מסתובבים שעה לחפש חניה? האפליקציות שיעשו את זה בשבילכם

עוד ועוד חברות ישראליות מציעות פתרונות בתחומי החניה ברחובות • הנה חמש מהן, עם מודלים עסקיים שונים

אפליקציית Wisesight / צילום: יח''צ
אפליקציית Wisesight / צילום: יח''צ

נהגים רבים מכירים את זה. בסוף יום העבודה, ואחרי זחילה איטית הביתה בפקקים אינסופיים ממתין אתגר נוסף - מציאת חניה. עבור מי שאינו מחזיק בחניה פרטית, זו הפכה בשנים האחרונות ל"מכה" אמיתית שגוזלת זמן רב. לפי חוקרי תחבורה, חיפוש החניה מגדיל בעשרות אחוזים את הנסועה בערים בכל רגע נתון, וכתוצאה מכך את זיהום האוויר.

בתל אביב יש שיטה די פשוטה לשיתוף מידע - בקבוצות וואטסאפ שכונתיות התושבים מודיעים מראש שהם עומדים לפנות חניה, ואם אחד החברים בקבוצה מעוניין בה הם פשוט מתאמים ומחליפים. לעתים החברים בקבוצה אף מציעים לשמור חניות פנויות ברחובות עמוסים עבור חבריהם. לדוגמה, "יש חניה בתחילת (רחוב) בן עזרא", מודיע אחד מהם. לא חלפה דקה וחברה בקבוצה קופצת על המציאה ושואלת "אפשר לשמור? אני דקה מגיעה".

אבל מעבר לפתרונות השכונתיים, כשיש בעיה, יש מי שמנסים להרוויח מהמצב. כיום פועלות כמה אפליקציות שמבקשות לסייע לנו לאתר חניה במינימום זמן. איזה מהן פועלות בישראל, ומה המודל הכלכלי שלהן? גלובס עושה סדר.

Spark: מחפשת לך חניה סביב היעד

אפליקציית ספארק / צילום: יח''צ
 אפליקציית ספארק / צילום: יח''צ

עיסוק: מנוע חיפוש והמלצה לחניה
היסטוריה: הוקמה ב־2013, המנכ"ל הוא זהר באלי, נמצאת בבעלות arrive mobility, ארה"ב
נתונים: מעסיקה 8 עובדים במגדלי אלון בתל אביב

ב-2013 יצאה לדרך אפליקציית Spark, שמשמשת כמנוע חיפוש והמלצה לחניה, וכשלוש שנים לאחר מכן היא הפכה ל"מבצעית". איך זה עובד? מנוע החיפוש של Spark מוטמע באפליקציות, באתרי אינטרנט ובסוגים שונים של כלי רכב. כשהנהג מקליד כתובת למנוע החיפוש, הוא מקבל תיאור של מצב החניה סביב נקודת היעד - ברחוב או בחניונים סמוכים. זאת, בתוספת המלצה על האפשרות הזמינה הטובה ביותר. לאחר שבחר חניה, המערכת שכוללת מפה מנווטת את הנהג אל החניה שבחר. אם הנהג בחר בחניון, ניתן לשלם על ידי האפליקציה מראש.

זהר באלי, מנכ״ל ספארק / צילום: שגיא מקייטן
 זהר באלי, מנכ״ל ספארק / צילום: שגיא מקייטן

הערים הראשונות שבהן האפליקציה פעלה היו תל אביב וירושלים. בתחילת הדרך נעשתה הפעילות באפליקציה בשם פולי (שתוארה כ"פיית החניה"), ובמערכות המולטי מדיה במכוניות חדשות ששיווקה כלמוביל (יבואנית יונדאי ומיצובישי). כיום השירות אינו ניתן בישראל אלא בערים רבות באירופה - בלגיה, ספרד, הולנד וצרפת - שם הוא קיים ב-67 רשויות מקומיות.

"מנוע החיפוש שלנו יהיה זמין בחודשים הקרובים בלפחות עשר ערים גדולות ברחבי ארצות הברית, ביניהן סן פרנסיסקו, ניו יורק, סיאטל, לוס אנג׳לס ועוד", מבטיח המנכ"ל זהר באלי. לפני שנים אחדות נרכשה האפליקציה על ידי arrive mobility - חברה אמריקאית שמשרדיה בשיקגו ושמתמקדת בפתרונות ניידות לחלק האחרון בנסיעה, מה שנקרא Last Mile.

מה המודל הכספי שלכם?
"אנו מחייבים את החברות שמבקשות לעשות שימוש במנוע ההמלצות שלנו לפי ‘בקשות’ למידע. ללקוח הסופי, השירות הוא חינמי", מסביר באלי.

מה לדעתך היתרונות שלכם?
"כיום, אנו היחידים בעולם שמציעים את מנוע החיפוש וההמלצה לחניה. כדי להגיע ליכולת להמליץ לנהג אנו נדרשים לעבודת מיפוי חנייתית של כל עיר בעולם, שבה השירות קיים. רמת הדיוק והאיכות של הנתונים שלנו הפכו את המנוע למבוקש מאוד".

פינק פארק: השכרת חניות של אחרים

אפליקציית פינק פארק / צילום: יח''צ
 אפליקציית פינק פארק / צילום: יח''צ

עיסוק: חיבור בין נהגים לבעלי חניות פרטיות בתל אביב
היסטוריה: הוקמה ב־2012, המנכ"ל הוא אילן לב, והחברה נמצאת בבעלות Faac מאיטליה
נתונים: מעסיקה חמישה עובדים בפתח תקווה

שירות ותיק שמסייע לנהגים להפסיק לחפש חניה הוא אפליקציית פינק פארק. מדובר בשירות שמציע לנהגים לעשות שימוש בחניות של אחרים בשעות שבהן הן פנויות. אתם יוצאים לעבודה בתשע בבוקר וחוזרים בחמש? ניתן "להציע" את מקום החניה שלכם באמצעות האפליקציה, ויש מי שאולי ירצה לחנות שם. האפליקציה למעשה מחברת בין בעלי החניות לנהגים שמוכנים לשלם כדי שלא להסתובב בעיר ולחפש חניה. כמה זה עולה? כמו בכל שוק אחר, גם כאן יש כמה פרמטרים שמשנים את המחיר - האטרקטיביות של החניה לפי מיקום בוודאי מעלה את ערכה, ויש חשיבות גם למספר השעות שבהן ניתן לעשות שימוש בחניה.

לפי אנשי פינק פארק, המחיר הממוצע לשעת חניה שמושגת באמצעות האפליקציה הוא 12-16 שקל, ואפשר לבטל את התשלום עד 15 דקות מרגע שחניתם בחניה. נוסף לכך, בעלי החניה כלל לא מכירים את הנהגים, היות שכל האינטראקציה, לרבות התשלום, נעשה באמצעות האפליקציה.

אילן לב / צילום: משה לב ז״ל
 אילן לב / צילום: משה לב ז״ל

לפי אנשי החברה, לפי חוזה שנחתם מול בעל החניה נקבע שאם הוא הגיע ללקוח דרך פינק פארק אסור לו בששת החודשים מסיום החוזה להשכיר לו את החניה.

לדברי החברה, ביום רגיל יש כ-210 עסקאות (חניות) באמצעותם, והמודל הכלכלי של פינק פארק הוא שהם מקבלים 50% מהתשלום עבור החניה.

לשאלתנו מדוע הם פועלים רק בתל אביב הם מסבירים כי היה ניסיון לעבוד בכפר סבא וברעננה וזה לא הצליח - בגלל זמינות החניה. בעוד שבתל אביב קיימת מצוקה אמיתית, בערים אחרות, כולל אלה שנבדקו, סיבוב נוסף שמרחיב במעט את טווח החיפוש יוביל כמעט בוודאות למציאת חניה, ולכן המודל מתקשה לעבוד שם.

האפליקציה היא בבעלות חברת Tiba (טיבא) שבין היתר פועלת גם בטכנולוגיות של שערים של חניונים. בעבר החברה הייתה שייכת לקרן טנא ולקבוצת שלמה, וכיום היא בבעלות החברה האיטלקית FAAC.

Wisesight: להימנע מדוחות כי שכחתם לשלם

עיסוק: מזכירה לנהגים לשלם על החניה
היסטוריה: הוקמה ב־2016
נתונים: גייסה עד כה כ־7.5 מיליון דולר

Wisesight שנוסדה ב-2016 על ידי חמישה שותפים ושגייסה עד היום כ-7.5 מיליון דולר, פועלת בשני מישורים. במישור האחד שכבר קיים החברה מבקשת "להזכיר" לנהגים שעליהם לשלם עבור החניה בכחול לבן, וכך להימנע מתשלום קנסות.

איך זה עובד? המערכת שכוללת מצלמות וסנסורים שמורכבים על עמודי תאורה בערים שבהן הם פועלים, סורק, את כלי הרכב החונים ברחוב ובחניונים הציבוריים. בשלב הבא המערכת עורכת בדיקה אם בוצעה הפעלת חניה פעילה. בישראל זה מבוצע מול אפליקציות התשלום פנגו וסלופארק ובמדינות אחרות מול האפליקציות המקומיות. אם בעל הרכב לא שילם על החניה והוא מנוי באותן אפליקציות, נשלח אליו מסרון (SMS), עם תזכורת להפעיל חניה, על מנת שיוכל להימנע מדוח.

עקיבא ערמון, מייסד ומנכ''ל Wisesight
 עקיבא ערמון, מייסד ומנכ''ל Wisesight

לדברי החברה, בארץ השירות שלה פועל כבר בכמה ערים ובהן כפר סבא, באר שבע, אור יהודה, אשדוד, מודיעין, חיפה ונתניה. החברה אף החלה לקיים פיילוט בחניונים מרכזיים ברחבי העולם, ביניהם שדה התעופה של לוס אנג'לס הכולל מעל 9,500 מקומות חניה, שדה התעופה של פיניקס, אתר סכר הובר בארצות הברית, ופרויקטים נוספים בלונדון, בדובאי ובאוקראינה. כמו כן, בימים אלו החברה פועלת להקמת סניף מקומי בפיניקס, ארה"ב.

ומהו המודל הכלכלי? החברה מתקינה את המערכות על חשבונה והעיריות משלמות תשלום חודשי קבוע לכל מקום חניה מפוקח. בחברה טוענים כי בדרך זו הם מייצרים לעירייה הכנסות גבוהות פי כמה מהמצב כיום שבו נהגים רבים לא משלמים עבור חניה, וכי השאיפה שלהם היא להגיע לעולם שבו אין כלל דוחות חניה.

במישור השני, שבחברה אומרים כי יפעל בתוך כשנתיים, האפליקציה שלהם תציע ניווט לחניות שהמערכות של החברה יאתרו בזמן אמת כפנויות. הכוונה היא שזה יעבוד על ידי פיצ'ר של חיפוש חניה על ידי הנהגים, וניווט לחניה הפנויה. 

Parknav: חיזוי סטטיסטי של מקומות פנויים

אפליקציית Parknav / צילום: יח''צ
 אפליקציית Parknav / צילום: יח''צ

עיסוק: מספקת מידע סטטיסטי על חניות פנויות
היסטוריה: הוקמה ב־2015, בבעלות אייל אמיר (מנכ"ל), סרגיי קוז'ירנקו וסטפן ראלכ
נתונים: מעסיקה 25 עובדים בתל אביב, במינכן ובסן פרנסיסקו

פארקנאב, שמנוהלת על ידי אייל אמיר, מבקשת לסייע לנהגים למצוא חניה על ידי חיזוי סטטיסטי של מקומות חניה פנויים. השירות איננו קיים כאפליקציה עצמאית, אלא מוטמע באפליקציות ובשירותים אחרים כמו חברות שדרכן מבוצע תשלומי חניה (למשל פנגו). בתוך האפליקציות שהטמיעו את השירות של החברה ניתן לבצע חיפוש לרחוב מסוים שבו נדרשת חניה - ובשלב זה האפליקציה מספקת לנהג מידע סטטיסטי לגבי הסיכוי באחוזים למצוא חניה ברחוב או באזור. אם הנהגים מבקשים להמשיך ולהגיע למקום, ניתן לעשות זאת באמצעות תוכנת הניווט שמוטמעת באפליקציה. יודגש - לא מדובר בחניה בטוחה; אין מצלמה שמאתרת חניה, והמידע מתבסס על סריקה של רחובות באמצעות כלי רכב שמצלמים ומנתחים את המידע לפי זמינות בשעות מסוימות. בנוסף, מתקבל מידע מחברות תקשורת ורכב לגבי הימצאות מכוניות באזור. "אם המידע שהנהג מקבל הוא שיש 90% סיכוי לחניה זה אומר שבתשע מתוך עשר פעמים שבדקנו את הרחוב בשעה הזו, נמצאה שם חניה פנויה", מסבירים בחברה.

אייל אמיר, מנכ''ל Parknav / צילום: Marisa Shneider
 אייל אמיר, מנכ''ל Parknav / צילום: Marisa Shneider

המודל הכלכלי של Parknav, שעדיין אינה פועלת בישראל, מתבסס על אחוזים שהחברה לוקחת מכל עסקה שבה נמצאה חניה בסיועה. מודל אחר הוא מכירה של המידע שבידי החברה לעיריות שמבקשות לקיים אירועים שונים בעיר, לרבות סגירת רחובות לצורכי עבודות תשתית, ומבקשות להבין את ההשפעה על התנועה והחניה באזור. החברה גם מוכרת את המידע לחברות שליחויות בארה"ב ובאירופה שמבקשות לסייע לנהגים שלהן שלא לבזבז זמן על מציאת חניה. בחברה מסבירים כי לפי הנתונים, השימוש במידע שלהם חוסך לנהגים זמן רב של חיפוש חניה "על עיוור". לדברי החברה הם פעילים כיום בלמעלה מ-1,000 ערים בצפון אמריקה ובאירופה.

סלופארק: מי פינה כרגע חניה בכחול-לבן

אפליקציית סלופארק / צילום: יח''צ
 אפליקציית סלופארק / צילום: יח''צ

עיסוק: תשלום על חניה, מידע על חניות פנויות (כחול לבן וחניונים) בכל הארץ
היסטוריה: הוקמה ב־2003, ושירות החניה פעיל זה שנתיים. המנכ"ל הוא גיא סלוק, והחברה בבעלות קרן פורטיסימו
נתונים: מעסיקה 65 עובדים בעזריאלי חולון

חברת סלופארק, שפועלת מאז 2003, מוכרת בעיקר בשל הפעילויות המרכזית שלה - תשלומי חניה בחניות כחול לבן, תשלומי דרך ואף תשלומים לתחבורה ציבורית. זה כשנתיים החברה מציעה גם שירות חינמי שעשוי לסייע לכם למצוא חניה. לסלופארק יש מידע רב-ערך: הם יודעים מתי סיימתם לחנות בחניית כחול לבן, ומעמידים את המידע למשתמשי האפליקציה כדי שתוכלו להשתמש בחניה הפנויה. במקומות שבהם יש מחסור משמעותי בחניה, זו יכולה להיות "ידיעת הזהב".

גיא סלוק / צילום: תום חוליגנוב
 גיא סלוק / צילום: תום חוליגנוב

איך זה עובד? ברגע שהחניה מתפנה מופיעה מעין סיכה במפה של האפליקציה, שמסמנת את המקום שבו התפנתה החניה. הסימון נמצא במפה לחמש דקות. נכון, במקומות מבוקשים כמו תל אביב מדובר בפרק זמן שהוא נצח לחניה פנויה, וסביר להניח שחניה שמתפנה נתפסת לרוב בתוך פחות מחצי דקה. מנגד יש מקומות רבים בארץ שבהן המידע הזה יכול להיות שימושי ומעשי הרבה יותר. אף שהשירות קיים כבר שנתיים, המנכ"ל גיא סלוק מסביר כי בחצי השנה האחרונה הם מבחינים ביותר ויותר התעניינות של משתמשי האפליקציה בפיצ’ר שמסייע לאתר חניות, אם כי אין להם מדידה ברורה של מספר המשתמשים. "אנחנו מעריכים שמדובר באלפים בחודש".

אתם לא מרוויחים מהמידע הזה, אז מדוע אתם מספקים אותו?
"חשוב לנו שלמשתמשים תהיה חוויה שירותית טובה, חשוב לנו להיות שם עבור נהגים ב-Last Mile", הוא מסביר ומדגיש יתרון שלהם על פני חברות אחרות - העובדה שמדובר בשירות שקיים בכל הארץ, ולא רק בתל אביב.