כך מקדם סמנכ"ל התוכן של רשת 13 פורמטים לשידור שהוא עצמו פיתח

עד כמה מי שהוגה ומפתח פורמט יכול להיות אובייקטיבי לגבי הפוטנציאל שלו? לגלובס נודע כי ריאליטי מסעדות וסיטקום שפיתח עמי גלאם אמורים להיות משודרים בערוץ שבו הוא מכהן כסמנכ"ל • רשת 13 בתגובה: "לא קיים ניגוד עניינים"

עמי גלאם. אחראי גם על התוכן המשודר וגם על המשאבים שיוקצו לו / צילום: איל יצהר
עמי גלאם. אחראי גם על התוכן המשודר וגם על המשאבים שיוקצו לו / צילום: איל יצהר

לפני קצת פחות משנתיים מונה עמי גלאם לסמנכ"ל התוכן של ערוץ רשת 13. במסגרת התפקיד הוא אמון על בחירת התכנים שנכללים בלוח השידורים של הערוץ, אולם לגלובס נודע כי גלאם חובש כובע נוסף של מפתח תוכן ופורמטים, שנמכרים לרשת גם בעת כהונתו כסמנכ"ל.

גלאם הוא זה שפיתח ביחד עם יובל כהן (סמנכ"ל אסטרטגיית התוכן של רשת) את פורמט הריאליטי בישול/מסעדות, שנחשב לאחד ההימורים הגדולים של הערוץ בחודשים הקרובים. בנוסף צפויה רשת לשדר סיטקום שפיתח גלאם והעביר לאחת מחברות ההפקה, שהגישה אותו במסגרת קול קורא לסיטקומים שערכה רשת.

הסיבוב השני בתפקיד

סמנכ"ל תוכן הוא אחד משלושת התפקידים החשובים בכלי תקשורת בכלל, ובערוץ טלוויזיה בפרט - לצד המנכ"ל והאחראי על הצד המסחרי. עבור גלאם זה הסיבוב השני בתפקיד: לאחר פיצול ערוץ 2 הוא כיהן בתפקיד במשך כחצי שנה, מאז שסמנכ"ל התוכן הקודם ארז בן הרוש החליט לפרוש ועד תחילת מיזוג רשת עם ערוץ 10. בעת המיזוג והחודשים הראשונים לאחריו ניהל את הערוץ יוסי ורשבסקי, שהביא לתפקיד את זיוית דוידוביץ - לשעבר מנהלת התוכן של ערוץ 10. עם הדחתו של ורשבסקי פוטרה גם דוידוביץ, וכך חזר גלאם אל התפקיד.

לגלאם יש ניסיון רב בפיתוח תוכן. בעבר הוא שימש כמנהל תחום הבידור והריאליטי אצל המתחרים בקשת, שם לקח חלק בהפקת פורמטים כגון "מאסטר שף", "סופר נני", "נראה אותך", "יצאת צדיק", "מה אתם הייתם עושים" ו"בקרוב אהבה". בהמשך יצא לעצמאות, הקים את "סטודיו גלאם", פיתח פורמטים כמו "עד סוף העולם", "טיול אחרי צבא" ו"ההחלטה" ושיווק אותם לערוצים שונים.

בין שני הסיבובים שלו ברשת נסע גלאם לארה"ב, שם ניסה לשווק פורמטים ורעיונות בשוק האמריקאי. גם היום נותרו לו פרויקטים שרצים בשוק מהתקופה שהיה מפיק-יזם, וכן פיתוחים שונים שהוצאו לחברות הפקה בישראל. שיתוף-הפעולה עם חברות ההפקה עובד כך: גלאם נותן להן רעיון שפיתח וסינופסיס, ומזה החברות אמורות לייצר תסריט ולהפיק את הפרויקט. גלאם עצמו איננו מעורב בהפקה - הקרדיט שלו הוא "הוגה הרעיון", אולם כשהפרויקט יוצא לפועל, הוא אמור לקבל עליו תשלום.

כאמור, הפרויקט המשמעותי של גלאם שאמור להיות משודר ברשת הוא ריאליטי בישול-מסעדות, שהפרטים לגביו נשמרים תחת מעטה כבד של חשאיות. אומנם כיום כבר משודרים בטלוויזיה הישראלית פורמטים רבים של בישול, אך ברשת מתעתדים לתת את הבמה לבעלי מסעדות ולשפים צעירים שכבר עבדו במסעדות וחיים בעולם המסעדנות מספר שנים.

התוכנית, שנחשבת להימור הגדול של רשת, מופקת על-ידי שי בן סעדון, מהמפיקים החזקים בתחום הריאליטי בישראל - שהיה בין היתר בצוות ההקמה של "האח הגדול", "נינג'ה ישראל", "בייק אוף", "הישרדות" ועוד.

המקרה של בן טל

נדגיש כי לא מדובר במהלך לא חוקי או כזה שנעשה ללא אישור המנכ"ל ובעלי המניות. ואולם זוהי פרקטיקה שאינה מקובלת בשוק התוכן, כיוון שהיא יוצרת מצב שבו מי שמחליט על התוכן שמשודר גם שותף ליצירתו.

לערוצי טלוויזיה יש כמות מוגבלת של משאבים להקצות לפיתוח תכנים חדשים - בין אם מדובר בריאליטי או בסיטקום. לכן, קשה שלא לתהות עד כמה מי שהוגה ומפתח פורמט יכול להיות אובייקטיבי לגבי הפוטנציאל שלו מול פורמטים שהגו אחרים.

עם זאת, האפשרות שניתנה לגלאם "לערבב" בין היותו קונה תוכן ומפתח תוכן אינה זרה לתרבות הארגונית ברשת 13 - גם המנכ"ל אבי בן טל שותף לחלק מהפעילויות העסקיות של הערוץ. כפי שפורסם בגלובס, בן טל הוא שותף בחברה נפרדת שהקימה רשת לצורך השקעה בפרויקטים שיווקיים-פרסומיים ושיתופי-פעולה עם מפרסמים על זמן האוויר של רשת - אם כי לא בזמן פרסום "רגיל", אלא כנסים, תוכן שיווקי וכדומה.

לדברי בכיר בתעשייה שבקיא בפרטים, "גלאם לא מסתיר דבר, הכול על השולחן ובאישור. זה חלק מתרבות ניהולית עקומה של בעלי מניות, שמאפשרים זאת. כשהמנכ"ל שותף בחברה של הערוץ, אי-אפשר להגיד 'לא' לבכירים אחרים. זו 'תקלה' של הדירקטוריון והנהלה, אבל יש הבדל בין שותפות עם מנכ"ל בדברים מסחריים לבין סוג של ניגוד אינטרסים על תוכן - שהוא המוצר של רשת".

חיבור לתוצאות

מהלכים של יצירת זיקה בין ביצועים של מנהלים ליעדים עסקיים של הפירמה הם חלק מתפישת עולם ניהולית מודרנית, שנוטה להפוך מנהלים בכירים ואנשי מפתח של הארגון לשותפים לדרך של בעלי המניות. זאת במטרה ליצור אצל המנהלים מחויבות ולקשור אותם לחברה לטווח ארוך. הדבר מקובל בעיקר בתחומים כמו הייטק ושוק ההון, שם נהוג לתת למנהלים אופציות ומניות.

במקרים אחרים מציעים למנהלים תמרוץ כספי על עמידה ביעדים והישגים מקצועיים, אך בדרך-כלל התמרוץ נקשר לביצוע כללי של החברה, ולא לחלק ספציפי. כך, למשל, בערוץ טלוויזיה ניתן להגדיר שמסך הכנסות מסוים או מרייטינג ממוצע של הערוץ, המנהל יקבל בונוס.

במקרה של בן טל, אין ממש ניגוד אינטרסים בין מה שמקדם אותו למה שמקדם את רשת, כי קפיצה בהיקפי הפעילות החוץ מסכית משמעותה ברוב המקרים גם קפיצה בהכנסות של רשת. לעומת זאת, במקרה של גלאם הסיפור אחר.

לצופים ולבעלי המניות פחות משנה אם רשת החליטה לשלם בזמן הפרסום שלה תמורת אחוזים של חברה זו או אחרת. לעומת זאת, אם בוחרים סיטקום כזה או אחר ומהמרים על ריאליטי כדבר הבא, לא מדובר רק בהחלטה מה יופיע על המסך, אלא גם כמה משאבים ניהוליים יופנו לכל תוכן, כמה פרומואים יוקצו או היכן יהיה השיבוץ.

אפשר להרים גבה על האופן שבו בעלי השליטה ברשת בוחרים לחבר את המנהלים שלהם לתוצאות העסקיות של הערוץ, אבל לפחות בכל מה שקשור לבן טל - הם גם רואים בכך פירות. כפי שנחשף לראשונה בגלובס, לאחר תקופה ארוכה שבה הפסידה מיליוני שקלים, החלה רשת תחת ניהולו של בן טל להרוויח כסף.

לעומת זאת, דווקא בתחום התוכן שעליו מופקד גלאם, רשת לא מצליחה להתרומם. בחודשים האחרונים תוכניות הדגל שלה מנפקות רייטינג מאכזב בזו אחר זו: תחילה "האח הגדול" ובהמשך העונות החדשות של "הישרדות" ו"אקס פקטור" שלא מתרוממות ודוחקות את רשת בחלק ניכר מהשבוע אל נתח מסחרי נמוך.

מרשת 13 נמסר בתגובה: "כפי שעשה בכל תפקיד שמילא במהלך שנות פעילותו בטלוויזיה, גם בתפקידו הנוכחי כסמנכ"ל התוכניות של הערוץ, עמי גלאם ממשיך ליצור ולפתח פורמטים מקוריים. אנו רואים בכך חשיבות רבה וחלק מהצלחתו בתפקיד. בניגוד לדברים המובאים בכתבה, את ההחלטה על הפקת תוכניות הערוץ מקבל פורום מקצועי רחב המנוהל על-ידי מנכ"ל החברה, כך שלא קיים ניגוד עניינים. בכל מקרה, לא מדובר במדיניות של בעלי מניות, וכל טענה כאילו כך - אין לה כל אחיזה במציאות".