תדיראן רוכשת ב-32 מיליון אירו חברת אנרגיה סולארית מאיטליה

תדיראן תשלם 32 מיליון אירו עבור 60% ממניות VP Solar, שפעילה זה שני עשורים בתחום המערכות הפוטו-וולטאיות באירופה • תמורה נוספת של עד כ- 13 מיליון אירו תשולם לפי עמידה ביעדים • מניית החברה מזנקת בבורסת ת"א

חווה סולארית / צילום: Shutterstock, abriendomundo
חווה סולארית / צילום: Shutterstock, abriendomundo

רכישה שלישית לתדיראן  תוך שנה של חברת בתחום האנרגיה הסולארית: החברה רוכשת את השליטה ב-VP Solar האיטלקית תמורת כ-32 מיליון אירו. מניית החברה בבורסה התל אביבית מגיבה בזינוק של 6.5% בשעה זו.

תדיראן תשלם כ-32 מיליון אירו עבור 60% ממניות החברה, ועד 13 מיליון אירו נוספים ישולמו לפי עמידה ביעדים שנקבעו. במסגרת הסכם הרכישה הוענקה לחברה הבת אופציית CALL ולמוכרת אופציית PUT לרכישת יתרת המניות (40%), ואופציה זו תהיה ניתנת למימוש למשך חודש וחצי לאחר היוודע התוצאות הפיננסיות של VP Solar לשנת 2024 (תחילת 2025), ולפי מחיר מימוש המבוסס על ביצועי החברה האיטלקית בשנים 2023-2024.

VP Solar הוקמה ב-1999 והיא מתמחה ביבוא, תכנון, הפצה וסחר של מוצרים ופתרונות למערכות פוטו-וולטאיות באיטליה ובאירופה. החברה משווקת פאנלים סולאריים, מערכות להמרת אנרגיה (בין היתר של סולאראדג'  הישראלית), מערכות אגירה, מערכות קונסטרוקציה מוכנות, משאבות חום ומוצרים לטעינת רכבים חשמליים. 

את עשרת החודשים הראשונים של 2021 סיימה VP Solar עם הכנסות של 94.9 מיליון אירו, צמיחה של 116% לעומת שנת 2020 בשלמותה. הגידול בהכנסות תורגם לגידול ב-EBITDA (רווח לפני הוצאות מימון, מס, פחת והפחתות) שעמד על 10 מיליון אירו לעומת 3.2 מיליון אירו ב-2020 (גידול של 213%). 

רווחיות נמוכה יותר מאשר ב]עילות המזגנים

מדובר כאמור ברכישה השלישית השנה של תדיראן בתחום האנרגיה המתחדשת. הראשונה הייתה של אלירן סולאר הישראלית (שיותר מאוחר שינתה את שמה לתדיראן סולאר). תדיראן רכשה 75% תמורת כ-45 מיליון שקל, ותמורה נוספת שתשולם בכפוף לעמידה ביעדים, והיא מחזיקה באופציה לרכוש את מלוא הבעלות על החברה. הרכישה השנייה הייתה של מלוא הבעלות בחברת אביאם מערכות, ישראלית אף היא, תמורת כ- 30 מיליון שקל, ותמורות נוספות של עד 22.5 מיליון שקל המבוססות על עמידה ביעדים.

מהדוחות של תדיראן לרבעון השלישי עולה כי ההכנסות צמחו ב-23.2% לסך של 398 מיליון שקל, לעומת 323 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. ב-9 חודשים הראשונים של השנה, הכנסותיה של תדיראן חצו לראשונה את רף המיליארד שקל והסתכמו ב-1.07 מיליארד שקל, לאחר שצמחו ב-36.3% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. 

הרווח הנקי גדל בכ-7.5% לעומת אשתקד והסתכם ב-40.2 מיליון שקל. הרווח הגולמי ברבעון גדל בכ-7.7% והסתכם ב-97 מיליון שקל, אך שיעורו מכלל ההכנסות ירד ל-24.4%, בעוד שברבעון המקביל בשנה שעברה הרווח הגולמי עמד על 90.1 מיליון שקל ובשיעור של 27.9%. לדברי החברה, הפעילות של תדיראן סולאר מאופיינת ברווחיות גולמית נמוכה יותר מפעילות המזגנים.

תדיראן כאמור נסחרת בשעה זו בעלייה של 6.5% בבורסה התל אביבית. שווי השוק של החברה נע סביב 3.7 מיליארד שקל (לפני העלייה היום), לאחר שזינקה ב-88% בשנה האחרונה ובקרוב ל-500% בשלוש השנים האחרונות.

בעל השליטה בתדיראן גרופ הוא משה ממרוד, שמחזיק 64.4% ממניותיה וגם מכהן בתפקיד מנכ"ל החברה ודירקטור בה. ממרוד מסר כי "רכישת VP Solar מהווה כרטיס כניסה לשוק האירופאי הגדול והצומח דרך פעילות יציבה ורווחית ומהווה פלטפורמה מיטבית וסינרגטית לצמיחה הן בתחום האנרגיה המתחדשת והן בתחום המיזוג".