18 עיריות ורשויות מתנגדות להרחבת תחנת הכוח OPC בחדרה

ההתנגדות נעשית על רקע דיון שיתקיים בוות"ל ושבו ייקבע סדר העדיפויות להקמת תחנות הכוח הבאות • שרת האנרגיה, קארין אלהרר, כלל את התחנה ברשימת התחנות שיש לקדם, אם כי לא בעדיפות העליונה • OPC: "התחנה היא הפתרון ולא הבעיה"

תחנת הכוח של OPC בחדרה / צילום: באדיבות החברה
תחנת הכוח של OPC בחדרה / צילום: באדיבות החברה

על רקע החלטה מתקרבת באשר לתעדוף הקמתן של תחנות הכוח שיוקמו בשנים הקרובות, התאגדו 18 רשויות בניסיון למנוע את הרחבת תחנת הכוח OPC בחדרה שמוחזקת על ידי חברה בשליטת עידן עופר. בימים הקרובים צפויה הוועדה לתשתיות לאומיות (ות"ל) להכריע בסוגיה, שמעסיקה חברות וגורמים רבים בשוק האנרגיה ושמבקשת לקבוע סדרי עדיפויות באשר להקמתן של תחנות כוח חדשות שמונעות בגז טבעי. על הפרק נמצאת שש תחנות, במיקומים שונים בארץ, כאשר בוות"ל נדרשים לקבל החלטה לאור שיקולים רבים - ההספק הנדרש, מיקום התחנה, האם מדובר במתקן שיורחב, או במתקן חדש ועוד.

ראשי הרשויות שלחו את עמדתם לשרת האנרגיה קארין אלהרר כמו גם לשרת הפנים איילת שקד ולמוסדות התכנון. זאת במשותף כחלק מאיגוד ערים לאיכות סביבה שרון-כרמל שבו הם חברים. "אנו, חברי איגוד ערים לאיכות הסביבה שרון-כרמל המייצגים כ-750 אלף תושבים ב-18 רשויות מקומיות מתנגדים להקמת תחנת הכוח OPC2 ודורשים לבטל את התוכנית", ציינו במכתבם שהגיע לידי גלובס.

לטענתם, "הקמת התחנה תגרום לפגיעה משמעותית באיכות החיים ובאיכות הסביבה לשכונות המגורים הסמוכות ולמרחב כולו, הסובל מזיהום אוויר ורעש, וכן לפגיעה במיני חי וצומח נדירים ומוגנים".

את מכתבתם הם מסיימים בקריאה לקדם ייצור אנרגיות ממקורות לא מזהמים. "אנו - באיגוד ערים לאיכות הסביבה שרון-כרמל, נמשיך לקדם מדיניות לפיה שימוש בפחם, גז ודלקים פוסיליים באופן כללי כמקור אנרגיה הינו נחלת העבר וכי יש להגדיל את ייצור החשמל ממקורות אנרגיה מתחדשת".

לאחרונה העבירה שרת האנרגיה, קארין אלהרר, התייחסות לוות"ל בנוגע לעמדתה בסוגיה. כקו מנחה טענה אלהרר כי יש להרחיב תחנות קיימות, לפני הקמתן של תחנות חדשות (כמו קסם וריינדיר למשל).

היא אף מסרה את סדר החשיבות מבחינתה להקמת התחנות החדשות. "עלינו להקים את ההרחבה המאושרת לתחנת הכוח בדליה, ולהכפיל את ההספק המאושר בתחנת הכוח שורק " כתבה. כן היא הוסיפה כי יש לקדם לאישור את שלוש התחנות הבאות, בסדר חשיבות יורד: "דוראד, OPC מישור רותם, ו-OPC חדרה".

יו"ר האיגוד אסיף איזק מסר: " הממשלה חייבת לאמץ גם במקרה זה את המדיניות אותה מוביל ומיישם האיגוד לפיה שימוש בפחם, גז ודלקים פוסיליים באופן כללי כמקור אנרגיה הינו נחלת העבר וכי יש להגדיל את ייצור החשמל ממקורות אנרגיה מתחדשת".

מחברת OPC נמסר בתגובה: "החברה פועלת בהתאם להחלטות ממשלת ישראל להחלפת אנרגיית פחם מזהמת באנרגיה חליפית מגז טבעי. החברה פועלת בחדרה מזה שנים, תוך תרומה לסביבה ומעורבות בקהילה. התחנה מופעלת בגז טבעי והיא הפתרון ולא הבעיה לסוגיית הזיהום באזור ואנו גאים להוביל אותו".