחסן, דבר שמנוגד לתקנות הפדרליות, שקובעות כי החברה אינה יכולה להציב קלפיות בתחומה. אמזון אמרה אז שהתיבה הוצבה במקומה כעניין של נוחות לעובדים ושלא הייתה לה כל כוונה לאיים על העובדים בהצבעה.

בהמשך, אמזון טענה שתוצאות מייצגות נאמנה את מעמדה בקרב העובדים ובזוס, אז עדיין המנכ"ל, אמר כי אמזון צריכה חזון יותר טוב בנוגע לעובדיה וקבע יעד כי החברה תהפוך ל"מעסיקה הטובה ביותר בכדור הארץ" ו"למקום הבטוח ביותר בכדור הארץ לעבוד בו".

"הפחדה והתערבות"

"ההחלטה של היום מאשרת את מה שאמרנו לכל אורך הדרך - שההפחדה וההתערבות של אמזון מנעו מהעובדים שיהיה להם קול ראוי בשאלה אם הם רוצים איגוד במקום עבודתם", אמר סטיוארט אפלבאום, נשיא איגוד RWDSU.

מאמזון נמסר כי עובדי החברה בחרו באופן גורף לא להצטרף לאיגוד. "מאכזב לשמוע שעכשיו החליט החבר הלאומי ליחסי עבודה שהקולות שלהם לא נחשבים", נמסר. דובר מטעם החברה אמר כי איגוד עובדים יפגע ביעילות העבודה.

לאמזון יש אפשרות לעתור ולערער על ההחלטה לדירקטוריון של המועצה הלאומית ליחסי עבודה בוושיגטון, האחראית על אכיפת חוקי ההעסקה של ארה"ב במקרים של סכסוכי עבודה ומשא ומתן קיבוציים.

בנימוקי ההחלטה לקיים מחדש את ההצבעה התייחסה המועצה למספר צעדים בעייתיים של אמזון. בין היתר, שהעובדים יכלו אולי לחשוב שהחברה עוקבת אחריהם בגלל סיכות "הצביעו נגד" ותגיות שחולקו לעובדים, שאיפשרו למנהלים במקום לראות איזה עובדים לקחו את הסיכות ומי ענד אותן.

הנשיא ביידן תמך

מבחינת אמזון ההצבעה באפריל הייתה גדולה יותר מסך 6,000 עובדיה בבסמר. באמזון חששו שההתארגנות באלבמה עשויה לגרום לתגובת שרשרת בפריסה ארצית. החברה הציעה לעובדים בבסמר "שאינם מרוצים ממקום עבודתם" לפרוש ולקבל בין 2,000 ל-3,000 דולר תגמול עזיבה. אנשים בתחום העבודה המאורגנת העריכו, כי אמזון מעוניינת להחליף את העובדים הוותיקים בעובדים חדשים שיתנגדו להקמת ההתארגנות.

אמזון העלתה השנה את שכר העבודה כמה פעמים בשל המחסור הכללי בידיים עובדות בשוק האמריקאי. חלק מעובדי אמזון החדשים קיבלו בונוס העסקה ושכר של 20 דולר לשעה, כאשר השכר ההתחלתי בחברה עומד כיום על ממוצע של יותר מ-18 דולר בשעה. ב-2018, אמזון קבעה שכר מינימום של 15 דולר לשעה.

תנאי ההעסקה של עובדי מחסן באמזון היו במוקד ההתעניינות מאז שמגפת הקורונה גרמה לסגרים נרחבים של בתי ספר ומשרדים, מה שהגדיל את הקניות ברשת ואת הביקוש למוצרים ולשירותים של אמזון.

את התמיכה הכי מפתיעה קיבלו עובדי אמזון, מנשיא ארה"ב ג'ו ביידן. "אסור שיהיו איומים ופרופגנדה נגד איגודים במקומות העבודה. אסור שאף מנהל יפנה לעובדיו וינסה לשכנעו בנוגע לבחירותיהם לגבי איגוד עובדים. החוק מבטיח את הזכות להתאגדות... אז תשמיעו את הקול שלכם ושאלוהים יברך אתכם ושאלוהים יגן על העובדים ובני המשפחות שלהם שמנסים להתפרנס בצורה הוגנת", אמר הנשיא.