דעיכה מדאיגה בהשקעות בתשתיות האנרגיה הסולארית בארצות הברית

תעשיית האנרגיה הסולארית לא עומדת בתחזיות הצמיחה המיועדות שלה לשנת 2022 והיא מפגרת ב-25% אחרי היעדים – בעיקר בגלל משבר האספקה ועליות המחירים • מצד שני, חוק חדש בארצות הברית יכול להשליש את ההשקעות בתוך חמש שנים

פאנלים סולאריים / צילום: Shutterstock, ngehogenbijl
פאנלים סולאריים / צילום: Shutterstock, ngehogenbijl

דו"ח של איגוד תעשיות האנרגיה בארצות הברית, בשיתוף עם קבוצת הייעוץ מקנזי, שמתפרסם היום, צופה האטה משמעותית בהשקעות האמריקאיות בתעשייה הסולארית שם, עד כדי ירידה של 25% בתחזיות הצמיחה של השוק במהלך 2022. ההסברים לכך כרוכים במשבר האספקה העולמי, שמשפיע על כל המשק האמריקאי, ובמקביל מאיץ את הזינוק בעלויות הייצור בגלל התייקרות חומרי הגלם, שבאו לידי ביטוי גם באינפלציה החריגה שנרשמה החודש בארצות הברית.

התחזיות המאכזבות מתפרסמות דווקא אחרי הצלחה מעודדת שרשמה תעשיית האנרגיה האמריקאית ברבעון השלישי של השנה, כשהצליחה לצמוח ב-33%, בקיבולת האנרגיה הסולארית שנצטברה בתקופה הזאת, ביחס לאותה תקופה בשנה שעברה.

לפי הדו"ח של איגוד תעשיות האנרגיה האמריקאי, נראה שההאטה בהשקעות בתעשיית האנרגיה הסולארית נגרמת גם בשל אי הוודאות והמגמות הסותרות המאפיינות עכשיו את השוק. בגלל משבר הכרוני בשרשרת האספקה ועליות המחירים במשק האמריקאי, עלתה עכשיו בוושינגטון הצעת חוק שיכולה לשנות את כל התנאים הבסיסיים בענף, ועשויה להאיץ את ההשקעות בו.

הצעת החוק, המכונה BUILD BACK BETTER, מיועדת לחזק את הצמיחה של ההשקעות בתחומי האנרגיה, והיא כוללת בתוכה הקלות נוספות במס, להשקעות בתחום הסולארי. אם הצעת החוק הזה תאושר ותמומש, התחזיות הן שההטבות בחוק יזניקו את ההשקעות בשוק האנרגיה הסולארית במידה חריגה מאד, עד כדי הגדלת את הקיבולת הסולארית בארצות הברית לפי שלושה מהקיבולת שקיימת היום, בתוך חמש שנים, עד שנת 2026.