מוטרדים מיוקר המחיה ורוצים לעבוד פחות: סקר חדש מגלה את ההעדפות של עורכי הדין

מהסקר שביצעה לשכת עורכי הדין עולה כי רק 9% חושבים שמשבר האקלים הוא הנושא המטריד ביותר • מרבית הנשאלים סברו שהתופעה הדחופה ביותר שממשלת ישראל צריכה לטפל בה היא האלימות במגזר הערבי ובחברה הכללית

קיצור ימי העבודה / איור: גלובס
קיצור ימי העבודה / איור: גלובס

סקר חדש שקיימה לשכת עורכי הדין חושף חלק מהעדפות והנושאים שמטרידים את עורכי הדין בישראל. בין היתר, נבדק כיצד המשתתפים בסקר תופסים את מקצוע עריכת הדין, וכן מהם הנושאים הבוערים ביותר שממשלת ישראל צריכה לטפל בהם בשנת 2022. הסקר גם בדק כמה שעות ביום עובדים עורכי הדין וכמה מהם מעדיפים לקצר את שבוע העבודה ל-5 ימים בלבד.

בסקר השתתפו 1,072 עורכי דין, חברי הלשכה, והוא נערך ע"י פרופ’ יצחק כ"ץ מחברת מאגר מוחות. עורכי הדין שהשתתפו בסקר הם בעלי וותק מגוון, צעירים, בעלי וותק ביניים ו-30% מהם בעלי וותק של מעל 21 שנים.

 
  

הסוגיה המטרידה ביותר: יוקר המחיה

מנתוני הסקר עולה שהנושא שמטריד את מרבית עורכי הדין הוא המחירים המאמירים בישראל. בשנה בה תל אביב נבחרת לעיר היקרה בעולם, אסם מעלה מחירים, ומתנהלת חקירה בנוגע לתיאום מחירים בין רשתות המזון הגדולות, 56% מעורכי הדין דיווחו שהסוגיה שמטרידה אותם יותר מכל, ובפער ניכר מיתר הסוגיות היא יוקר המחיה ומשבר הדיור בישראל.

13% מהמשתתפים בסקר טענו שסוגיות ביטחון והגרעין האירני מטרידות אותם ביותר, ואילו רק 8% טענו שהם מוטרדים בעיקר מוריאנט הקורונה החדש - האומיקרון. 14% טענו שהנושאים הללו הם לא אלו המטרידים אותם בעיקר.

עד כמה מקצוע עריכת הדין נחשב למכובד?

בישראל יש כ-56 אלף עורכי דין, ביחס של עורך דין לכל 145 נפשות - נתון גבוה משמעותית ביחס למדינות אחרות. בשנים האחרונות מתנהל מאבק על איכות המקצוע דרך בחינות ההסמכה ואחוזי המעבר, כאשר בכל שנה נוספים אלפי עורכי דין חדשים. הסקר מגלה שעורכי הדין חלוקים בנוגע לכמה מכובד נתפס המקצוע. 42% מהנשאלים השיבו כי הם מחשיבים את המקצוע למכובד או מכובד מאוד. 44% מעריכים את המקצוע כמכובד במידה בינונית, ו-13% מהנשאלים השיבו כי מקצוע עריכת הדין אינו נחשב בעיניהם כמכובד.

כשבוחנים את הוותק של המשיבים מגלים שדווקא עורכי הדין הצעירים ביותר - אלו בעלי ותק של עד 3 שנים, הם אלו שחושבים ברובם, שהמקצוע מכובד או מכובד מאוד.
ככל שהוותק של המשיבים עולה, רק יורדת רמת ההערכה שלהם למקצוע. מבין עורכי הדין הוותיקים אלו שפועלים במקצוע יותר מ-21 שנים - 36% חושבים שהמקצוע מכובד או מכובד מאוד, ו-50% מהם חושבים שהמקצוע מכובד במידה בינונית.

במה הממשלה צריכה לטפל בשנה הקרובה?

לעורכי הדין שלקחו חלק בסקר הוצגה רשימה של נושאים הטעונים טיפול. מבין הרשימה, 37% מהמשתתפים טענו שהנושא הדחוף ביותר שממשלת ישראל צריכה לטפל בו הוא מיגור האלימות בחברה הערבית והחברה הכללית. בפער קטן לאחר מכן, עם 32% עמד נושא שיקום המשק והכלכלה הישראלית. רק 7% טענו שהבעיה הדחופה ביותר נוגעת לסוגיות מדיניות ו-5% בלבד טענו שמניעת גל חמישי של קורונה הוא הנושא הדחוף ביותר. נציין שהסקר בוצע לפני העלייה המחודשת במספר החולים. 7% מהנשאלים ענו תשובות אחרות.

מעדיפים שבוע עבודה מקוצר

מנתוני הסקר עלה כי רוב מוחץ של עורכי הדין - 69%, מעדיפים לעבור לשבוע עבודה מקוצר ולעבוד רק בין הימים שני לחמישי. כלומר, הם מעוניינים בסוף שבוע ארוך, מתכונת עבודה שעדיין לא נהוגה בישראל, אך מקובלת במדינות רבות בעולם. 16% מעורכי הדין הנשאלים לא מעוניינים בשבוע עבודה מקוצר, ו-15% נוספים ענו שהנושא לא משנה להם מהותית.

מבדיקה מעמיקה של הנתונים, עולה שמבין עורכי הדין בעלי ותק של עד 3 שנים - 80% מעדיפים לעבור לשבוע מקוצר. מבין בעלי ותק של 4 עד 10 שנים - 70% מעדיפים לעבור לשבוע עבודה מקוצר, ומבין אלו בעלי ותק גבוה מ-11 שנים - 69% תומכים ברעיון.

מרבית עוה"ד עובדים בין 6־10 שעות ביום

הסקר מגלה כי מרבית עורכי הדין עובדים לא מעט שעות, אך בהחלט לא עובדים מסביב לשעון, כפי שנהוג לחשוב. 49% מבין עורכי הדין שלקחו חלק בסקר עובדים בין 6 ל-10 שעות ביום. 15% מעורכי הדין עובדים עד 6 שעות ביום בלבד, 27% עובדים בין 10 ל-12 שעות, ו-6% עובדים למעלה מ-12 שעות מדי יום. פילוח הנתונים לפי גילאים ולפי מקום מגורים מעלה כי הוותיקים ביותר במקצוע - אלו בעלי ותק של 21 שנים או יותר, עובדים הכי פחות שעות.

עוד עולה (אמנם לא באופן מובהק), שעורכי הדין שמתגוררים במחוזות חיפה ותל אביב - הם אלו שעובדים הכי הרבה שעות בכל יום.

אז העיקר זה הרומנטיקה?

לבסוף נשאלו עורכי הדין מה הם מאחלים לעצמם לשנה החדשה. 56% מהם בחרו בבריאות טובה, 19% מקווים לפרנסה טובה, 15% ענו שהם רוצים להקדיש בשנה הבאה זמן רב יותר למשפחה ולפעילויות פנאי ו-3% בלבד איחלו ששנת 2022 תהיה רומנטית יותר. 7% ענו תשובות אחרות.

ראש לשכת עורכי הדין, עו"ד אבי חימי התייחס לתוצאות הסקר ומסר: "שנת 2020 ו-2021 היו מאתגרות עבור מקצוע עריכת הדין. אני גאה בעשרות אלפי העוסקות והעוסקים במקצוע החשוב שלנו, על ההסתגלות המהירה למצב, ועל כך שהיטיבו להטמיע בעבודתם את השינויים הטכנולוגיים והבריאותיים".

אבי חימי, ראש לשכת עוה''ד / צילום: יח''צ
 אבי חימי, ראש לשכת עוה''ד / צילום: יח''צ

"אני שותף לדאגתם של עורכי הדין המשתקפת בתוצאות הסקר באשר לאלימות בחברה הערבית ובחברה הכללית, וסבור כי מיגור האלימות היא משימה לאומית ראשונה במעלה", הוסיף. "אני שמח על התוצאות לפיהם מעמדו של מקצוע עריכת הדין הוא איתן ומכובד. אני מאחל לכל עורכות ועורכי הדין היקרים ללבי עד מאוד, שנה אזרחית טובה, המשך עשייה ברוכה, סיפוק והנאה, וכמובן בריאות איתנה".