פלטפורמות להשקעת המונים: מה צריך לדעת לפני שמשקיעים?

ישנן חברות רבות, שמסיבות מגוונות, בוחרות שלא לפנות להשקעות דרך קרנות ההשקעה, ומעדיפים השקעות בסכומים נמוכים יחסית דרך מה שנקרא "מימון המונים" • למה צריך לשים לב? • כתבה רביעית בסדרה

פלטפורמה להשקעת המונים / אילוסטרציה: Shutterstock
פלטפורמה להשקעת המונים / אילוסטרציה: Shutterstock

אחת ממילות הבאזז בעולם ההשקעות כיום הוא "השקעה אלטרנטיבית". המונח השקעה אלטרנטיבית מכיל בתוכו עולם ומלואו. דיברנו בעבר על p2p ועל קרנות חוב. אפשרות השקעה נוספת במסגרת השקעות אלטרנטיביות (כלומר, השקעות שלא במסגרת שוק ההון), הן פלטפורמות מימון ההמונים. אנחנו לא מדברים על פלטפורמות בהן אנשים מעוניינים לקדם פרויקט, ונותנים הטבות שונות תמורת הקידום (למשל - הוצאת ספר, מי שמממן מקבל ספר חתום), אלא על פלטפורמות בהן ניתן להשקיע בחברות, תמורת רווח כספי. למעשה, באמצעות פלטפורמות אלו ניתנת אפשרות להשקיע בחברות פרטיות, ובכלל זה גם בחברות טכנולוגיה, בשלבים מוקדמים.

הדעה נגד השקעה דרך פלטפורמות אלו, היא שכיום לא חסר כסף להשקעה בחברות טכנולוגיה, ואם החברה לא הלכה בדרך המלך ומגייסת רק גופים מוסדיים או קרנות השקעה שמתמחות בטכנולוגיה, זה מלמד משהו על החברה. מצד שני, ישנן חברות רבות, שמסיבות מגוונות, בוחרות שלא לפנות להשקעות דרך קרנות ההשקעה, ומעדיפים השקעות בסכומים נמוכים יחסית, דרך הפלטפורמה הזו.

איפה ובמה?

ישנן מספר פלטפורמות להשקעת המונים שפועלות בישראל: exitvally, פיפלביז, fundit, ו-together. בכל אחת מהפלטפורמות, עולים פרויקטים שפתוחים להשקעה. הדבר הראשון שצריך לעשות הוא להבין במה משקיעים: מרבית הפרויקטים מגייסים הון, כלומר ההשקעה בהם תהפוך אתכם לבעלי מניות, כאשר חלק מהפרויקטים מגייסים חוב, כלומר הגיוס הוא הלוואה שניתנת לחברה. בנוסף, למרות שמרבית הפרויקטים הם פרויקטי טכנולוגיה, ניתן למצוא בפלטפורמות אלו גם השקעות אחרות כמו נדל"ן.

נקודה נוספת שצריך לשים אליה לב היא למי מיועדת ההשקעה: חלק מההשקעות מיועדות לקהל הרחב, וחלקן מיועדות למשקיעים כשרים בעלי הון נזיל גבוה. מרבית ההשקעות נוקבות גם בסכום השקעה מינימלי. לבסוף, חלק מהפלטפורמות פתחו קרן שאפשר להשקיע בה. הקרן משקיעה במיזמים שונים בפלטפורמה, כך שמי שמשקיע בקרן חשוף למגוון ההשקעות שעל הפלטפורמה, ולא להשקעה ספציפית - לכך יש יתרונות (פיזור ההשקעות), וחסרונות (השקעה בפורטפוליו מוכתב, שלא בהכרח הייתם בוחרים להשקיע בכל אחת ואחת מההשקעות בו).

למה צריך לשים לב?

בחינה בהשקעה שנמצאת על פלטפורמה של השקעת המונים היא בחינת השקעה במנייה של חברה, על כל המשתמע מכך. כלומר, ניתוח עומק על מנת להבין האם המוצר אותו מפתחת החברה הוא בעל התכנות. אם המוצר מצליח, יש התכנות לרווח. החברות מציגות על גבי הפלטפורמה שפע של נתונים: החל מפרטי ההצעה עצמה: סכום הגיוס שהחברה מבקשת לגייס, הכמות והמחיר של ניירות הערך המוצעים, עד מתי ניתן להיענות להצעה, מידע לגבי משקיע מוביל, כמו קרנות הון סיכון ועוד.

לצד זה היא מוסיפה מידע על החברה: מיהם אנשי המפתח בחברה ומה הייתה ההתפתחות של החברה, מה בכוונת החברה לעשות עם הכסף שיגויס, מה תוכנית ההשקעה וההתפתחות של החברה, נתונים כספיים עליה, הצעות קודמות שביצעה והאם הצליחו, תוכנית עסקית ודו"חות כספיים, מהו מבנה הבעלות בחברה, ואילו סיכונים היא מעריכה שקיימים בפעילותה.

על גבי הפלטפורמות, המידע שמופיע בחלקו הגדול שיווקי: כל ההשקעות הן הזדמנות בלתי חוזרת, כל החברות מפתחות משהו שישנה את העולם ויהיה הדור הבא בתחומו. לצד זאת, כדאי לשים לב לנתונים המספריים, לתחזיות שמנפקת החברה, ולנסות להעריך את ההיתכנות שלהן במציאות, כדאי לנסות לקבל תשובות לשאלות מהחברות עצמן, ולהשתתף באירועים למתעניינים שהן מקיימות, ולצד זאת לקרוא על השוק והתחום בו אתם בוחרים להשקיע: מי המתחרים, מה ההתפתחויות, מה הנחיצות של הטכנולוגיה שהחברה מפתחת. ולבסוף, חשוב להבין את נזילות ההשקעה: האם יש לכם אפשרות לצאת ממנה, ומתי, ומה התנאים להיפגש עם הכסף בחזרה. לאחר שהבנתם את כל אלו, אתם יכולים להעריך, איך משתלבת ההשקעה בתיק הכולל שלכם, והאם היא מתאימה לו.