שיא חריג: הונאות הקריפטו במהלך 2021 הגיעו להיקף של 14 מיליארד דולר

נוכלים ברחבי העולם הצליחו להכניס לכיסם 14 מיליארד דולר במטבעות קריפטוגרפיים במהלך 2021 – בעיקר בגלל הפופולריות המתפרצת של טכנולוגיית ה-DeFi החדשנית

מטבעות קריפטו / צילום: Shutterstock
מטבעות קריפטו / צילום: Shutterstock

לשוק הקריפטו המשגשג יש גם צדדים פחות חגיגיים - כך מתברר מדו"ח מחקר שפרסמה קבוצת Chainalysis המתמחה בניתוח השוק ופורסם ב-CNBC. על פי הנתונים, בשנת 2021 הצליחו נוכלי קריפטו ברחבי העולם לשדוד 14 מיליארד דולר ממשתמשים שונים, על ידי הונאות רשת וגניבות. מדובר בעלייה של 79% בהפסדים בעקבות פשעי קריפטו, בהשוואה לשנה הקודמת.

ממצאי הדו"ח מגלים כי הסיבה העיקרית לזינוק בנתוני הפשע היא ההתפתחות המואצת של טכנולוגיית ה-DeFi ששוק הקריפטו אימץ לחיקו, משום שלמעשה היא מאפשרת למשתמשים בה לבצע עסקאות מבלי להיעזר במתווכים למיניהם, כמו בנקים או עורכי דין.

באמצעות טכנולוגיית ה-DeFi, עסקאות מסורתיות, כמו למשל בטחונות על הלוואות, יכולות להתבצע באמצעות "חוזה חכם": חוזה ללא מתווך, הנרשם כקוד, מתועד בבלוקצ'יין, ומתקיים רק כאשר נענים תנאים מסוימים שהוגדרו. "המערכת הפיננסית בעצם שולחת כסף עם תנאים והגבלות שונים המצורפים לזה", הסביר את זה ג'ואי קרוג, מנהל השקעות ראשי ב-Pantera Capital שהתראיין ל-CNBC, "ובכך היא מנטרלת כאמור את תפקיד המתווך". ואכן - בשנת 2021 גדל נפח העסקאות שהתבצעו באמצעות DeFi ב-912%.

גניבת מטבעות הקריפטו זינקה פי 6

אלא שלצד היתרונות שמציעה DeFi, ישנם גם חסרונות שבאים איתה. אחד מהחסרונות הוא שלרבים מהפרוטוקולים החדשים שהושקו בטכנולוגיה הזאת, יש קוד פגיע שהאקרים עלולים לנצל, ואכן, 21% מכל הפריצות בשנת 2021 ניצלו את הפגיעות הזאת. כך, עלתה גניבת מטבעות קריפטוגרפיים ב-2021, ב-516% לעומת השנה שקדמה לה. כ-3.2 מיליארד דולר במטבעות קריפטוגרפיים נגנבו במהלך השנה האחרונה, מתוכם 72% נגנבו מפרוטוקולים של ה-DeFi.

לצד הפרצה הזאת במערכות של DeFi, נרשמה גם שיטת הונאה הנקראת "משיכת שטיח". יותר מ-2.8 מיליארד דולר נגנבו ממשתמשי הקריפטו באמצעות השיטה הזאת, שבמסגרתה מפתחים נוכלי הקריפטו מה שנראה כפרויקטים לגיטימיים של מטבעות קריפטוגרפיים, אך בסופו של דבר לוקחים את הכסף של המשקיעים ונעלמים.

אמנם, ישנה עלייה משמעותית בפשעי הקריפטו, אבל העלייה במסחר הלגיטימי והחוקי בשוק הקריפטו עוקפת אותה בפער גדול. הדו"ח של Chainalysis מפרט על אמצעי הפיקוח והאכיפה המשתפרים ומציין כי "העובדה שהעלייה מאז 2020 היא רק ב-79%, זאת ההפתעה הגדולה ביותר".