חבילת הטבות והקלות כלכליות: מה היה בפגישת גנץ ואבו מאזן

הסוגיות הכלכליות היו רק חלק מהמפגש בין שר הביטחון ליו"ר הרשות הפלסטינית, שעסק גם בעניינים ביטחוניים ומדיניים • בין ההטבות המדוברות: הגדלת מספר ההיתרים לעובדים פלסטינים, והקלות בתחום היבוא והיצוא • גנץ עדכן את אבו מאזן כי בכוונתו להמשיך לקדם צעדים בוני אמון בתחום הכלכלי והאזרחי

שר הביטחון בני גנץ / צילום: דני שם טוב דוברות הכנסת
שר הביטחון בני גנץ / צילום: דני שם טוב דוברות הכנסת

ישראל תציע לפלסטינים חבילת הטבות והקלות כלכליות מיידיות, בין השאר כדי לסייע בהרגעת השטח בגדה, ולנסות למנוע את התגברות גל הפיגועים. זה היה אחד מהנושאים בפגישה בין יו"ר הרשות אבו מאזן לשר הביטחון בני גנץ, אמש בביתו של גנץ בראש העין. הפגישה ראשונה מסוגה מאז 2010, עת אבו מאזן נפגש עם ראש הממשלה דאז בנימין נתניהו בבית בבלפור. גנץ ביחד עם השר עיסאווי פריג' אחראי על הקשר בין הממשלה הנוכחית לרשות הפלסטינית.

בין ההטבות המדוברות: הגדלת מספר ההיתרים לעובדים פלסטינים בישראל הן בענפים שבהם הם עוסקים כעת, בניין חקלאות ושירותים, והן בענפים נוספים כמו הסעדה, תעשיה ועוד. לאחרונה הגדילה ישראל את מספר ההיתרים, ואף הוסיפה לראשונה היתרים למאות עובדי הייטק פלסטינים, והכוונה כעת היא להגדיל את המספר עוד יותר.

נכון להיום יש כ-130 אלף פועלים פלסטינים העובדים בהיתר בישראל בתוך הקו הירוק ובהתנחלויות, ועוד 20-30 אלף לפי הערכות העובדים ללא היתר. ההכנסה מהעבודה בישראל המוערכת בכ-70 מליון שקל בחודש היא אחד מהעמודים המרכזיים של הכלכלה הפלסטינית בשטחים, ומקור המזומנים העיקרי שם. הגדלת ההיתרים נכונה גם לרצועת עזה, בשבועות האחרונים הוגדל מספר היתרי הסוחרים ל-10 אלפים (אף שרובם משתמשים בהיתרים כדי לעבוד כפועלים ולא למסחר) ויש כוונה להגדיל עוד, אלא שכאן התנגדות של גורמי הביטחון והחשש מהחדרת טרוריסטים או כאלה שיאולצו לבצע פיגוע גדול.

עוד הקלות צפויות להיות בתחום היצוא מהגדה והיבוא אליה. בשני כיווני הסחר יש הגבלות על הסוחרים הפלסטינים הן בשל ענייני תקינה, הן בשל חשש של זליגת סחורות לישראל ופגיעה בסוחרים הישראלים, וגם מסיבות בטחוניות. הכוונה כעת היא להרחיב עוד את הסכם ההרחבה שנחתם בחודשים האחרונים בין ישראל, הפלסטינים וירדן בהקשר הזה.

בנוסף הוגדרו מספרי צעדים בוני אמון שיקודמו בקרוב:  אישור של פעימה נוספת של עדכון 6,000 תושבים במרשם האוכלוסין הפלסטיני באיו"ש על רקע הומניטארי, וכן מתן אישור לעדכון של 3,500 תושבים על רקע הומניטארי השוהים ברצועת עזה; הקדמת תשלומי מסים בשווי 100 מיליון שקל; תוספת של 600 היתרי כניסה לישראל לאנשי עסקים בכירים פלסטינים; תוספת של 500 בעלי היתר מסוג זה המורשים להיכנס עם רכב לישראל; וכן תוספת של עשרות היתרי VIP לבכירים ברשות הפלסטינית.

כמו כן גנץ ואבו מאזן שוחחו על הצורך לאשר תוכניות מתאר פלסטיניות נוספות.

אבל הסוגיות הכלכליות היו רק חלק, ולא החשוב ביותר, במפגש שעסק גם בעניינים בטחוניים ומדיניים. בפגישה השתתפו גם חסיין א שייח', השר לעניינים אזרחיים ברשות והממונה על הקשר עם ישראל, וכן ראש המודיעין הכללי מאג'ד פראג'. בצד הישראלי היה גם מתאם הפעולות בשטחים.

א-שייח' כתב בציוץ בתום הפגישה כי היא עסקה גם בנושאים מדיניים. "השניים דנו בחשיבות יצירת אופק מדיני שיביא לפתרון מדיני לפי החלטות הלגיטימציה הבינלאומית, וכן במצב המתוח בשטח בשל מעשי המתנחלים. הפגישה עסקה בסוגיות ביטחוניות, כלכליות והומניטריות רבות".

 

האמירה הזו מסבכת מעט את ראש הממשלה בנט שהבטיח וחזר והבטיח כי בפגישות והמגעים עם הפלסטינים עוסקים בענייני כלכלה וביטחון ולא בסוגיות מדיניות. בלשכת גנץ הדגישו ובלשכת רה"מ אישרו כי הפגישה הייתה בתיאום בין גנץ לבנט. והתגובות בליכוד ובאיחוד הלאומי על הפגישה מדגישות את האופי המדיני שלה, ואת הדרך שהיא לכאורה מוליכה אליה, חידוש המו"מ המדיני בין ישראל לרשות הפלסטינית.

בהודעת לשכת גנץ נאמר כי שר הביטחון בני גנץ ויו"ר הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס דנו בסוגיות הביטחוניות והאזרחיות השונות שעל הפרק. שר הביטחון, עידכן את יו"ר הרשות הפלסטינית, כי בכוונתו להמשיך לקדם צעדים בוני אמון בתחום הכלכלי והאזרחי, כפי שסוכם בפגישתם הקודמת. שר הביטחון הדגיש את האינטרס המשותף בחיזוק התיאום הביטחוני והשמירה על היציבות הביטחונית, ומניעת טרור ואלימות.

המשפט האחרון מהותי שכן מדובר בעצם במעין התליה של ההקלות בהמשך השת"פ הביטחוני בשמירה על היציבות ומניעת הטרור והאלימות. הרשות הפלסטינית מאויימת לא פחות מישראל על ידי חמאס וארגוני הטרור האחרים, ובעת האחרונה רבו התקריות בין פעילים של ארגוני הטרור לכוחות הביטחון הפלסטיניים. בד בבד כוחות הביטחון הישראלים פועלים גם הם במרחב הפלסטיני, והפלסטינים דורשים תיאום הדוק ומוקדם יותר בין הכוחות.

גנץ הודה לאבו מאזן על פעילות כוחות הביטחון שלו שמנעו בימים האחרונים נסיונות להצית ולהחריב את קבר יוסף בשכם. הוא העניק למנהיג הפלסטיני שי, שמן זית ישראלי. לא בטוח שזו המתנה הכי ראויה שכן עץ הזי הוא אחד מסממני ההיאחזות באדמה של הפלסטינים ושמן הזית הפלסטיני הוא אחד מענפי החקלאות והיצוא המרכזיים.