למרות התפרצות האומיקרון: אירופה אינה מגבילה את החיים כמו בעבר

היבשת מהדקת הגבלות מינוריות לקראת חגיגות השנה החדשה, אולם למרות שמספרי תחלואת הקורונה שוברים שיאים בימים האחרונים, נמנעת מאימוץ סגר והגבלות גורפות כפי שהיה בחורף הקודם • בבריטניה ההימור הוא שבעזרת הגברת קמפיין הבוסטרים, ההגנה ה"טבעית" של מי שחלו והחלימו, והצעדים המינוריים, גל האומיקרון לא יביא לקריסת מערכת הבריאות

ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון / צילום: Shutterstock, Michael Tubi
ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון / צילום: Shutterstock, Michael Tubi

תחלואת הקורונה במדינות רבות באירופה שוברת שיאים בימים האחרונים, כפי שהזהירו המומחים הרפואיים. בבריטניה זינק מספר המקרים ליותר מ-129 אלף ביום, בצרפת נרשמו כ-179 אלף מקרים ביום (כתוצאה מדיווחים מאוחרים לגבי ימי חג המולד), איטליה דיווחה על כ-78 אלף מקרים ביום ודנמרק מחזיקה בשיא המפוקפק של שיעור התחלואה לתושב הגבוה ביותר בעולם, עם 15 אלף מקרים יומיים.

אך למרות המספרים הגבוהים, שברוב המדינות נובעים מיכולת ההדבקה המשופרת של וריאנט האומיקרון של נגיף הקורונה, מדינות אירופה נמנעות עד כה מצעדי הסגר ומהגבלות הגורפות על החיים הציבוריים שהפכו בעבר לקווי ההגנה הראשונים נגד המגפה. במקום זאת, הן מנטרות את מצב מערכות הבריאות המקומיות ואת מספר המאושפזים, בוחנות אם הדיווחים הראשוניים על מהלך מחלה קל יותר כתוצאה מהווריאנט החדש מתאמתים, ומאמצות הגבלות מינוריות בלבד.

בבריטניה, מוקד התפרצות אומיקרון גלובלי, הווריאנט החדש כבר אחראי לרוב ההדבקות. התחלואה היומית הרשמית עומדת באנגליה ובוויילס בלבד ביממה החולפת על 129 אלף מקרים. בסוף השבוע עמד שיעור המאושפזים החדשים היומי על יותר מ-1,100 בני אדם.

זהו שיעור גבוה בהשוואה לחודשים האחרונים, אך עדיין קטן בהרבה מהשיאים שנרשמו בינואר האחרון, ונמוך מרף של 3,000 אשפוזים ביום, שאמור לאיים על מערכת הבריאות. זו הסיבה שראש הממשלה הבריטי, בוריס ג'ונסון, החליט אתמול בתום התייעצויות שלא להטיל נכון לעכשיו הגבלות חדשות באנגליה, לאחר שהוצג לו המידע העדכני בנוגע לתחלואה קשה, לאשפוזים ולתמותה. ההחלטה תאפשר מפגשי סילבסטר המוניים, למשל, אך ג'ונסון ניצב בפני התנגדות פנימית קשה במפלגה השמרנית להגבלות חדשות.

במצב זה, למרות האומיקרון, החיים בבריטניה מתנהלים די כרגיל. מלבד חובת מסכות בחללים סגורים ובתחבורה ציבורית, וחובת הצגת "תו ירוק" בכניסה לברים ומועדונים ואירועים מסוימים, החנויות פתוחות ואין הגבלות התקהלות על התושבים. ההימור הבריטי הוא שבעזרת הגברת קמפיין הבוסטרים (יותר ממחצית מהאוכלוסייה כבר קיבלה את החיסון השלישי), ההגנה ה"טבעית" של מי שחלו והחלימו, והצעדים המינוריים, גל האומיקרון לא יביא לקריסת מערכת הבריאות. הממשלה הבריטית אפילו שוקלת לקצר את הבידוד לחולי אומיקרון משבעה לחמישה ימים, כדי למנוע את השיבושים במשק כתוצאה מאי-הגעתם של עובדים רבים לעבודה.

גם במקומות אחרים באירופה מאמצים גישה דומה. למעט הולנד שנמצאת בסגר הכולל את כל החנויות הלא-הכרחיות, ושבה הילדים יימצאו בחופשה עד 9 בינואר, אפילו מוקדי אומיקרון כמו דנמרק וצרפת לא מאמצים הגבלות גורפות. בדנמרק, שבה שיעור התחלואה הוא הגבוה ביותר בעולם כיום (1,600 מקרים ל-100 תושבים, לעומת 200 מקרים בגרמניה, למשל), החנויות פתוחות. הממשלה הטילה הגבלות על שעות פעילות של מסעדות (שצריכות להיסגר ב-23:00) ומכירת אלכוהול, וגם סגרה את בתי הקולנוע, התיאטראות והמוזיאונים. הילדים הוצאו לחופשת חג מולד מוקדמת, אך הממשלה אינה שוקלת בשלב זה צעדים חמורים יותר.

בצרפת, הממשלה אימצה צעד שאומץ קודם לכן בגרמניה, לפיו רק מי שחוסנו או החלימו יוכלו להיכנס לחללים סגורים, מה שאמור להמריץ עוד יותר את סרבני החיסונים להתחסן. הממשלה גם הגבילה התכנסויות בחללים סגורים ל-2,000 נוכחים, והתכנסויות בחוץ ל-5,000 משתתפים. ממשלת צרפת גם הפחיתה את זמן ההמתנה בין הזריקה השנייה של החיסון לקורונה לשלישית מארבעה לשלושה חודשים, אך אין תוכניות לסגר מקיף כפי שהיה במדינה בחורף האחרון. יהיו הגבלות על מכירת אוכל בקולנוע, למשל, אך בתי הקולנוע יורשו להמשיך ולפעול בתפוסה מופחתת.

בגרמניה, שבה טרם נרשמה התפרצות אומיקרון משמעותית והמדינה חווה ירידה בשיעור התחלואה של זן הדלתא שתקף בנובמבר-דצמבר, הרשויות הגבילו את חגיגות השנה החדשה, ואסרו על התקהלויות של יותר מעשרה בני אדם. אך הדיונים על סגר מיידי נגנזו, נכון לעכשיו, כאשר שיעור התחלואה הוא מחצית ממה שהיה לפני כחודש.

גם מבחינת תנועה בתוך היבשת, רוב המדינות אינן אוסרות על כניסת תיירים מהמדינות החברות באיחוד האירופי, ורק הגבירו את הדרישות לבדיקות מקדימות. חגיגות הסילבסטר בוטלו במדינות רבות, כולל איסור על זיקוקים והתקהלות בפריז, באיטליה וברחבי גרמניה. מדינות רבות מבקשות מעובדים לעבוד מהבית אם הדבר אפשרי.