המדינה נכנסה לכאוס, ובדיקות הקורונה מגיעות למקומות העבודה

לאחרונה, מד"א הורידה את המחיר שהיא מוכנה לשלם עבור הבדיקות הללו - מה שגרם לחלק מחברות הבדיקות המובילות לציין כי הן ייצאו מהשוק הישראלי - צעד שעלול להחמיר את המחסור

בדיקת אנטיגן מהירה / צילום: סופיה ישראל
בדיקת אנטיגן מהירה / צילום: סופיה ישראל

הבהלה לבדיקות: המתווה החדש של משרד הבריאות הוביל להתנפלות גדולה של רוכשים בבת אחת - ולחשש מפני מחסור משמעותי בבדיקות אנטיגן.

חברות הבדיקות מוכרות את המוצרים שלהן הן לגורמים מוסדיים (כמו מד"א) והן לקהל הרחב. לאחרונה, מד"א הורידה את המחיר שהיא מוכנה לשלם עבור הבדיקות הללו - מה שגרם לחלק מחברות הבדיקות המובילות לציין כי הן ייצאו מהשוק הישראלי - צעד שעלול להחמיר את המחסור. גם אם מוצאים בדיקות - המחירים כיום נעים בין כ־7.5 שקלים לבדיקה במארז של 20 ועד אפילו 30 שקלים לבדיקה בודדת במארז של 2-1 בדיקות.

עוד בסדרהלכל הכתבות

הצג עוד

בשבועות הקרובים, קצב החשיפות למאומתים צפוי להיות גבוה - ועלול להכביד על מי שידם אינה משגת. אולם, גם אם אדם רכש ונבדק - בעיה משמעותית היא שהבדיקות האלה עלולות להניב מידע מוטעה אם הדיגום הוא לפני שהעומס הוויראלי גבוה או אם אדם אינו בודק את עצמו כהלכה. וכל זאת מתרחש כאשר מערך מעבדות ה־PCR כורע תחת הנטל, ונבדקים ממתינים לתשובות במשך כמה ימים - במקום שיקבלו תשובה מהירה יחסית ויוכלו לשוב למקום עבודתם. מי שמצאו לכך מענה הם 350 מפעלים, שמעסיקים כ־120 אלף עובדים, שיציבו החל מהשבוע הבא עמדות בדיקה. את המהלך, שנועד לאפשר לשמור על ייצור רציף בענפי התעשייה השונים ובחברות ההייטק, יזמה התאחדות התעשיינים. בדיקות האנטיגן שיהיו זמינות במפעלים, יבוצעו על ידי נאמני הקורונה בכל חברה, ויסונכרנו עם משרד הבריאות.

נשיא התאחדות התעשיינים ויו"ר נשיאות המעסיקים והעסקים, ד"ר רון תומר, הסביר כי המהלך מצטרף ל"מגן תעשייה" - שמייצר שכבות הגנה למפעלים ולעובדים. כעת, הסמכות תורחב להנפקת תו ירוק לעובדים (המיועד לצורכי עבודה בלבד). "המטרה הראשונה היא לאפשר למפעלים להוציא אנשים שנחשפו למאומתים מבידוד בצורה מהירה ויעילה", אמר ד"ר תומר. "אותם אנשים יגיעו למקום העבודה ויקבלו תוצאה מהירה".

מערך הבדיקות העצמיות שאת מפעיליו מכשירה חברת AID GENOMICS יוצב במפעלים קטנים ובינוניים. "העלות היא פר בדיקה", הסביר תומר. "זהו כלי יעיל לא רק למפעלים הגדולים. ההשקעה היא ביחס לגודל המפעל". תומר העריך כי בזמן הקרוב פריסת העמדות תגדל לפחות למחצית מתוך 2,000 המפעלים החברים בהתאחדות.