הוריד רגל מהגז? בנק ישראל התערב באגרסיביות בשוק המט"ח בנובמבר

לאחר סיום תוכנית הרכישות, בנק ישראל המשיך להתערב על רקע הייסוף הדרמטי של השקל • רכש 4 מיליארד דולר בחודש נובמבר כדי למתן את התחזקות השקל

שטרות דולרים / צילום: תמר מצפי
שטרות דולרים / צילום: תמר מצפי

בנק ישראל רכש בחודש נובמבר 4 מיליארד דולר במסגרת התוכנית להתערבות בשוק המט"ח כדי למתן את התחזקות השקל. כך לפי דוח היתרות של בנק ישראל שפורסם היום.

זאת בדומה לקצב רכישות של המחצית הראשונה של השנה בהיקף של 5 מיליארד דולר ולמרות סיום תוכנית הרכישות שהושקה בתחילת השנה בהיקף של 30 מיליארד דולר.

נראה כי בנק ישראל לא ישב חסר מעש בעת השקל רשם ייסוף חד והדולר ירד מולו לשפל של 26 שנה, בעוד האירו נפל לשפל של 20 שנה.

ב-8 בנובמבר הוערך בשוק שבנק ישראל התערב בשוק המט"ח בהיקפים גדולים, על רקע צניחת הדולר מול השקל לאחר קביעת היציג. הדולר היציג נקבע על 3.10 שקלים, ובמסחר הרציף הדולר ירד לרמה של 3.08 שקלים - או אז נרשם תיקון חד מעלה. מבנק ישראל לא נמסרה תגובה בזמנו.

מספר ימים לאחר מכן נגיד בנק ישראל אמיר ירון התייחס לשערי המטבע בכנס שנערך באוניברסיטת תל אביב ואמר כי "כפי שכבר הראינו, רף ה-30 מיליארד דולר אינו מהווה חסם עליון לגובה ההתערבות. אנו בוחנים כל העת את ההתפתחויות בשוק מטבע החוץ והבנק ממשיך לנהל את המדיניות בהתאם למצב המשק ולהמשך הפעילות הכלכלית. לא נהיה אדישים לשינויים שאינם תואמים את הנתונים הבסיסים של המשק״, אמר.