הפריפריה של טירוף הנדל"ן: הכירו את חברות מוצרי הבנייה שנהנות מעליות המחירים

בזכות הטירוף בתחום הנדל"ן למגורים, גם תחומי פעילות משיקים ומשלימים נהנים מביקוש גובר - שהתבטא בשיפור דו-ספרתי בהכנסות חברות מוצרי הבנייה והמוצרים בינואר-ספטמבר • את מחיר האתגרים, כמו בעיות אספקה, התייקרות חומרי גלם ומחירי ההובלה, ישלמו כנראה הצרכנים

בניין רב-בריח באשקלון / צילום: איל יצהר
בניין רב-בריח באשקלון / צילום: איל יצהר

הטירוף בתחום הנדל"ן למגורים בישראל, שכבר תקופה ממושכת בא לידי ביטוי בשבירת שיאי מחירים והיקפי מכירות, דוחף קדימה גם תחומי פעילות משיקים ומשלימים. בין אלו נמצאות חברות מוצרי הבנייה והמוצרים לבית, שנהנות מעלייה בביקושים.

מגמה זו סייעה גם להכפלת מספר חברות מוצרי הבנייה והבית בבורסה המקומית תוך חודשים ספורים, עם שלוש הנפקות חדשות מהענף, שעל רקע המגמה הענפית החיובית השלימו בהצלחה גיוסי הון.

מדובר ביצרנית ומשווקת מוצרי הבטון חברת אקרשטיין, ביצרנית ומשווקת הדלתות (ומוצרים נוספים) רב-בריח, ובחברת אייס קפיטל קמעונאות, המפעילה רשתות שיווק למוצרים לבית.

עם הנפקותיהן הצטרפו השלוש לחברת אינרום, הפועלת בתחומי הצבעים והמוצרים והפתרונות לבנייה, לחברת חמת, המציעה מוצרי בנייה לבית, ולקליל, יצרנית מערכות האלומיניום (בעיקר חלונות).

 
  

אותה גאות בפעילות באה לידי ביטוי, כמגמה, בשיפור בשיעורים דו-ספרתיים שמציגות החברות בהכנסותיהן בסיכום שלושת הרבעונים הראשונים של השנה.

אולם לצד זאת, התוצאות חושפות גם אתגרים וקשיים שאיתם מתמודדות החברות - כל אחת ועסקיה - שבמקרים רבים שיבשו את חלחול השיפור בהכנסות עד לשורה התחתונה.

האתגרים בפעילות כוללים בעיקר עלייה במחירי חומרי גלם רבים, התייקרות ניכרת בעלויות היבוא ובמחירי ההובלה וקושי באספקת חומרים - כל זאת בהשפעת משבר הקורונה הנמשך.

חלק מאותם שיבושים ואתגרים צפויים בסופו של דבר להגיע גם לכיס הצרכנים, וכפי שחלק מהחברות מציינות, כדי להתמודד עם גל ההתייקרויות בפעילותן הן ביצעו ומבצעות עדכון והתאמת מחיר למוצריהן.

רווחים מהשקעות הצניחו את הוצאות המימון

מול תנאי השוק המשתנים הצליחו החברות האמורות ליהנות מירידות חדות בהוצאות המימון שלהן, בעקבות רווחים מהשקעות ותיק ני"ע, וכן מהתחזקות השקל, שסייעה להן בעסקאות מט"ח, כחלק מגידורים שהן מבצעות במסגרת פעילותן - מה שסייע להן בדרך לשורת הרווח הנקי, בין שבדרך של צמצום נזקים ובין שבדרך של שיפור הרווח.

בבחינת ביצועי המניות, שש החברות מציגות מנעד תשואות נרחב למדי, וכמגמה - בצידו השלילי ניצבות המצטרפות הטריות למסחר, מאז החלו להיסחר, בעוד שהוותיקות מציגות תשואות משופרות ביחס לעצמן מתחילת השנה ועד כה.

להלן כמה מהנתונים הבולטים העולים מדוחות חברות מוצרי הבנייה והמוצרים לבית לחודשים ינואר עד ספטמבר ב-2021.

ההכנסות עלו הודות להסרת מגבלות הקורונה

מגמה אחת היא עליות משמעותיות בהכנסות, שנתמכו בעלייה בביקושים, בפרידה מהגבלות הקורונה ובצירוף עסקים חדשים.

בין החברות בולטת רב-בריח  עם קפיצה של יותר מ-30% בהכנסותיה, שהגיעו בתשעת החודשים הראשונים של השנה ליותר מ-380 מיליון שקל, בעיקר בזכות רכישת חברת נוריאלי - המתמחה בייצור, במכירה ובהשכרת ציוד בנייה ממתכת ומפלסטיק - שבוצעה בתחילת השנה.

בתוצאות פרופורמה, המשקפות את תוצאות נוריאלי גם בשנה שעברה, מסתכמת הצמיחה בהכנסות החברה - שבשליטת היו"ר שמואל דונרשטיין ובת זוגו שלומית - בכ-13%, בזכות "צמיחה אורגנית כתוצאה ממימוש מנועי הצמיחה", עם שיפור בהכנסות במגזרים השונים - שוק בנייה רוויה למגורים, שוק מוסדי, השוק הפרטי ופעילות נעילה.

מפעל רב בריח באשקלון / צילום: אייל טואג
 מפעל רב בריח באשקלון / צילום: אייל טואג

רב-בריח עוסקת בפיתוח, ייצור, שיווק ומכירה של "מגוון מוצרים ייחודיים לתעשיית הבנייה והשיפוצים", הכוללים מוצרי דלתות, ביטחון ומיגון, נעילה, מערכות סינון אב"כ, שערים ועוד, ומחלקת את הפעילות לארבעה מגזרים.

בצד השלילי, היחידה מבין השש המוזכרות שהציגה שחיקה בהכנסותיה בין ינואר לספטמבר הייתה אקרשטיין , שמחזור הפעילות שלה לתקופה זו נחלש ב-6% והסתכם בכ-470 מיליון שקל.

שני מגזרי הפעילות המרכזיים של אקרשטיין הם תעשייה והנדסה, וזה האחרון היה אחראי על מרבית הפגיעה בהכנסות בתקופה המדוברת, בעיקר "מדחייה, שאינה קשורה בקבוצה, במועדי האספקה של פרויקטים בתחום צינורות הדחיקה, מבנים מתועשים למגורים בצפון הארץ ועיכוב מתמשך באישור תקציב המדינה".

אקרשטיין, שבשליטת היו"ר גיורא אקרשטיין ובני משפחתו, עוסקת בייצור ושיווק מוצרי בטון, והיא מוכרת לציבור בעיקר הודות ל"אבנים המשתלבות" שייצרה, אשר מרצפות רחובות רבים בארץ.

מפעל אקרשטיין ירוחם / צילום: איל יצהר
 מפעל אקרשטיין ירוחם / צילום: איל יצהר

כל יתר החברות הציגו שיפור בטווח של כ-12%-18% בהכנסותיהן לתשעת החודשים הראשונים של השנה, ומרביתן הושפעו לחיוב גם מכך שבשנה שעברה בחלק מהתקופה סבלו מהשבתת המשק בהשפעת וירוס הקורונה.

חמת , שבשליטת היו"ר יואב גולן, נהנתה מצירוף עסקי חברת אלוני שנרכשה על-ידיה בתחילת 2020, ומלבד זאת ציינה בדוחות, כי זיהתה "גידול בביקוש למוצרי הקבוצה". אינרום  דיווחה על מגמה דומה, עם "ביקושים המורגשים במכירות הקבוצה לבתי מסחר וחנויות לחומרי בניין", בעיקר של מוצרי צבעים ומוצרי גמר לבנייה.

קליל , העוסקת בייצור מערכות אלומיניום (בעיקר חלונות), נהנתה מעלייה בכמויות המכירה, כמו גם משינויים בתמהיל המכירות, בעוד שבאייס  שבשליטת קרן קדמה מציינים את "המשך התרחבות המכירות באתרי הסחר המקוון ושיפור בסינרגיה בין פעילות אתרי הסחר לחנויות, גידול בשטחי המחסנים הלוגיסטיים ושיפור בשרשרת האספקה".

הרווח התפעולי של החברות ספג פגיעה

מגמה בולטת נוספת היא פגיעה ברווח התפעולי בהשפעת עליות מחירי חומרי הגלם, האספקה והשינוע.

ארבע מבין שש החברות מציגות שחיקה ברווח התפעולי שלהן לשלושת החודשים הראשונים של השנה, בהן קליל, ששורה זו אצלה נשחקה ב-14% ל-41 מיליון שקל. זאת אחרי כיוון דומה בשורה הגולמית, שהושפעה לשלילה מזינוק של 50% כמעט במחיר הממוצע של האלומיניום - חומר הגלם העיקרי של מוצריה - בתשעת החודשים הראשונים של השנה.

עוד נפגעה קליל בתקופה זו משיבושים במערכת המיחשוב המפעלית (ERP), שפגעו במחזור המכירות של החברה.

חברת קליל - כרמיאל / צילום: איל יצהר
 חברת קליל - כרמיאל / צילום: איל יצהר

ירידה בשיעור דומה (13%) ברווח התפעולי בין ינואר לספטמבר (שעמד על 39 מיליון שקל) הציגה אקרשטיין שבשליטת היו"ר גיורא אקרשטיין ובני משפחתו, בעוד שאצל אינרום הרווח התפעולי נשחק ב-7%, לסכום של כ-116 מיליון שקל, אחרי שהרווח הגולמי שלה נותר ללא שינוי.

אינרום, המחלקת את פעילותה לשלושה מגזרים, ופועלת בתחום הצבעים באמצעות נירלט, בתחום מוצרי גמר לבנייה (כרמית) ובפתרונות בנייה (איטונג), מדווחת על "עליות חריגות המתמשכות מתחילת השנה בעלויות חומרי גלם המשמשים את פעילויות הקבוצה השונות", וזאת נוכח "מצוקה עולמית... המורגשת באספקה, שינוע ומחירי חומרי הגלם".

אינרום מציינת, כי היא "פעלה ופועלת לצמצום ההשפעה המשמעותית של העליות האמורות בעלויות חומרי הגלם, שקוזזה בחלקה על-ידי הירידה המורגשת בשערי מט"ח (דולר ואירו)... וזאת לרבות התאמות שביצעה במחירי מכירה של חלק ממוצריה... כשהיא מתכננת להמשיך ולבצע התאמות נוספות".

מפעל נירלט קיבוץ ניר עוז / צילום: דן לב
 מפעל נירלט קיבוץ ניר עוז / צילום: דן לב

רב-בריח הייתה היחידה מבין החברות שהציגה הפסד תפעולי, של כ-4 מיליון שקל מתחילת השנה ועד סוף הרבעון השלישי, אחרי עלייה רוחבית בהוצאותיה, בהן גם הוצאות הקשורות לרישום מניותיה למסחר בבורסה.

כפי שרב-בריח מסבירה בדוחות, מתחילת השנה היא מתמודדת עם "התייקרות מהותית בחלק מחומרי הגלם", בהשפעת משבר הקורונה.

בפרט מציינת רב-בריח את מחירי המתכות ומחירי ההובלה מהמזרח המאמירים, אשר פגעו ברווחיות הגולמית שלה, כמו גם התייקרויות שנרשמו בחומרי גלם נוספים.

לצורך ספיגת "גל התייקרויות" ביצעה רב-בריח עדכון מחירי מכירה, אולם הדבר "מורגש בהדרגתיות בהתאם לתמהיל המכירות והמגזרים". כן אימצה החברה סדרת פעולות לצמצום עלויות והתייעלות.

בצד החיובי, עם זינוק של כמעט 50% ברווח התפעולי בין ינואר לספטמבר (שהתקרב ל-80 מיליון שקל), בולטת חמת, המפלחת את התוצאות לשבעה מגזרים, ובסיכום תשעת החודשים הראשונים של השנה מציגה מגמה חיובית ועליות בשיעורים דו-ספרתיים ותלת-ספרתיים במרביתם.

על עיקר הסכום אחראיות פעילות הקמעונות והקרמיקה ופעילות הברזים, שהרווח התפעולי שלהן טיפס בכ-35%-40%, אחרי שנהנו משיפור מתון יותר בהכנסות.

בפעילות הברזים מדווחת חמת על עלייה בכמויות המכירה, וכן על עלייה במחירי המכירה, ובמגזר הקמעונות והקרמיקה נהנתה חמת מצירוף עסקי חברת אלוני, והיא מדווחת על עלייה במכירות "ללקוחות הפרטיים, בבנייה הרוויה, לפרויקטים מסחריים ולסוחרים בענף".

אקרשטיין: הוצאות המימון ירדו והרווח צמח

מול זאת, חמת, העוסקת בייצור, בשיווק ובמכירה של מוצרים לעיצוב הבית ושל מוצרי גמר לבית, סבלה מהתייקרות חומר הגלם פוליפרופילן בתחום הפלסטיק והאינסטלציה, שהיה מגזר הפעילות שהרווח התפעולי ממנו נשחק, למרות שיפור בהכנסות.

עוד נהנתה משיפור מתון יותר, של כ-9% ברווח התפעולי שלה, רשת אייס (ל-42 מיליון שקל), למרות עלייה בהוצאותיה, ואחרי שיפור הרווח הגולמי.

שיפור זה נתמך בעלייה בהכנסות עמלות זכיינים נטו, אשר כפי שהחברה מסבירה "חלקן בתמהיל ההכנסות עלה בעיקר לאור צמיחה בפדיון הזכיינים באתר הסחר של אייס (מרקט פלייס)".

סניף של רשת אייס קנה ובנה / צילום: יח''צ
 סניף של רשת אייס קנה ובנה / צילום: יח''צ

עוד מגמה העולה מהדוחות הסיוע שקיבלה השורה התחתונה מכיוונם של רווחים מתיקי השקעות וני"ע והתחזקות השקל.

כמגמה, החברות מציגות ירידות חדות בהוצאות המימון שלהן, בהן אקרשטיין, שנהנתה מרווחי השקעות לזמן קצר של כמה מיליוני שקלים, אחרי שהפסידה כמה מיליוני שקלים בסעיף זה בשנה שעברה, כך שהוצאות המימון שלה נטו התאפסו. שינוי זה תמך בשיפור של 16% ברווח הנקי שלה בין ינואר לספטמבר, שהגיע ל-30 מיליון שקל, למרות הירידה ברווח התפעולי.

קליל נהנתה גם היא מעלייה בשווי תיק הני"ע הסחירים שלה, נוסף על "הפרשי שער ושערוך עסקאות אקדמה" - מה שסייע לה לעבור להכנסות מימון ולהגדיל את הרווח הנקי בתשעת החודשים הראשונים של השנה ב-5% לכ-37 מיליון שקל, למרות שגם היא הציגה שחיקה ברווח התפעולי.

אינרום וחמת צמצמו ביותר מ-30% את הוצאות המימון שלהן כל אחת - אינרום בהשפעת הכנסות בגין הפרשי שער בעקבות התחזקות השקל, וחמת בהשפעת צמצום היקף החוב הפיננסי והפרשי הצמדה.

כך, השחיקה ברווח הנקי של אינרום התמתנה והסתכמה בכ-3% בלבד, לסכום של כ-72 מיליון שקל, בעוד שהרווח הנקי של חמת קפץ בכ-80% והגיע לכ-60 מיליון שקל, אחרי שיפור חד גם ברווח התפעולי.

אייס "הסתפקה" בצמצום בשיעור חד-ספרתי של הוצאות המימון שלה, בעיקר בעקבות פירעונות חלקיים מוקדמים של הלוואות בנקאיות, והרווח הנקי שלה בין ינואר לספטמבר השתפר ב-17% והגיע לכ-26 מיליון שקל.

רב-בריח הייתה היחידה בין המוזכרות שהוצאות המימון שלה גדלו, והיא גם היחידה שמסכמת תקופה זו עם הפסדים, שהצטברו לכ-8 מיליון שקל.