הסתערות חברות הביטוח על יזמיות הבנייה: הפניקס תשקיע עד 210 מיליון שקל בחג'ג'

ההקצאה של כ-8.5% מההון בוצעה במחיר של 27 שקל למניה • בנוסף, קיבלה הפניקס אופציה לרכישת כ-3.7% ממניות חג'ג' עד ל-31 בינואר 2024 במחיר של 35 שקל למניה

צחי ועידו חג'ג' / צילום: יח''צ
צחי ועידו חג'ג' / צילום: יח''צ

למרות רמת השיא שבה נסחרת כיום מניית חג'ג' נדל"ן, בדומה למרבית עמיתותיה הבורסאיות בתחום יזמות הבנייה למגורים, חברת הביטוח והפיננסים הפניקס מזהה  פוטנציאל לעליות נוספות, וסיכמה על השקעה של עד כ-210 מיליון שקל ברכישת נתח ממניות החברה.

במסגרת הקצאת מניות פרטית, חג'ג' תנפיק להפניקס כ-8.5% ממניותיה תמורת כ-130 מיליון שקל, וכן תנפיק לה אופציות הניתנות למימוש עד סוף ינואר 2024, לרכישת מניות נוספות שיהוו כ-3.5% מהון החברה - בהשקעה של כ-80 מיליון שקל נוספים.

את הנפקת המניות כעת מבצעת חג'ג' להפניקס לפי מחיר מניה של 27 שקל - דומה למחירה בשוק (שעלה על רקע העסקה), בעוד שמחיר המימוש של האופציות נקבע על 35 שקל - גבוה בכ-30% ממחיר השוק.

את העסקה מול הפניקס מבצעת חג'ג' כחודש לאחר שבעלי השליטה בה, האחים צחי ועידו חג'ג', ניצלו את העדנה שחווה פעילות הענף ומכרו נתח של כ-3.5% מהחזקותיהם בחג'ג' נדל"ן תמורת כ-45 מיליון שקל, ולפי מחיר מניה של 24 שקל.

אז, בצד הרוכש עמדה קרן נוקד של רועי ורמוס ושלומי ברכה, שבעקבות העליות הנוכחיות במניית חג'ג', על רקע העסקה עם הפניקס, מסכמת רווח "על הנייר" של קרוב ל-20% על אותה רכישה. גופים מוסדיים נוספים המחזיקים במניות חג'ג' הם בית ההשקעות מור (9%) וילין לפידות (5%).

חג'ג' מרחיבה פעילות למלונאות ודיור מוגן 

כאמור, פריחת שוק הדיור המקומי, עם מחירי וביקושי שיא, דוחפת מעלה את מניות יזמיות הבנייה בשנתיים האחרונות, כשרבות מהן נסחרות כעת סביב רמות שיא. מניית חג'ג' אינה יוצאת דופן ומציגה שנה אחורה טיפוס של כ-50%, המשלים לה ניתור של כ-380% מרמת השפל שרשמה עם פרוץ משבר הקורונה, בחודש מרץ 2020.

העליות האחרונות משקפות לחברה שווי שוק נוכחי של כ-1.4 מיליארד שקל, ושווי של כ-900 מיליון שקל להחזקות האחים חג'ג' - צחי עם החזקה של כ-35% (כ-500 מיליון שקל) ועידו עם כ-27% (קרוב ל-400 מיליון שקל).

קבוצת חג'ג' ייזום נדל"ן עוסקת בארגון קבוצות רכישה ונדל"ן יזמי, ונהנית כאמור מפריחת תחום הנדל"ן ובפרט ענף המגורים בישראל.

בסיכום תשעת החודשים הראשונים של השנה צמחו הכנסותיה בכ-40% והגיעו לכ-180 מיליון שקל, ובשורה התחתונה הרווח הנקי של החברה יותר מהוכפל (כ-110%) ל-67 מיליון שקל.

לעיקר הכנסותיה של חג'ג' בין ינואר-ספטמבר 2021 היה אחראי מהלך של מכירת נכס ברחוב איינשטיין בתל אביב, מה שסייע לשיפור הרווח הגולמי, נוסף על הכרה בהכנסות ממכירת זכויות למגורים בפרויקט סלמה, גם הוא בתל-אביב, ועוד.

בחודשים האחרונים פועלת חג'ג' להרחבת מנעד פעילויות הנדל"ן בהן היא מעורבת. בחודש ספטמבר סיכמה על שיתוף פעולה עם רשת ההוסטלים סלינה בתחום המלונאי, ובשבוע שעבר אישר דירקטוריון החברה את כניסתה של חג'ג' לפעילות בתחום הדיור המוגן - שתי הפעילויות בישראל.

בביטוח זיהו "רנסנס בתחום המגורים"

כניסתה של הפניקס להשקעה בחג'ג' היא חלק ממגמה נרחבת יותר של השקעות ישירות שמבצעות חברות הביטוח המקומיות במניותיהן של יזמיות נדל"ן בישראל, חלקן פרטיות וחלקן ציבוריות, כדי להגדיל חשיפה לתחום הפעילות הלוהט.

 
  

כחלק מכך, הפניקס סיכמה באחרונה על השקעה אחרת, בהיקף של כ-100 מיליון שקל ,  ב-25% ממניות חברת הנדל"ן הפרטית בנייני העיר הלבנה, לפי שווי חברה של כ-350-400 מיליון שקל (אחרי הכסף) ועם אופציה להגדיל את ההשקעה עד לכ-420 מיליון שקל - באמצעות העמדת מימון.

קבוצת הביטוח הראל מצידה השלימה באחרונה רכישת 20% מחברת עץ השקד נדל"ן בהשקעה של כ-60 מיליון שקל, לפי שווי חברה של כ-300 מיליון שקל, והשקעה של כ-140 מיליון שקל תמורת כ-20% ממניות חברת הנדל"ן הוותיקה אלמוג (כ.ד.א.י), לפי שווי חברה של כ-700 מיליון שקל (בשני המקרים, אחרי הכסף).

איציק טאוויל, סמנכ"ל בכיר ומנהל אגף הנדל"ן ואגף האשראי בחטיבת ההשקעות בהראל, אמר לגלובס בזמנו כי "אחרי שענף הבנייה למגורים צלח את משבר הקורונה בצורה יפה מאוד, אפשר לראות שכל נושא המגורים, בין שלמכירה או להשכרה, חווה רנסנס, ולא רק בישראל. יש ביקוש גובר לדיור, ואנחנו מזהים כבר די הרבה זמן שמחירי הדירות בדרך לעלייה. נתוני הבסיס מראים ירידה בהתחלות בנייה מול ביקוש שלא עוצר, כך שגם קדימה נראה עודף ביקוש על היצע".

הראל גם השקיעה כ-40 מיליון שקל ברכישת נתח של כ-7% ממניות יזמית הנדל"ן חנן מור, בעוד שחברת כלל ביטוח השקיעה 50 מיליון שקל תמורת נתח של קרוב ל-10% ממניות צמח המרמן.