פרשת טבע-רימסה: ביהמ"ש אישר את הסדר הפשרה בתביעת הנגזרת

טבע שילמה עבור "רימסה" 2.3 מיליארד דולר במזומן, אך זמן קצר לאחר השלמת ההליך התברר לחברה כי עסקת הרכישה נגועה בהונאה • בגין האופן שבו התנהלה העסקה הוגשה תביעה נגזרת • לפי הסדר הפשרה, ישולמו לקופתה של טבע כ-81 מיליון שקל על ידי חברות הביטוח של המנהלים והדירקטורים של החברה שאישרו את העסקה

טבע / צילום: Shutterstock
טבע / צילום: Shutterstock

בית המשפט המחוזי בלוד אישר את הסכם הפשרה בתביעה הנגזרת שהוגשה נגד מנהלים ודירקטורים בחברת טבע . התביעה נגעה לעסקה שנערכה בשנים 2016-2015.

במסגרת העסקה רכשה טבע  קבוצה של חברות תרופות מקסיקניות בשם "רימסה". טבע שילמה עבור הרכישה 2.3 מיליארד דולר במזומן. זמן קצר לאחר השלמת הליך הרכישה התברר לטבע כי עסקת הרכישה נגועה בהונאה. חקירה מעמיקה שנערכה על ידי טבע לאחר השלמת העסקה לימדה ש"רימסה" ביצעה הונאה מתוחכמת כלפי הרשויות במקסיקו והתוצאה הייתה שטבע רכשה תרופות וזכויות בלתי מוסדרות. לטבע נגרם נזק משמעותי שעליו התגברה רק בתקופה האחרונה.

בגין האופן שבו התנהלה העסקה הוגשה תביעה נגזרת. לאחר הליכים מורכבים בבית המשפט, פנו הצדדים לגישור אצל השופטת בדימוס הילה גרסטל. בסופו של דבר הגיעו הצדדים לידי הסדר פשרה, מכוחו ישולמו לקופתה של טבע כ-81 מיליון שקל. התשלום יבוצע על ידי חברות הביטוח של המנהלים והדירקטורים של טבע שאישרו בזמנו את העסקה. כן הוסכם שחברות הביטוח יישאו בשכר טרחת התובעים בסך של כ-12.5 מיליון שקל .

בית המשפט קבע שסכום הפשרה משקף את הסיכונים והסיכויים בתביעה, לאור הנזק שנגרם לטבע בגין העסקה. במסגרת שיקוליו הביא בית המשפט בחשבון גם את הפיצוי שקיבלה טבע בהליך משפטי אחר שניהלה החברה בארה"ב נגד בעלי השליטה של "רימסה". לצד זאת הפחית בית המשפט את שכר הטרחה והעמידו על סך 11 מיליון שקל בלבד.