בדרך להעלאת ריבית: הפדרל ריזרב יציג היום את הצעדים שיבלמו את האינפלציה החריגה

הבנק המרכזי של ארה"ב מכין את הקרקע להעלאה הראשונה של שיעורי הריבית כבר בשנה הבאה • יציג את הצעדים המתוכננים לבלימת עליית המחירים, וצפוי להכיר בכך שהאינפלציה היא לא תופעה חולפת אלא איום ממשי על המשק

הפד יכיר בכך שעליית המחירים אינה זמנית? / צילום: עינת לברון
הפד יכיר בכך שעליית המחירים אינה זמנית? / צילום: עינת לברון

הפדרל ריזרב, הבנק המרכזי של ארצות הברית, צפוי להכריז היום (רביעי) על שינוי מדיניות דרמטי, שיסלול את הדרך להעלאת שיעור הריבית בשנה הבאה. מתחילת שנת 2020 נקט הבנק מדיניות של הזרמת כספים אל המשק האמריקאי (באמצעות רכישות אג"ח בהיקף של כ-120 מיליארד דולר בחודש), צעד לא קונבנציונלי שמטרתו לבלום את ההשפעות של מגיפת הקורונה. הבנק הוריד את שיעורי הריבית, כדי להוזיל את מחיר הכסף ולאפשר פעילות במשק ככל האפשר.

אלא שהיום, צפוי הפדרל ריזרב להכריז על שינוי המדיניות שלו מול האינפלציה האמריקאית, ולסלול את הדרך להעלאת ריבית ראשונה כבר בשנה הבאה. הפד צפוי לפרסם היום תחזית חדשה, ולהכיר בכך שהאינפלציה החריגה בארצות הברית היא לא עוד בעיה חולפת וזמנית, כפי שנדמה היה בעבר, וכי ככל הנראה עליית המחירים היא איום ממשי על הכלכלה האמריקאית והעולמית.

עד היום, היו חילוקי דעות בין בכירי הבנק בנוגע להעלאת ריבית כבר בשנת 2022, והאם אכן זה הצעד הנכון מול ההאטה במשק האמריקאי, בין גל לגל של הקורונה. עכשיו, מדד המחירים לצרכן מראה עלייה של 6.8% בנובמבר, ועלייה נוספת צפויה להירשם גם בדצמבר, כך שנדמה שהעלאת הריבית וצמצום היצע הכסף במשק הוא הצעד המתבקש מול איום האינפלציה המתגברת.

לפי התחזיות, צפויות בין שתיים לשלוש העלאות ריבית ב-2022, ועוד שלוש עד ארבע בשנה שאחריה.