טויוטה עקפה את ג'נרל מוטורס כמובילה במכירות מכוניות בארה"ב

טסלה ויונדאי הגדילו את נתח המכירות שלהן בשוק האמריקאי בשנה שעברה, כשהמחסור בשבבי מחשבים השפיעה על כל חברת רכב באופן שונה

אולם תצוגה לרכבי טויוטה / צילום: תמר מצפי
אולם תצוגה לרכבי טויוטה / צילום: תמר מצפי

טויוטה בפעם הראשונה עקפה את ג'נרל מוטורס כחברה שמכרה הכי הרבה מכוניות בארה"ב בחישוב שנתי, שינוי שקרה במידה רבה בגלל המחסור העולמי בשבבי מחשבים שפגע בתחום הרכב באופן לא שוויוני.

יצרנית המכוניות היפנית, שבמשך עשורים רבים התאמצה להגדיל את נוכחותה בארה"ב, מכרה כ-114 אלף מכוניות יותר מ-GM ב-2021. סך מכירות טויוטה בארה"ב, כ-2.3 מיליון מכוניות, היה גבוה בכ-10% בהשוואה ל-2020, כך נמסר מהחברה ביום שלישי.

לשם ההשוואה, GM דיווחה על ירידה של כמעט 13% בתוצאות המכירות לסך של 2.2 מיליון מכוניות שנמכרו ב-2021, והמחסור בשבבים היווה מעמסה גדולה יותר על פעילות הייצור בחברה והותיר סוכנים עם פחות כלי רכב למכור. GM הייתה מוכרת המכוניות מס' 1 בארה"ב מאז 1931, על פי הפרסום המכסה את התעשייה Automotive News.

טויוטה הרוויחה במידה רבה מהחלטתה לאגור שבבי מחשבים, שמשמשים במגוון יישומים אלקטרוניים במכוניות. היא הימרה מוקדם יותר מרוב יצרניות הרכב האחרות על שיקום שוק הרכב בארה"ב וקיצצה הזמנות לחלקים ולייצור פחות בחדות מיריבותיה, וכך נותרה מוכנה יותר לעלייה בביקוש הצרכנים, שהגיעה בסופו של דבר.

בזמן שמנהלי טויוטה אומרים שהם הצליחו לנווט בחלק מקשיי שרשראות האספקה בשנה שעברה, הם לא רואים את ההובלה על פני GM כשינוי קבוע בדירוגי המכירות בתעשייה, שרבים בוחנים מקרוב.

"צריך להיות ברור, זו אינה מטרתנו ואני לא רואים זאת כמשהו שניתן לשימור לאורך זמן", אמר ג'ק הוליס, סגן נשיא בכיר בטויוטה לפעילות בצפון אמריקה. הוא הוסיף שהחברה לא מצפה להשתמש בהורדת GM מכס ההובלה בפרסומים שלה בשנה הקרובה.

דובר של GM סירב להגיב לדירוג המכירות של החברה. הוא אמר ש-GM נתנה עדיפות למוצרים המוכרים טוב ביותר שלה - משאיות פיקאפ גדולות ורכבי SUV - וצופה שהמכירות יגברו השנה כשהמחסור בשבבים ידעך.

יצרניות רכב זרות אחרות גם עלו

יצרניות רכב זרות אחרות ויצרנית המכוניות החשמליות טסלה גם הן עלו במכירות בארה"ב ב-2021, ושאבו נתח שוק מדטרויט, על פי דו"חות של החברות ותחזיות של אנליסטים.

החברה יונדאי מדרום קוריאה, בשנה השנייה ברציפות, השיגה עלייה גדולה בנתח השוק ומכרה 738,081 מכוניות ב-2021, הגדלה של המכירות בכ-19% לעומת השנה הקודמת, כך אמרו ביונדאי ביום שלישי. מזדה והונדה גם הן הציגו נתוני מכירות טובים מהממוצעים שלהן בשנה שעברה, על פי דיווח החברות.

חברת המחקר Cox Automotive מעריכה שמכירות טסלה בארה"ב זינקו ב-61% לעומת השנה שלפניה והגיעו לעלייה הגדולה ביותר באחוזים בין יצרניות הרכב. טסלה לא מפרטת נתוני מכירות בארה"ב.

בסך-הכול, יצרניות הרכב מכרו כמעט 15 מיליון מכוניות בארה"ב בשנה שעברה, על פי תחזית של חברת המחקר J.D. Power. בסך-הכול זה מעט יותר גבוה ממה שהיה ב-2020, כשתחילת מגפת הקורונה פגעה במכירות הרכב בחלק מהשנה. אבל זו ירידה גדולה מ-17 מיליון מכוניות שנמכרו בחמש השנים הרצופות לפני כן.

מניות של מכוניות עלו ביום שלישי לאחר פרסום נתוני המכירות האחרונים והחדשות שפורד מתכננת להכפיל את ייצור המשאית החשמלית שלה, לאחר עלייה במספר ההזמנות.

מניות פורד  סגרו בעלייה של כמעט 12% ביום שלישי. מניות GM  עלו ב-7.5%, בעוד שקבלות מהפקדות של טויוטה  הגיעו לשיא של 199.19 דולר, עלייה של כמעט 7% מהסגירה ביום שלישי.

מכירות כלי רכב אמריקאיים נכנסו לקצב מהיר באביב שעבר כשקוני מכוניות אמריקאיים נכנסו לתמונה וביקשו להוציא על מכוניות חדשות את כספי החסכונות שאגרו בזמן מהסגרים של המגפה. אבל עד הקיץ, המחסור בשבבים פגע בלוחות הזמנים של בתי חרושת והתוצאה הייתה שמגרשי סוכנויות הרכב היו כמעט ריקים, וזה פגע במכירות במחצית השנייה של 2021.

המחירים הגבוהים צפויים להימשך

אנליסטים צפו עוד שנה חלשה במכירות מכוניות, חרף העובדה שצפויה בחודשים הקרובים הקלה במחסור בשבבים. מנהלים בתעשיית הרכב אמרו שעלולה לחלוף השנה כולה לפני שהמלאי בסוכנויות הרכב יתמלא, וזה צפוי לפגוע במכירות למרות שסוכני המכירות אומרים שהביקוש באופן בסיסי חזק.

באתר Edmunds.com צפו שמכירות בארה"ב יגיעו ל-15.2 מיליון מכוניות ב-2022, עלייה קלה מהמספרים הסופיים שהיו צפויים בשנה שעברה. אנליסטים ב-RBC Capital יותר שוריים, וקבעו את המספר הכולל על כ-15.8 מיליון מכוניות, עם עלייה הצפויה בהמשך השנה לאחר שהמלאי ישתפר.

מנהלי טויוטה אומרים שהם צופים שמכירות הרכב בארה"ב יצמחו לכ-16.5 מיליון מכוניות השנה, בסיוע שיעורי ריבית נמוכים באופן היסטורי, ביצוע שיא בשוק המניות ושיעור חסכונות גבוה יותר שיעזור לתמוך בקונים.

המחירים הגבוהים צפויים להימשך, ושוק המוכרים שנוצר על ידי החוסר במלאי ממשיך להתקיים, כך אמרו אנליסטים. המחיר הממוצע למכונית חדשה הגיע לשיא של 45,700 דולר בדצמבר, 20% יותר משנה קודם לכן, כך מעריכים ב-J.D. Power.

מחירי שיא למכוניות משומשות תורמים למחירי מכוניות חדשות, כך אמרו ב-J.D. Power, בגלל שהקונים שעושים טרייד אין על מכוניות ישנות יש יותר כסף לעבוד אתו. המחיר הממוצע למכונית בטרייד אין בדצמבר היה 10,200 דולר, עלייה מכ-4,600 דולר שנה קודם לכן, כך נמסר מהחברה.

"ביקוש צרכני שלא זוכה למילוי ישמור את המלאי הזמין למכירה קרוב לשפל היסטורי" וכנראה גם השנה יתרום לשיאים בתמחור, כך אמר תומאס קינג, מנהל דאטה וניתוחי שוק ב-J.D. Power.

ההפרעה הלא שוויונית ללוחות הזמנים של הייצור ערערה את ההיררכיה בין יצרניות הרכב ב-2021. בעוד שהמחסור בשבבים ובעיות אחרות בשרשראות האספקה השפיעו על כל היצרניות, ג'נרל מוטורס ופורד היו בין החברות שנפגעו באופן הקשה ביותר, וכל אחת מהן ביטלה תוכניות לייצור יותר מ-600 אלף מכוניות בצפון אמריקה, על פי חברת המחקר AutoForecast Solutions.

פורד מתכננת לדווח על תוצאות המכירות ביום רביעי.

ביום שלישי, יצרנית הרכב מדירבורן, מישיגן אמרה שהיא מתכננת להכפיל את היעד שלה לייצור הגרסה החשמלית של משאית הפיקאפ F-150, כשהיעד הוא ייצור 150 אלף משאיות כאלה בשנה. בפורד אמרו שתוכניות הייצור המוגדלות משקפות את הביקוש הגבוה לדגם, ונעשו כ-200 אלף הזמנות לקנות משאית כזו.

חברות אחרות שהציגו מכירות יפות כוללות מותגים אסיאתיים ואירופאיים, וכן טסלה, שאמרה ביום ראשון שכמות מסירת הרכבים בעולם זינקה ב-87% ב-2021, ל-936 אלף מכוניות. טסלה לא מפרטת את המכירות לפי אזורים. ב-Cox העריכו שנתח השוק שלה עלה ל-2.2% בשנה שעברה - בערך כמו מרצדס - לעומת 1.4% שנה קודם לכן.

רנדי פארקר, מנהל המכירות בארה"ב של חברת יונדאי, אמר שהיצרנית עשתה כמה צעדים על מנת להתמודד עם אתגרי השוק, כולל הישענות גדולה יותר על מכירות דרך האינטרנט ועידוד סוכנים לסכם מכירות של מכוניות שעוד לא הגיעו למגרשים.

הוא אמר שהוא צופה שיונדאי תמשיך לחדד את מאמציה בשנת 2022, ותכוון לבנות על רווחיה מהעת האחרונה בנתח המכירות.

"אני לא מאמין בצירופי מקרים", אמר פארקר. "אני חושב שהסתגלנו למשבר הזה בצורה מאוד טובה".