טבע | בלעדי

סכסוך עבודה באתר טבע בכפר סבא; ההסתדרות: טבע הפרה הסכם

טבע: "אנו דוחים מכל וכל, כל טענה על פגיעה בחופש ההתארגנות באתר כפר-סבא" • ההסתדרות: "לא יבשה הדיו ואנו רואים כי כל ההסכמות כמעט מופרות. למפעל מוכנסים קבלנים וכן הוצאו פונקציות להודו"

אלירן קוזליק - יו''ר ועד עובדי טבע / צילום: תמר מצפי
אלירן קוזליק - יו''ר ועד עובדי טבע / צילום: תמר מצפי

לפני כחודשיים נודע כי חברת התרופות טבע הגיעה להבנות עם ההסתדרות ועם ועד עובדי החברה בכפר סבא, וסוכם כי 198 מעובדי החברה באתר בכפר סבא יפוטרו או ייצאו לפנסיה מוקדמת עד סוף השנה. אולם נראה שההסכמות לא החזיקו מעמד, וכעת באתר טבע בכפר סבא הוכרז על סכסוך עבודה.

במכתב ששלח אליעזר בלו, יו"ר איגוד עובדי המזון והפרמצבטיקה בהסתדרות, לגליה ענבר, סמנכ"לית משאבי אנוש גלובלי בטבע, נכתב כי לפי ההסכם מפוטרים בימים אלה עובדים רבים באתר ונעשה שינוי בשכר, אך "לא יבשה הדיו ואנו רואים כי כל ההסכמות כמעט מופרות". לדבריו, בניגוד למסכם, "מוכנסים למפעל קבלנים וכן הוצאו פונקציות להודו". כמו כן, משרות שהתייתרו לדברי ההנהלה, כלל לא התייתרו ונעשה ניסיון לאחד משרות.

טענה נוספת הינה שמנהלת האתר שוש נוימן פעלה באופן שנועד לפגוע ביו"ר ועד העובדים אלירן קוזליק באופן אישי, וכן בהסתדרות, ופנתה לכל חברי הוועד לברר כיצד ניתן להדיחו.

לפי המכתב, ההסתדרות תפעל בכל האמצעים החוקיים העומדים לרשותה להגן על זכויות העובדים והנציגים.

קוזליק מסר היום: "לצערי הנהלת החברה פועלת זה מספר חודשים בחוסר תום לב ומנסה בכל דרך לפגוע בעבודה המאורגנת, דבר שלא היה לו תקדים בטבע מאז הקמתה. ועד העובדים ימשיך לעמוד על זכויות העובדים וזכויות עובדי הקבלן במסגרת צו ההרחבה שגם בזכויות אלו מנסים לפגוע.

אנו לא לא נסכים לקבל עוד רמיזות ואיומים לכאורה מצד גורמים בהנהלה שהם יפעילו מולנו במהלכים שיש בהם היבט פלילי ו'מהלכים לא חוקיים' להגדרתם. נבחרנו לייצג ולהגן על זכויותנו וכך נפעל ולא נחשוש". הוא הוסיף שאין להם רצון להשבית, אך אם יימשכו הזלזול וחוסר היחס כלפי העובדים, כהגדרתו, "ניאלץ בצער לנקוט בצעדים ארגוניים".

הוא הוסיף כי "ועד העובדים נרתם רבות בשנה האחרונה להבראת האתר, כולנו נכנסנו 'מתחת לאלונקה' בזמן שגורמי הניהול המשיכו וממשיכים 'בחגיגות'". לדבריו, החיסכון בטבע הפך לקמצנות בכל הנוגע לעובדים, לרווחתם ולבטיחותם כאשר מצד ההנהלה אין כלל דוגמא אישית, "ואם לא די בכך, בחודש אפריל הם ימשיכו את החגיגות בהמשך קבלת הדבידנדים השנתיים וזאת בזמן שאנו קורסים תחת העומס והחסכונות".

באתר בכפר סבא, שבו מיוצרות בין היתר תרופות סטריליות וביופמרצבטיות. באתר זה היו פיטורים ב-2017 והוא לא נכלל בהמשך בפיטורים במסגרת תוכנית ההתייעלות הגדולה של טבע.

מטבע נמסר: "משך עשרות שנים, טבע מקיימת מערכת יחסי עבודה קיבוציים באתריה בישראל, המושתתת על הערכה וכבוד הדדי, שיח פתוח והידברות עם נציגות העובדים כאמצעי ראשון במעלה לפתרון מחלוקות וסכסוכים. מכאן שאנו דוחים מכל וכל, כל טענה על פגיעה בחופש ההתארגנות באתר כפר-סבא".

בשבועות האחרונים - וביתר שאת מאז חתימת ההסכם הקיבוצי באתר כפר-סבא - טבע והנהלת האתר מואשמות בשלל האשמות וטענות על 'הפרות', לכאורה, של ההסכם הקיבוצי וקבלת החלטות כאלה ואחרות, אשר בינן ובין המציאות אין כל קשר, או שכלל אינן רלבנטיות כיום. מאידך, כל ניסיונות החברה להיפגש עם נציגות העובדים וליזום דיאלוג שקוף ופורה - כפי שאנו נוהגים תמיד - וליתן מענה מלא לגופן של טענות, נתקל בהתחמקות ודחייה, פעם אחר פעם.

גם כאשר נקבעה פגישה כזאת בתיווכו האדיב של מר אבי ניסנוקרן, בוטלה הישיבה ע"י ארגון העובדים מספר שעות טרם מועד הפגישה, ללא כל סיבה.

טבע מוכנה להושיט יד פעם נוספת ולקיים פגישה בהקדם ליישור ההדורים, שכן אתר כפר סבא ועובדיו משמעותיים ויקרים לנו ואין דרך אחרת לפתור דברים אלא סביב שולחן הדיונים".