יום בעמק חפר: עגלת קפה סודית, חללי אמנות מפתיעים ומופע מחול של שקנאים

את מטעי ההדרים בעמק חפר החליפו שלל עסקי תיירות קטנים ומלבבים. יום כיף במרחק יריקה מהמרכז

מופע שקנאים / צילום: הדס בנגל
מופע שקנאים / צילום: הדס בנגל

"שיר, שיר, שיר הדר לפרי הדר, על ענפים כפז, נצבר זה פרי הדר" (עמנואל זמיר)

לא עוד על הפרדסים והחקלאות לבדם מתקיים עמק חפר, שגם אדמותיו נגאלו בראשית המאה ה-20 על ידי יהושע חנקין. כמו במרחבים חקלאיים אחרים בארץ, גם פה הנצו שלל עסקי תיירות קטנים ומלבבים שהחליפו את החקלאות מסורתית, ומפתים ליום של תענוגות במרחק יריקה מהמרכז.

 09:00 - עגלה ירוקה

פתיחה ראויה לבוקר מוטב שהייתה מתקיימת בבית קפה מצויץ וסודי באחד המושבים שבצדי הדרך, אולם לא בעמק חפר. העמק התברך במגוון עגלות קפה המציעות ישיבה נינוחה במרחב ירוק, קורטדו שיקי ומוקפד (כן, תתפלאו, אספרסו עם חלב ומעט קצף כמו שצריך) ומבחר מהודק של כריכים ומאפים.

הסוד החדש והשמור עדיין של תושבי העמק הוא "העגלה בחווה" של אושרי, השוכנת בחווה חקלאית חבויה מן העין בשם "אורגני גרין". החווה מתפרסת על-פני עשרות דונמים של עצי פרי, תבלינים וחממות לגידול ירקות.
יש בה גם לול ובו מטילות מקרקרות, כרם קטן המניב יין צנוע וחנות המוכרת את תוצרת המשק.

העגלה של אושרי צופה אל מרחבי החסה והמנגולד, ומציעה מנות המבוססות על התוצרת הטרייה, כשמדי פעם היא מפציעה בתבשיל יומי מפתיע.

פיסול סביבתי לצד העגלה / צילום: גליה בן חיים
 פיסול סביבתי לצד העגלה / צילום: גליה בן חיים

העגלה בחווה, מתחם אורגני גרין, ביתן אהרון, 052-5935523

10:00 - ART&ABOUT

נסיעה של כמה דקות בדרך מבושמת בניחוח אשכוליות תוביל לאזור התעשייה של עמק חפר. חרף התדמית האפרורית המתחייבת מאזורים שכאלה, זה של עמק חפר צופן שפע של מיזמי תיירות וקולינריה מעניינים.

בקומה השנייה, מעל חנות לציוד חקלאי, מסתתרת גלריית ART&ABOUT. מרחב אמנות מפתיע הן ברפרטואר המגוון שבו והן בשלל הפעילויות המוצעות בו. לי-מור כהן ויסמין עזריה הן הרוחות החיות מאחורי החלל המופלא הזה, שמנגיש אמנות ישראלית, הופעות, תערוכות קונספט ואירועי תרבות וקולינריה. אם תרצו לדבר אל הקירות תוכלו לשוחח עם אמנים מוכרים יותר כמו ורד גרשטינקורן וליאו ריי, אבל גם אמנים חדשים המתערטלים כאן לראשונה.

 11:00 - השריטה

הרוח היזמית של העמק מדבקת. נדמה שכל אישה ואיש כאן נושאים תשוקה להגשים חלום ולפרוץ איתו אל העולם. על "השריטה", המיזם המוזיקלי שבקיבוץ מעברות, שמענו מבת העמק. אורי בן שאול, בן הקיבוץ, נושם מוזיקה, הקים, בין כל עיסוקיו העיתונאיים והמוזיקליים, את "השריטה", המוגדרת כבית למוזיקה קצת אחרת.

''השריטה'', מיזם מוזיקלי בקיבוץ מעברות / צילום: גליה בן חיים
 ''השריטה'', מיזם מוזיקלי בקיבוץ מעברות / צילום: גליה בן חיים

כניסה לתוך הצריף הקטן, בסמוך לגן ילדים, היא נסיעה במנהרת הזמן היישר לזרועותיה של זמרת הפולק והמחאה ג'ואן באאז. ריח הוויניל העולה מן הפטיפון, שממנו בוקעים קולות מעושנים של זמרי ג'אז, יכול להעביר כל חובב מוזיקה ונוסטלגיה על דעתו.

כמה ימים בשבוע פותח אורי את המנהרה לחובבי נוסטלגיה מוזיקלית ולסקרנים מרחבי הארץ, המבקשים לברוח לכמה שעות מ"הביצועים המדהימים" של זמרים במסכה לטובת בלוז נוגה של מרווין גיי לצד עוגיות מתוצרת מאפיית הקיבוץ.

השריטה, קיבוץ מעברות, בימי שלישי, חמישי ומוצ"ש פתוחה החל מהשעה 21:30. . הגעה בתיאום מראש ( אפשר לתאם גם למועדים נוספים), 054-2620147

12:00 - על ממתקים, פירות ועצים

המשתלה של משפחת חסקלברג היא משתלה משפחתית לעצי פרי. עשרות מינים של שתילי אבוקדו, פירות הדר, נשירים ועצי פירות טרופיים ממגוון מסחרר סדורים בשורות, שאותן מטפחים בני משפחת חסקלברג במסירות.

תמי חסקלברג, בת הדור שלישי, החליטה לאחר עבודה ממושכת ככותבת ועיתונאית להתמסר לעבודת הכפיים במשתלת הבית. תוך כדי גיזום עלי האבוקדו וניפוי פירות שנשרו, החליטה תמי לקחת את עודפי הפרי ולייצר מהם ממתקים במטבחה.

ממתקים לגוף ולנפש. עמק חפר הסמוי מהעין / צילום: גליה בן חיים
 ממתקים לגוף ולנפש. עמק חפר הסמוי מהעין / צילום: גליה בן חיים

לרצון לנצל את שאריות הפרי נוספה גם ילדה חובבת מרשמלו בתמצית הדרים מפרי עצי המשתלה, מרמלדות שבהן הטמינה תמי עסיס תות טבעי, קוקוס של פעם מתובל בארומה לימונית, ואפילו סוכריות על מקל ילדותיות מעוטרות בפרחי מאכל. עד מהרה הפך המטבח ל"מממתקייה" המנפקת מיני קונפיסרי משובחים, אותם ניתן לרכוש במשתלה שבכפר ויתקין לצד שתילים מיוחדים במינם.

ממתקי דולצ'ה מיה, משתלת חסקלברג לעצי פרי, כפר ויתקין, 09-8669089

15:00 - מחול אחרון, ופרידה

מופע סיום מפעים ליום זה מצפה לכם מזרחה לכביש 4, על הדרך המחברת בין מזרח העמק למערבו. במאגר ויקר תוכלו לצפות במראה מהפנט של אלפי שקנאים שקבעו את מעון החורף שלהם כאן, אדישים למאות המבקרים המצטופפים על מרפסת התצפית לצלמם. דווקא כאן הם בחרו לפעור פה גדול לארוחת דגים דשנה ולפרוס כנף במעוף שכל כולו מחול פרידה מרהיב ברקע שקיעה כתומה.