האומיקרון מסבך שינויים בצוותי ספינות בנמלי מטען עמוסים

רק רבע מהימאים מחוסנים, והדבר מגביל את תנועת הצוותים בספינות כשמדינות ברחבי העולם קובעות מגבלות תנועה שונות

ספינות מטען בים. שיעור מתחסנים נמוך בקרב מלחים והגבלות קורונה במדינות רבות מקשים על החלפת צוותים בספינות / צילום: Associated Press, Petros Giannakouris
ספינות מטען בים. שיעור מתחסנים נמוך בקרב מלחים והגבלות קורונה במדינות רבות מקשים על החלפת צוותים בספינות / צילום: Associated Press, Petros Giannakouris

עשרות אלפי ימאים תקועים על ספינות בים ועובדים זמן רב יותר מהמקסימום של 11 חודשים שקבוע בחוזים שלהם. זאת מאחר שהופעת זן האומיקרון של הקורונה פוגעת ביכולת מפעילי הספינות להחליף צוותים.

כ־1.5 מיליון ימאים מבלים תקופות ארוכות בים, אבל רק כרבע מהם מחוסנים לגמרי, כך אומרים מפעילי ספינות, סוכנויות כוח-אדם וגופי מסחר הקשורים בתעשייה הזו.

הקצב הנמוך של ההתחסנות מגביל את תנועת הצוותים בגלל שמדינות אוכפות מגבלות נסיעה חדשות על אנשים שלא התחסנו.

נמלים רבים באסיה דורשים שימאים יחכו בין שבוע לעשרה ימים לפני שיירדו מהספינות על מנת לוודא שלא נדבקו. בינתיים, מלחים הנוסעים לערי נמל להתחיל חוזים חדשים נחסמים במעברי הגבולות שם מבקשים מהם הוכחת חיסון.

"כל פעם שיש מוטציה, הגבולות נסגרים. ממשלות מונעות מאנשים לנוע, אבל הן רוצות שמטענים ינועו באופן נורמלי", אמר ראג'ש אוני, מנכ"ל Synergy Group, חברת ניהול ספנות מסינגפור העוסקת במציאת אנשי צוות לספינות ומפעילה יותר מ־500 כלי שיט. "היו לנו 56 מדינות שהחמירו את הגבלות הנסיעה בגלל אומיקרון וכמה מלחים שטסו מדרום אפריקה היו צריכים לחזור ולהיות בהסגר במלונות".

שינויי צוותים לרוב קורים בנמלים גדולים בסין, בסינגפור, בלוס אנג'לס, ביוסטון, בהולנד ובבלגיה, שם יותר מ־150 אלף יורדי ים טסים סביב העולם כל חודש כדי להחליף עמיתים שהיו בים תקופה ארוכה.

הממשלות ניסו לאזן את המאמצים לצמצם את התפשטות הקורונה מול הצורך לשמור על תנועת מוצרים בכל העולם בתקופה שבה שישנן הפרעות נרחבות לשרשראות האספקה.

כמה מדינות עם פעילות ימית גדולה, כמו ארה"ב, אינדונזיה ויוון, אמרו שיכירו בכך שמלחים הם עובדים חיוניים. אבל הקושי לתאם מאמצים חוצי גבולות האט את ההתקדמות, כך אמר פקיד ממשלה יווני בכיר. בין המכשולים, אמר הפקיד, נמצאת העובדה ששדות תעופה רבים, נמלים ונקודות כניסה אחרות לא נתנו הוראה ברורה להעניק למלחים עדיפות, והמלחים לא מקבלים מסמכים המפנים אותם לעדיפות בבדיקות בגבולות ובעלייה על מטוסים.

ארגון הספנות הבינלאומי, ארגון של האו"ם המפקח על הספנות בכל העולם, אמר שוב ושוב שחוסר היכולת להחליף בין צוותים התגלה כאחד האתגרים הגדולים ביותר למפעילי ספינות. הארגון קרא לממשלות להכיר בימאים כעובדים חיוניים בשרשראות האספקה הבינלאומיות ולהחריג אותם ממגבלות הנסיעה.

"הם עדיין לא נחשבים לכוח-אדם חיוני, אבל בלי העובדים האלה אתה לא יכול לקבל מזון, תרופות ומוצרים חיוניים אחרים", אמר יאן דילמן, נשיא Cargill Ocean Transportation, יחידה של ענקית הסחורות האמריקאית Cargill Inc שמפעילה יותר מ־700 ספינות. "מלחים לא יכולים לנסוע או לקבל עדיפות בנושא החיסונים. זה מאוד מסובך".

200 אלף ימאים נטושים בלב ים

מספר הימאים שננטשו על ספינות הגיע לשיא בסוף 2020, כשכמעט 400 אלף איש נאלצו להמשיך לעבוד חודשים רבים מעבר לחוזים שלהם, כך נמסר מלשכת הספנות הבינלאומית, גוף מסחר של התעשייה. הארגון, לצד מפעילי ספינות ומנהלי צוותים, אמר שהיום נטושים בלב ים כ־200 אלף ימאים.

מזכ"ל הארגון גאי פלאטן אמר שזן האומיקרון גרם לממשלות להטיל מגבלות חדשות על נסיעה לפיליפינים מבלגיה ומהולנד ושתנועת הסחורות בין צרפת ובריטניה האטה לאחר שפריז אסרה על רוב הנסיעות של אנשים המגיעים מאנגליה. "רגולציות כלליות מפריעות לשרשראות האספקה ולעובדי תחבורה צריכה להיות הזכות לעבור", אמר פלאטן.

הרשויות בנמלים ועמותות בנמלים כמו לוס אנג'לס, לונג ביץ', רוטרדם וסינגפור כעת מציעות חיסונים בחינם לימאים.

הפרוטוקולים שאומצו על ידי ארגון הספנות הבינלאומי קוראים לאנשי צוות שיש להם תסמינים של קורונה להתבודד בתאים, כשמזון ואספקה אחרת יושארו מחוץ לחדרים שלהם על ידי עמיתים הלובשים חליפות מגן ומסכות. אם מידרדר המצב של מלח שנדבק, הקפטן צריך למצוא נמל שבו ניתן להשאיר את המלח לטיפול.

"היו לנו מספר מדינות שסירבו לקבל מלחים חולים", אמר אוני. "ומרגע שנדבק חבר צוות, הסיכויים שגם אחרים יידבקו. הנגיף לא הולך לשום מקום ולא הצלחנו לחצות את הפרוזדור הפוליטי ולומר לקובעי המדיניות שצריך לתקן את זה".

כמה ימאים שהצליחו לרדת מהספינות לאחר שסיימו מסעות בים מתקשים לחזור הביתה.

אדולפו סולדד, מכונאי, היה אמור להיות בבית בפיליפינים השבוע לחגוג את חג המולד עם אשתו וארבעת ילדים הקטנים. במקום זה הוא נמצא במלון בדרום אפריקה.

סולדד הוא אחד מאלפי נוסעים שטיסותיהם בוטלו כשזן האומיקרון התגלה במדינה בנובמבר. לאחר שבילה את שמונה החודשים האחרונים בנסיעה על נושאת מכולות בין אפריקה וסין, הוא עדיין לא קיבל חיסון ואין לו מושג מתי ירשו לו לנסוע.

"הצלחתי להישאר בריא וממש רציתי לחזור הביתה למשפחתי", אמר. "כעת אני תקוע לבד וכל פעם שאני מתקשר הביתה הבת שלי מתחננת שאחזור הביתה, בדמעות. זה שובר לי את הלב".