יו"ר ההסתדרות לליברמן: הנך נדרש לפעולות מיידיות לפיצוי ענף התעופה

בזמן שמניית אל על נופלת ב-7%, והשמיים נסגרים, קורא יו"ר ההסתדרות לשר האוצר לפעול מיידית למציאת פתרונות לעובדי ענף התעופה: "לא ניתן להפקיר את ענף התעופה ולגרום לחוסר ודאות ולכאוס"

יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד / צילום: דוברות ההסתדרות
יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד / צילום: דוברות ההסתדרות

הבטחות לפיצוי ענף התעופה כבר הופרחו לאוויר בשעה שעוד מדינות נצבעות באדום, אלא שבינתיים הנזקים הכספיים נערמים, ופיצוי מבושש להגיע. מניית אל על  השלימה הבוקר (ב') צניחה של 7% לנוכח העובדה שמיום רביעי המבקשים לטוס ליעדי ארצות-הברית יידרשו לאישור ועדת חריגים, מה שיפגע בשוק צפון אמריקה - אחד החזקים של החברה, זאת בדומה ליעדים בולטים כמו איחוד האמירויות, צרפת, ספרד, גרמניה ועוד.

כעת יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד מתגייס לטובת ענף התעופה באמצעות פנייה דחופה שהעביר לשר האוצר אביגדור ליברמן בבקשה כי יפעל מיידית למציאת פתרונות לעובדי ענף התעופה לנוכח המשבר החמור הפוקד את הענף, משבר שמעמיק עם ההגבלות החדשות שהטילה המדינה בעקבות התפשטות הקורונה. הגבלות אלה כוללות לא רק רשימה ארוכה של מדינות אדומות אלא גם את חובת הבידוד לכלל החוזרים לישראל, כולל מחוסנים.

"בימים האחרונים אנו עדים להטלת עוד ועוד מגבלות על ענף התעופה, שמשמעותן בפועל, סגירת השמיים", כתב בר-דוד במכתבו לשר. "כפועל יוצא מכך, נדרשות חברות התעופה לבטל טיסות ולהודיע לעובדיהן כי אין להן עבודה לספק, וזאת ללא שבעתיד הנראה לעין יוכלו לשוב לעבודה ולהפעיל טיסות".

נזכיר כי לפני מספר ימים נועדו שרת התחבורה מרב מיכאלי ושר האוצר ליברמן במטרה לגבש מנגנון פיצוי לחברות התעופה, אלא שהפגישה הסתיימה ללא תוצאות. מיכאלי אף התבטאה בצורך בפיצוי לענף בישיבת הממשלה שנערכה השבוע באומרה כי לא תתמוך במגבלות נוספות "עד שלא יוסדר סיוע לחברות התעופה" לדרישתה, הסדר שהיא מצפה שיוסדר עוד השבוע. אלא שבינתיים החברות חוות ביטולי טיסות, עוצר הזמנות ואופק פסימי לגבי הזמנות עתידיות והן משוועות לסיוע.

יו"ר ההסתדרות הבהיר במכתבו כי "הגם שההגבלות מגיעות מתוך צורך בריאות, אל להזניח את הצד הכלכלי. יש לפעול במקביל ולמצוא פתרונות הולמים התומכים בענף התעופה הקורס לנגד עיננו, וזאת, לאחר כמעט שנתיים קשות ביותר בהן החברות בקושי שרדו את גלי הקורונה הקודמים. לא ניתן להפקיר את ענף התעופה ולגרום לחוסר ודאות ולכאוס".

לסיום כתב בר-דוד ציין כי לנוכח המשמעות הקריטית שיש לסגירת השמיים על מצבן העסקי של חברות התעופה בישראל ועל עובדיהן "היה מצופה שמשרד האוצר יפעל מידית, יגלה מנהיגות וימצא פתרונות תומכים, אולם לצערי לא שמעתי שנעשה דבר בעניין. נוכח האמור הנך נדרש לנקוט בפעולות מיידיות שיתנו לחברות התעופה ולעובדיהן 'אויר לנשימה'".