כתב אישום נגד קבלני תשתיות בפרשת שחיתות בראשל"צ

כתבי אישום הוגשו נגד הקבלנים בני עוזיאל ואברהם יצחק והחברות שבבעלותם • התיק נגד מנכ"ל החברה הכלכלית לשעבר ניצן פלג וחבר מועצת העיר ראשל"צ אייל מושיוב נסגר • הפרשה נחקרה כחלק מ"תיק 1803", במסגרתו הוגשו כתבי אישום נגד חבר הכנסת דוד ביטן ואחרים בגין עבירות שוחד, מרמה והפרת אמונים והלבנת הון בתשע פרשות שונות בין השנים 2017-2011

בנין בית משפט מחוזי לוד / צילום: תמר מצפי
בנין בית משפט מחוזי לוד / צילום: תמר מצפי

פרשת השחיתות בקבלת מכרזים לביצוע עבודות תשתית ב"מתחם האלף" בראשון לציון מגיעה היום לבית המשפט. פרקליטות מיסוי וכלכלה הגישה היום לבית המשפט המחוזי מרכז כתבי אישום נגד הקבלנים בני עוזיאל ואברהם יצחק והחברות שבבעלותם. השניים מואשמים בקבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, הלבנת הון ורישום כוזב במסמכי תאגיד, כל אחד לפי חלקו. התיק נגד מנכ"ל החברה הכלכלית לשעבר ניצן פלג וחבר מועצת העיר ראשל"צ אייל מושיוב נסגר לאחר הליך שימוע. עוזיאל נאשם כי הציע שוחד לבכירים בחברה הכלכלית ראשון לציון בשני מקרים.

הפרשה נחקרה כחלק מ"תיק 1803", במסגרתו הוגשו כתבי אישום נגד חבר הכנסת דוד ביטן ואחרים בגין עבירות שוחד, מרמה והפרת אמונים והלבנת הון, בתשע פרשות שונות בין השנים 2017-2011.

על פי כתב האישום, ב-2016-2017 פורסמו מכרזים על ידי החברה הכלכלית ראשון לציון ותאגיד המים של העיר לביצוע עבודות פיתוח ותשתיות בפרויקט על שטח של כאלף דונם במערב ראשון לציון הקרוי "מתחם האלף". חברת "טל עוז" של עוזיאל לא עמדה בכל תנאי הסף הנדרשים לשם הגשת הצעה למכרזים. לא היו לה את הסיווג הקבלני והיקף הניסיון הנדרשים. חברת "אברהם יצחק" עמדה בתנאים.

בשני המכרזים, בהתאם לסיכום מוקדם בין עוזיאל ליצחק, עוזיאל ערך הצעה למכרז, שהוגשה בשמה ובחתימתה של חברת "אברהם יצחק", תוך הצגת מצג כוזב כאילו היא המציעה האמיתית. כן הוסכם כי אם "אברהם יצחק" תזכה במכרזים היא תעביר ל"טל עוז" את סכומי הכסף שיועברו לה בניכוי עמלה.

בכך, שימשה על פי כתב האישום חברת "אברהם יצחק" כסות בלבד לחברת "טל עוז", שהייתה אחראית בפועל להכנת ההצעה למכרזים ולניהול העבודות מכוחם. זאת למרות העובדה שלא עמדה בתנאי הסף הנדרשים. עוזיאל ויצחק הסתירו מחברי ועדת המכרזים את ההסכמות האמורות, וכך זכו במכרזים.

עוד על פי כתב האישום, ההכנסות מביצוע העבודות במכרזים, אשר עמדו על כ-94 מיליון שקל הולבנו על ידי עוזיאל, יצחק והחברות באמצעות הצגתה הכוזבת של "טל עוז" כקבלנית משנה, תוך יצירת כסות לגיטימית להעברות הכספים בין החברות.

לפי כתב האישום, עוזיאל הציע שוחד לניצן פלג, מנכ"ל החברה הכלכלית בראשון לציון, בשנת 2015, עת שימש כקבלן מסגרת של החברה הכלכלית. כמו כן, מואשם עוזיאל כי הציע שוחד לסמנכ"ל החברה הכלכלית, בשלהי שנת 2017, על רקע רצונו של עוזיאל לקנות מהעירייה, באמצעות החברה הכלכלית, את עודפי האדמה שנצברו בשטח של מתחם ה-1000, במחיר נמוך מהאומדן של החברה הכלכלית וללא מכרז.

החקירה בוצעה על ידי היחידה הארצית לחקירות הונאה בלהב 433 של משטרת ישראל בשיתוף עם רשות המיסים והרשות לאיסור הלבנת הון.

עוה״ד עודד סבוראי וערן שחם שביט, המייצגים את אברהם יצחק: ״כתב האישום מגלם הבנה שגויה של הפרקליטות הן ביחס לעובדות והן ביחס לתשתית המשפטית. חבל שהפרקליטות מנסה לבסס פרשנות משפטית חדשנית ותקדימית ובעינינו מופרכת, על גבו של מר יצחק, קבלן ותיק, מוערך ויישר דרך שעשה רבות למען המדינה. אין לנו ספק שבית המשפט יראה את הדברים אחרת״.

עורכי דינו של בני עוזיאל, נבות תל-צור, נתי שמחוני, קובי גולדמן, ירון ליפשס: "כתב האישום הינו פרשנות מופרכת לפרקטיקה מקובלת בדיני המכרזים. העובדה כי מר עוזיאל מוצא עצמו מואשם בפלילים, בכתב אישום תקדימי, אינה מתקבלת על הדעת.
צר לנו כי תחת הלחץ של ניהול תיק ביטן, הגישה הפרקליטות כתב אישום על אף שהיא יודעת כי מדובר בפרקטיקה מקובלת. מר עוזיאל מתכוון להיאבק על חפותו, ואנו משוכנעים כי בית משפט אכן יזכה אותו מכלל העבירות המיוחסות לו".

מפרקליטיו של ניצן פלג עורכי הדין עמית חדד, נועה מילשטיין ועדי ארליך, נמסר: "ניצן פלג, הוא מנכ״ל מקצועי, מסור ועובד ציבור ישר מהמעלה הראשונה. החקירה העלתה שניצן פעל לאורך כל הדרך כדי לקדם את האינטרס הציבורי ולשמור על כללי מנהל תקין. אנחנו שמחים שהפרקליטות קיבלה את הטענות שלנו, וסגרה את התיק של ניצן ובכך הבהירה שלא נפל רבב בהתנהלותו".

חזקת החפות: בני עוזיאל ואברהם יצחק לא הורשעו ועומדת להם חזקת החפות.