בדרך לאישור סופי: תעריפי הטלפוניה של בזק יופחתו במאות מיליוני שקלים

שר התקשורת יועז הנדל חתם על מתווה להפחתת התעריפים בשתי פעימות וכעת מחכים לחתימת שר האוצר אביגדור ליברמן • בשלב הראשון, התשלום החודשי הקבוע יופחת ל-35 שקל (כולל מע"מ) ותעריפי דקות השיחה לא ישתנו. בשלב השני התשלום הקבוע יעמוד על 24.36 כולל מע"מ (20.82 שקל ללא מע"מ) ותעריפי דקות השיחה ישונו • המהלך צפוי להוזיל את התעריפים לצרכן בכ-40%

שר התקשורת יועז הנדל / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
שר התקשורת יועז הנדל / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

משרד התקשורת מפחית את תעריפי הטלפוניה של בזק במאות מיליוני שקלים בשנה, אך יעשה זאת בצורה הדרגתית בשתי פעימות. שר התקשורת יועז הנדל צפוי להעביר לשר האוצר אביגדור ליברמן את המלצתו על מתווה ההפחתה, שייכנס לתוקף רק לאחר שליברמן יחתום על ההמלצה.

במתווה המקורי, תעריפי הטלפוניה של בזק אמורים היו לרדת ב-400 מיליון שקל (כולל מע"מ) בשנה במכה אחת, וכעת תהיה הפחתה שככל הידוע רחוקה מלספק את רצון בזק, והיא תיוותר משמעותית. היתרון הגדול של המתווה החדש הוא שזה יהיה מדורג, כלומר בזק לא תחטוף את כל ההפחתה כבר בשנה הראשונה, והיא תתפרס ככל הנראה על פני שלוש שנים.

חיסכון שנתי ממוצע של מאות שקלים למשק בית

כיום, תעריפי בזק הם תעריפים קבועים העומדים על 49.5 שקל דמי שימוש, שיחה לנייח עולה 6 אג' לדקה ולנייד 11 אג' לדקה (ללא מע"מ). תהליך ההפחתה יקרה בשני שלבים: בשלב הראשון, התשלום החודשי הקבוע יופחת ל-35 שקל (כולל מע"מ) ותעריפי דקות השיחה לא ישתנו. בשלב השני התשלום הקבוע יעמוד על 24.36 כולל מע"מ (20.82 שקל ללא מע"מ), ותעריפי השיחות ישתנו כך - שיחה לנייח תעלה 1.4 אג' לדקה ולנייד 7.4 אג' לדקה (ללא מע"מ). תעריפים אלו יקבעו כמחירי מקסימום לצרכן. השלב הראשון יחל ביום 1 באפריל 2022, והשלב השני יחל ביום 1 ביולי 2023.

המהלך צפוי להוזיל את התעריפים לצרכן בכ-40%, לחסוך לציבור כ-400 מיליון שקל בשנה ולהוריד את התשלום החודשי של מנויי הטלפון מ-50-60 שקל בממוצע ל-30-40 שקל. על פי אומדן המשרד, מדובר בחיסכון שנתי ממוצע של מאות שקלים למשק בית, ובעיקר לאוכלוסיית הגיל השלישי והחברה החרדית שעושות שימוש מוגבר בטלפון הביתי. עדכון התעריפים מבוסס על חוות דעתם הכלכלית של פרופ' ראובן גרונאו וד"ר עופר רז-דרור (סמנכ"ל כלכלה), אשר מצביעה על רווחיות חריגה לחברת בזק שאינה מגולגלת לצרכן.

תעריפי הטלפוניה של בזק נקבעים על ידי משרד התקשורת, והעדכון האחרון בהם בוצע לפני כ-18 שנים, בשנת 2003. ההפחתה מגיעה בעקבות הצורך לעדכון המנגנון והצורך להתאמתו לתנאי השוק התחרותי של היום בהובלת המשרד. לאחר עבודת מטה שנעשתה בשנה האחרונה, החליט המשרד לעדכן את מנגנון הפיקוח וגובה התעריפים המפוקחים בשירות זה. מתוך חוות הדעת של פרופ' ראובן גרונאו וד"ר עופר רז-דרור: "בנסיבות אלה נראה ששוק הטלפוניה הממותגת, שבו פועלת חברת בזק, הוא שוק נפרד שבו שליטתה של בזק בשוק מאפשרת לה לגבות מחיר שהוא הרבה מעבר לעלויותיה השוליות, תוך גריפת רווח משמעותי לאורך עשור ויותר".

"בזק לא איבדה את מעמדה המונופוליסטי בשוק הטלפוניה הנייחת"

עוד נכתב בחוות הדעת כי: "בזק מעולם לא איבדה את מעמדה המונופוליסטי בשוק הטלפוניה הנייחת. כוחות השוק נכשלו בחלוקת העודף שנוצר בעקבות השינויים הטכנולוגיים בענף התקשורת הנייחת, ומשכך, הרי שזה תפקידו של הרגולטור לדאוג שפירות ההתייעלות יתחלקו בצורה 'הוגנת' בין הספק ולקוחותיו".

פרופ' גרונאו וד"ר רז-דרור הוסיפו כי: "אם להשתמש כקנה מידה בשיעורי הרווחיות התפעולית של חברות הפועלות בענף התקשורת, הרי ששיעורי הרווחיות התפעולית של חברות הרט"ן הוותיקות מפעילותן בתחום הסלולר (סלקום, פרטנר ופלאפון), גם בשיא רווחיותן בשנת 2010 לא עלה על 27%, שיעור נמוך באופן משמעותי משיעור הרווח התפעולי של בזק - לאחר השינוי הנשקל כעת (37%)".

שר התקשורת, יועז הנדל, אמר כי: "מהפכת הסיבים שמתרחשת מול עינינו חייבת להיות מלווה בחשיבה על יוקר המחייה. היום אנחנו מתקנים עיוות צרכני מתמשך בשוק הטלפון הביתי. לאחר שלא עודכנו התעריפים של הטלפון הקווי במשך 18 שנה, אנחנו מודיעים היום על הפחתה משמעותית והתאמה לצרכי השוק. השימוש בטלפון הנייח הולך ופוחת עם השנים, אך עדיין קיימים לשירות הטלפון הנייח כ-1.4 מיליון מנויים".

מנכ"לית משרד התקשורת, לירן אבישר בן-חורין הוסיפה: "ככלל, אנחנו מאמינים בדה רגולציה וצמצום התערבות ובירוקרטיה בשוק התקשורת, אך תפקידו של רגולטור הוא בין היתר לתקן עיוותים בשוק. עדכון התעריפים בטלפון הנייח מתבקש לאחר 18 שנה בהן שוק התקשורת השתנה ללא היכר. אם זה בעקבות התפתחויות טכנולוגיות, שינויים בהרגלי הצריכה, וכניסת שחקנים רבים וטובים לשוק. הרפורמה שעליה אנחנו מכריזים היום צפויה לייצר איזון נכון בין עלויות החברה לאספקת השירות ובין תשלומי המנויים, ולחסוך לציבור כ-400 מיליון שקלים בשנה".