הרבעון של עידן עופר: רווחי עתק מחברת הספנות הישראלית, הפסדים כבדים מיצרנית הרכב הסינית

ההחזקה במניות צים הניבה לקנון של עופר רווח של 400 מיליון דולר ברבעון השלישי, והצרות של קורוס הסינית הסבו לה הפסד של 200 מיליון דולר • מאז הונפקה צים בינואר השנה בוול סטריט זינקה המניה ביותר מ-280%, למחיר המשקף שווי של כ-6.6 מיליארד דולר

רכב של קורוס / צילום: Shutterstock
רכב של קורוס / צילום: Shutterstock

חברת ההחזקות קנון , שבשליטת עידן עופר, ממשיכה לשוט על גלי ההצלחה של חברת הספנות צים, שבה היא מחזיקה. ברבעון השלישי לבדו רשמה קנון רווח של 400 מיליון דולר על השקעתה בצים, ובסך הכול הניבה החזקה זו לקנון רווח של 818 מיליון דולר בתשעת החודשים הראשונים של השנה.

צים, שמנוהלת בידי אלי גליקמן, הונפקה בינואר השנה בוול סטריט לפי שווי של 1.7 מיליארד דולר אחרי הכסף. מאז זינקה מניית החברה ביותר מ-280%, למחיר המשקף לחברת הספנות שווי של כ-6.6 מיליארד דולר. זינוק חד זה נרשם בזכות התוצאות הפנטסטיות שהציגה צים השנה, כתוצאה מהגאות בענף התובלה הימית, שהובילה לעלייה דרמטית במחירי הובלת המכולות.

קנון מחזיקה כיום ב-26% ממניות צים. בנוסף, מחזיקה קנון ב-59% ממניות חברת תחנות הכוח הישראלית או.פי.סי אנרגיה, וב-12% ממניות יצרנית המכוניות הסינית קורוס.

בזכות ההשקעה בצים, סיימה קנון את הרבעון השלישי של 2021 עם רווח נקי של 186 מיליון דולר, לעומת 67 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד. בתשעת החודשים הראשונים של 2021 רשמה קנון רווח נקי של 538 מיליון דולר, לעומת 362 מיליון דולר בתקופה המקבילה.

מחיקת שווי מלאה של קורוס בספרי החברה

על התוצאות ברבעון השלישי העיבה מחיקה של יתרת ההשקעה בחברת קורוס, בהיקף של 196 מיליון דולר, וזאת בהמשך למחיקה של 55 מיליון דולר שנרשמה במחצית הראשונה של 2021. כך, שכעת רשומה קורוס לפי שווי אפס ספרי קנון.

הסיבה למחיקת השווי המלאה נעוצה בסגירת מפעל הייצור של קורוס מוקדם יותר השנה, ובהחלטתה של בעלת השליטה בקורוס, חברת באוננג מסין, שלא להשלים את רכישת מניות קורוס (12%) שבידי קנון.

באוננג, שמחזיקה ב-63% ממניות קורוס, חתמה באפריל 2021 על הסכם עם קנון, שבמסגרתו היא התחייבה לרכוש את המניות שבידי קנון תמורת 1.56 מיליארד יואן (241 מיליון דולר).

העסקה תוכננה להתבצע בתשלומים, החל מספטמבר 2021 ועד מרץ 2023, אולם באוננג טרם העבירה תשלום כלשהו. הרוכשת גם התחייבה להפקיד 5% מסכום העסקה בנאמנות עד סוף יולי 2021, אולם מאז הצליחה להעביר לנאמן סכום של 1 מיליון יואן בלבד (200 אלף דולר).

במהלך התקופה ביקשה באוננג לשנות את תנאי העסקה, אולם הסכם בין הצדדים טרם נחתם, ולדברי קנון היא בוחנת כמה אפשרויות בנוגע לתשלומים שלא שולמו. בינתיים נדרשת גם קורוס עצמה להסדיר את חובותיה הענקיים לבנקים הסיניים, שמסתכמים ב-4.9 מיליארד יואן.

הבנקים האיצו את פירעון ההלוואות מקורוס 

לדברי קנון, קורוס מנהלת כיום שיחות עם הבנקים המממנים שלה בנוגע לשינוי תנאי החזר ההלוואות, אולם בינתיים שינוי כזה טרם הוסכם. בהעדר מקורות, לא פרעה קורוס תשלומים לבנקים בהיקף של 455 מיליון יואן (71 מיליון דולר), וכתוצאה מכך האיצו הבנקים את פירעונן של שתי הלוואות (מתוך שלוש) בהיקף של 3.7 מיליארד יואן.

במקביל נדרשה השותפה השלישית בבעלות על קורוס, יצרנית המכוניות הסינית צ'רי, לפרוע לבנקים הסיניים את הערבויות שהעמידה להבטחת חובותיה של קורוס. כתוצאה מכך נדרשה גם קנון לפרוע ערבויות גב-אל-גב שהעמידה לצ'רי בסך של 16 מיליון דולר, עבור חלקה של קנון (12%) במניות קורוס.

לדברי קנון, בכוונתה להעביר את התשלום לצ'רי, ולסיים בכך באופן מלא את הערבויות שהעניקה בעבר להתחייבויותיה של קורוס. במקביל, ממשיכה קורוס בשיחות עם הבנקים המממנים ובעלי מניותיה האחרים בנוגע להסדרת יתרת חובותיה והחזרתו לפעילות של מפעל הייצור שלה, שנסגר מוקדם יותר השנה.

נכון לסוף ספטמבר 2021 היו בידי קנון מזומנים בשווי של 238 מיליון דולר. מאז היא השתתפה בגיוס ההון של או.פי.סי ומכרה מניות צים, כך שכעת מחזיקה החברה ב-174 מיליון דולר במזומן. במהלך דצמבר תחלק צים דיבידנד של 296 מיליון דולר, שמתוכו תקבל קנון כ-77 מיליון דולר. סכום זה יאפשר לקנון לשלם בינואר דיבידנד של 189 מיליון דולר לבעלי מניותיה, שעליו הכריזה עם פרסום התוצאות הכספיות.

קנון נסחרת בבורסה לפי שווי של 7.65 מיליארד שקל, לאחר שמנייתה עלתה ב-58% מתחילת השנה. בעל השליטה עידן עופר מחזיקה ב-60% ממניות החברה.