מתלהבים מטרנד ה-NFT? לא תאמינו בכמה נמכרות יצירות אמנות במכירות הפומביות המסורתיות

קלאסיקות של ואן גוך ורותקו נמכרות במיליונים מעל שוויין, אספנים אסייתיים שולחים הצעות שוברות שוק בטלפון, ומחירי יצירות של אמנים צעירים מזנקים פי 10 ויותר  • הצצה אל סדרת המכירות הפומביות שהרעידה את עולם האמנות

מארק רותקו, ''No. 7, 1951'' / צילום: Associated Press, Mary Altaffer
מארק רותקו, ''No. 7, 1951'' / צילום: Associated Press, Mary Altaffer

שוק האמנות מתפוצץ בעוצמה שלא נראתה כבר שנים, ובטח לא מאז שפרצה הקורונה. לראשונה מאז 2019 חזרו המוני אספנים לבתי המכירות הפומביות הגדולים של ניו יורק, והציתו מחדש מרדף מטורף אחרי היצירות היקרות בעולם, שהסתכם בשבועיים חסרי תקדים כמעט - של מכירות בהיקף של 2.3 מיליארד דולר, עם רשימת אמנים לוהטת כמו מארק רותקו ופרידה קאלו.

עד כמה גדול הרעב? לא קורה הרבה שבתי מכירות כמו  סות'ביס וכריסטיס מחסלים את כל הסחורה ומוכרים את כל הפריטים שיש להם להציע - אלא בשבועיים האלה בנובמבר זה קרה מספר פעמים. אספנים רכשו בשקיקה כל פריט שהוצע - מציורים קלאסיים של ואן גוך ועד לתמונות הגרפיטי של אמני רחוב כמו בנקסי, ואפילו מהדורה נדירה של החוקה האמריקאית.

פרידה קאלו, ''Diego y Yo'' / צילום: Reuters, James Manning
 פרידה קאלו, ''Diego y Yo'' / צילום: Reuters, James Manning

סדרת המכירות סימנה גם את חדירת השימוש במטבעות קריפטו למיינסטרים של עולם האמנות והמכירות הפומביות. כך למשל, מנהל המכירות של סות'ביס אוליבר ברקר קיבל הצעות מחיר באתריום על חלק מהעבודות של בנקסי. במקרה אחר, קבוצת משקיעי קריפטו ששמה Constitution DAO הפסידה בהתמחרות על עותק נדיר של החוקה האמריקאית. הקבוצה הצליחה לאסוף לטובת העניין יותר מ-40 מיליון דולר בתוך 72 שעות בגיוס המונים, אבל היצירה נמכרה לבסוף ב־43.2 מיליון דולר. מי שזכה במהדורה הבלעדית היה קנת' גריפין, מיליארדר משיקגו שעשה את הונו בקרנות גידור.
מי שעוד הצטרפו לחגיגה הם אמני NFT (אסימונים שאינם ניתנים להחלפה - Non Fungible Token), שמכרו את היצירות שלהם בשידור חי ברשת.

הנה נתון שממחיש באיזו מהירות התגבר שוק האמנות על הקשיים של תקופת המגפה: בשנה שעברה נמכרו בכריסטיס תשע יצירות שעלו 25 מיליון דולר או יותר. ואילו בשבועיים האלה של נובמבר בלבד - בית המכירות השאיר את המחיר הזה מאחור 14 פעמים.

בית המכירות פיליפס שבר את שיא כל הזמנים שלו ביום אחד עם מכירות בגובה של 138 מיליון דולר. הישג מרשים נוסף נרשם בבית המכירות סות'ביס - שם אוסף האמנות של איל הנדל"ן הארי מקלו ואשתו לשעבר לינדה מקלו, נמכר תמורת 676 מיליון דולר - ושבר את שיא כל הזמנים של בית המכירות, שקיים כבר 277 שנים.

היצירה היקרה ביותר באוסף של מקלו היתה קלאסיקת כתמי הצבע האבסטרקטית של מארק רותקו "No. 7, 1951", שנרכשה תמורת 82.4 מיליון דולר על ידי אספן אנונימי מאסיה.

ארני גלימצ'ר, סוחר בגלריה פייס, סיפר שב־1987 מכר את העבודה של רותקו לבני הזוג מקלו תמורת הרבה פחות. "אנשים מחפשים איפה לשים את הכסף, ומה יותר מענג מאמנות?", הוא אומר. "כשאתה שם את הכסף במניות - אתה מקבל מסמכים. אבל כשאתה קונה ציור - הוא תופס אותך וגורם לך להרגיש חלק ממשהו הרבה יותר גדול".

טרפת ה־NFT

לא רק האספנים ובתי המכירות גרפו הון במכירה חסרת התקדים, אלא גם העזבונות של האמנים המפורסמים בעולם. במהלך סדרת המכירות נשברו השיאים של האמנים בזה אחר זה: דיוקן עצמי של הציירת המקסיקנית פרידה קאלו מ־1949 נמכר תמורת 34.9 מיליון דולר בסות'ביס וניפץ את השיא הקודם שלה, שעמד על 8 מיליון דולר. על הדרך היא עקפה גם את בעלה, האמן דייגו ריברה, שהיצירה הכי יקרה שלו נמכרה ב־9.7 מיליון דולר לפני שלוש שנים. המכירה האחרונה מיצבה את קאלו כאמנית היקרה ביותר באמריקה הלטינית.

השבועיים האלה ייזכרו גם בשל הטרפת העולמית של ה־NFT, אמצעי טכנולוגי המאפשר להוכיח בעלות על נכס דיגיטלי. אחרי שמכר במרץ יצירה דיגיטלית בסכום הגבוה אי פעם - 69 מיליון דולר - האמן המכונה ביפל (Beeple) צפה בגאווה באנשי כריסטיס מוכרים הפעם את הפסל האמיתי הראשון שלו: Human One, שנמכר ב־29 מיליון דולר, כפול מהשווי שהוערך עבורו. ביפל, ששמו האמיתי מייק וינקלמן, השתתף בעצמו במכירה של אמן אחר - כשהגיש הצעה ליצירת NFT של האמן אורס פישר, אך בסופו של דבר נסוג. "זה הלהיב אותי מאוד", אמר אחר כך.

הקלאסיות והטרנדיות

גם ליצירות של ואן גוך היה שבוע יוצא דופן בבית המכירות כריסטיס, כשארבע עבודות מהעיזבון של איל הנפט אדווין קוקס נמכרו יחד תמורת 161 מיליון דולר. אספן אנונימי שיוצג על ידי יועץ האמנות הבריטי הוגו ניית'ן לקח הביתה שניים מהציורים היקרים ביותר של ואן גוך - "ערימות שחת" שנמכר תמורת 35.9 מיליון דולר ו"בקתות עץ בין עצי זית וברושים" שנמכר תמורת 71.4 מיליון דולר. האמן ההולנדי שמת בחוסר כל זוכה לעדנה מחודשת, בין היתר הודות לתערוכות דיגיטליות שלו שרצות לאחרונה.

ואן גוך, ''בקתות עץ בין עצי זית וברושים'' / צילום: Reuters, Victoria Jones
 ואן גוך, ''בקתות עץ בין עצי זית וברושים'' / צילום: Reuters, Victoria Jones

אמנים צעירים וטרנדיים נהנו גם הם מהזינוק במחירים: כך למשל ציור של ליזה ברייס בשם "No Bare Back after Embah" נמכר תמורת 3.2 מיליון דולר אחרי שמשך תשעה מתעניינים - פי עשר יותר מהסכום בו הוערך לקראת המכירה בסותבי'ס. ניקולס פרטי, אמן חזותי המוכר בסגנון של ד"ר סוס, הכפיל את השיא שלו במכירות פומביות - עם "נוף" שנמכר בסותבי'ס לאספן אסייתי תמורת 3.2 מיליון דולר. רק יום קודם לכן, אספן נוסף חזר הביתה עם ציור אחר שלו - "בתים" מ־2015, שנמכר תמורת 1.7 מיליון דולר בפיליפס.

60 שנות אספנות, מכירה אחת

נראה שאמנות עכשווית הפכה לטרנד לוהט בקרב אספנים אסייתים, שרשמו נוכחות מכובדת במכירות - מה שכמובן העלה משמעותית את המחירים. רבים מהם הגישו הצעות דרך הטלפון על האוסף של הזוג מקלו בסותב'יס, ובסופו של דבר, זכו בלפחות 12 יצירות מתוכו. אחד מהאספנים הוא היזם הסיני ג'סטין סאן, יוצר מטבע הקריפטו Tron, ששילם 78.4 מיליון דולר על הפסל "אף" של אלברטו ג'קומטי, שבני הזוג מקלו קנו ב־1994.
מקלו עצמו, הגיע למכירה לבוש גרביים סגולות, נעלי בית מקטיפה וצעיף צבעוני. לדבריו, זה סוריאליסטי לראות שישה עשורים של אספנות נמכרות בבת אחת - פריט אחרי פריט. "אבל זה היה נהדר לראות את העבודות בקונטקסט אחר", אמר לאחר המכירה. "אלה לא יצירות קלות".

אלברטו ג'קומטי, ''אף'' / צילום: Associated Press, Mary Altaffer
 אלברטו ג'קומטי, ''אף'' / צילום: Associated Press, Mary Altaffer

היצירות אולי לא קלות, אבל נראה שמכירתן דווקא קלה מאי פעם. תומס דנציגר, עורך דין המתמחה בתחום אומר שכדי להעריך את מצב שוק האמנות, כדאי לעקוב דווקא אחר הפריטים הנמכרים במחירים נמוכים יותר. העובדה שגם בקטגורייה הזו - כמעט הכול נמכר, היא לדבריו ההוכחה האולטימטיבית לכך "ששוק האמנות באמת יורה לכל הכיוונים".