במדינה הזו יש מחצית מ-10 מסעדות מישלן הכי יקרות בעולם

יפן היא המדינה עם הכי הרבה מסעדות מישלן פר נפש, כאשר בטוקיו נמצאות יותר מסעדות מעוטרות מבכל עיר אחרת בעולם • בדירוג של 10 המסעדות היקרות – גם כאלה שלא קיבלו כוכב מישלן – יפן היא המדינה היחידה שמופיעה יותר מפעם אחת • הסנסציה האמתית נמצאת דווקא באיביזה שבספרד, עם ארוחה לכל החושים

טוקיו / צילום: Shutterstock
טוקיו / צילום: Shutterstock

יפן היא לא רק המדינה עם מספר מסעדות המישלן הגבוה ביותר בעולם פר נפש, היא גם המדינה היחידה בעולם שמופיעה יותר מפעם אחת בדירוג 10 המסעדות היקרות ביותר בעולם של "Chef’s Pencil", כאשר 5 מסעדות מהערים טוקיו וקיוטו מופיעות ברשימה.

בעוד שישנן מסעדות מישלן שגובות דולר וחצי על מנה, רוב הארוחות במסעדות המעוטרות בכוכבים היוקרתיים עולות כ-400 דולר לסועד ואף יותר מזה. 

מאות דולרים לסועד

שפים ומומחים נותנים מספר סיבות למחירים הגבוהים שהסועדים במסעדות ביפן צריכים לשלם כדי ליהנות מהתענוג, והן כולן קשורות בתפריט שהמסעדות היפניות מציעות: מאכלי ים שמוגשים טריים, שבעקבות חיי מדף קצרים אינם נמצאים במלאי זמין של רזרבות. בנוסף, השינוע של מאכלי הים והדגים מכל העולם מעלה גם הוא את המחירים.

סיבה נוספת היא הכישורים הנדרשים משפים וטבחים במטבח היפני: סטנדרטים גבוהים מגיעים עם משכורות גבוהות, שמתגלגלות למחיר לסועד. המסעדות היפניות קטנות, המנות ייחודיות, והמטבח עובד לא כמו פס ייצור, כך שכל מנה מקבלת את תשומת-ליבו של השף. גם מספר מקומות הישיבה מוגבלים, עד כדי שמונה אנשים בלבד, מה שמאפשר חוויה אינטימית וייחודית עבור האורחים - ועולה בהתאם.

תכונה נוספת האופיינית למטבח היפני היוקרתי הוא ארוחה בסגנון "אומקסה" - בחירת השף ביפנית, כלומר השף בוחר בעצמו מה יכין ויגיש היום - חוויה חד-פעמית והרפתקנית שלא באה בזול. 

ולמרות שיפן מושלת ברשימה של 10 המסעדות היקרות ביותר בעולם, היא לא המדינה היקרה ביותר למי שמחפש את חוויית מסעדת המישלן. רשימה אחרת, המדרגת את תפריטי הטעימות היקרים ביותר, במסעדות של שניים ושלושה כוכבי מישלן, מראה כי דווקא בדנמרק נמצאות מסעדות המישלן עם המחירים הגבוהים ביותר עם מחיר ממוצע של 404 דולר לסועד. אחריה נמצאות סינגפור עם 364 דולר בממוצע, שבדיה עם 327 דולר, ויפן ממוקמת רק במקום הרביעי עם 322 דולר בממוצע לסועד. 

"הופעה גסטרונומית" באיביזה

מסעדות מישלן בדרך-כלל מציעות חוויה יוקרתית בסטנדרטים דומים ומוכרים, גם אם לרובינו רק מהקולנוע והטלוויזיה, אבל מסעדה אחת באיביזה שבספרד מציעה חוויה חדשנית ויוצאת דופן. מסעדת "סאבלימושן" היא הראשונה שלא רק מגישה אוכל, אלא מספקת גם "הופעה גסטרונומית", כלשונו של המייסד אדוארדו גונזלס.

"סאבלימושן", שפתוחה מאז 2014, אומנם לא קיבלה כוכב מישלן, אבל 1,740 דולר יעניקו ל-12 הסועדים לא רק תפריט טעימות של 20 מנות, אלא גם חוויה של מציאות מדומה, באמצעות אפקטים מיוחדים של תאורה וסאונד כחלק מהארוחה.

שפים, מהנדסים, אמני חושים, כותבי תסריטים ומלחינים - כולם עבדו יחד במשך עשור כדי לייצר את חוויה ההסעדה הייחודית שמציעה "סאבלימושן", מספר גונזלס.

10 מסעדות המישלן היקרות בעולם

לפי דירוג מגזין האוכל "Chef’s Pencil", שהתפרסם בתחילת דצמבר, אלו הן 10 המסעדות היקרות בעולם. ברוב המסעדות ברשימה מחיר המנה לאדם לא כולל משקאות ושירות. 

1. Sublimotion, איביזה, ספרד. מחיר של 1,740 דולר לאדם. (ב-"Chef’s Pencil" מציינם שלמסעדה עצמה אין מישלן, אבל לשף המסעדה יש פאקו רונסרו יש כבר שני כוכבי מישלן)

2. Ultraviolet, שנחאי סין. מחיר של 1,422 דולר לאדם.

3. Kitcho Arashiyama Honten, קיוטו, יפן. 910 דולר לאדם.

4. Azabu Kadowaki, טוקיו, יפן. 825 דולר לאדם.

5. Masa, ניו יורק, ארה"ב. 800 דולר לאדם. 

6. Joel Robuchon, טוקיו, יפן. 637 דולר לאדם (שוויון עם המקום שתי המסעדות הבאות ברשימה).

7. Kikunoi Honten, קיוטו, יפן. 637 דולר לאדם.

8. Gion Maruyama, קיוטו, יפן. 637 דולר לאדם.

9. Guy Savoy, פריז, צרפת. 615 דולר לאדם.

10. Piazza Duomo, אלבה, איטליה. 580 דולר לאדם.