התחרות החלה: קו ספנות של צים עובר מנמל חיפה לנמל המפרץ

קו אניות מטען של חברת צים ששמו ADX שעובר דרך מספר נמלים לאורך הים האדריאטי ועוד עוזב את נמל חיפה הממשלתי, ועובר לנמל המפרץ הפרטי בחיפה שמופעל על ידי החברה הסינית SIPG • מדובר בקו הספנות הראשון שמתחיל לפעול באופן סדיר בנמל המפרץ. לצים נותרו קווים אחרים שפועלים בנמל חיפה הממשלתי

אניית משא בנמל חיפה / צילום: Shutterstock
אניית משא בנמל חיפה / צילום: Shutterstock

היסטוריה בחיפה: אחרי תקופת הרצה בת מספר חודשים, הנהלת החברה הסינית SIPG שמפעילה את נמל המפרץ - הנמל הפרטי בחיפה - חתמה על חוזה מול צים להגעת קו ספנות ראשון לנמל בפעילות מלאה - טעינה ופריקה של מכולות.

מדובר בקו של חברת צים ששמו ADX ושמספק שירות למדינות באזור הים האדריאטי. הקו עובר בין היתר בחיפה, בנמל קופר (Koper) בסלובניה, וכן בוונציה ובטורקיה. במכתב ששלחה היום (ג') חברת צים ללקוחותיה נכתב בין היתר כי, "החל מהשבוע הבא יפקדו אניות הקו האדריאטי (ADX) של חברת צים את נמל המפרץ בחיפה. האניה הראשונה בקו תהיה ה"אריסון" אשר מתוכננת לפקוד את נמל המפרץ בתאריך 29.12.2021. מכולות מלאות לייצוא ניתן יהיה להכניס לנמל החל מיום חמישי הקרוב, 23.12.2021".

תחילת הפעלת הקו בנמל המפרץ משקפת בפועל את השינוי בתחום הנמלים בישראל, וכניסת שני נמלים פרטיים חדשים לפעילות לאורך הים התיכון בתחום המכולות - בחיפה ובאשדוד (חברת TIL). נמל המפרץ שמפעילה SIPG, הושק לפני מספר חודשים, אלא שעד כה הפעילות בו נחשבה ל"הרצה", בלבד ואניות שפקדו אותו בתדירות נמוכה יחסית עד כה, הוציאו מישראל מכולות בלבד. ההודעה של צים כעת ללקוחותיה, מגיעה אחרי שאנשי נמל המפרץ חתמו עם צים על חוזה לקו סדיר ראשון שיעבור בנמל המפרץ.

מעבר לעובדה שמדובר בקו ראשון שמתחיל לפעול בנמל החדש, הרי שמדובר בסנונית ראשונה של פרי השינוי במצב הנמלים וכניסת השחקנים החדשים. האניות של הקו עגנו עד היום בנמל חיפה הממשלתי שבו בוצעה הפריקה והטעינה של מכולות, וכעת הפעילות תתבצע רק בנמל המפרץ. בצים אף הסבירו ללקוחותיהם, כחלק מההודעה ששלחו, כי מדובר במעבר חיובי עבורם. "מעבר הקו לנמל החדש יאפשר גמישות תפעולית רבה יותר, יקל על הצפיפות בנמלי ישראל וישפר בדרך זו את רמת השירות ללקוחותינו", נכתב במכתב של צים. עם זאת, יצוין כי לצים נותרו חמישה קווים אחרים כיום שעוברים דרך נמל חיפה.