לאחר מאבק משפטי: זיו אבירם ישיב לעדן בר טל את מניותיו בחברת הקנאביס

עדן בר טל, מייסד חברת הקנאביס "סבבה", זכה בתביעה שהגיש נגד מייסד מובילאיי זיו אבירם • בית המשפט קבע בעקבות הסכמתו של אבירם כי 31.1 מיליון מניות של חברת הקנאביס מדיקיין יירשמו על שם בר טל

עדן בר טל / צילום: עינת לברון
עדן בר טל / צילום: עינת לברון

 עדן בר טל , מייסד חברת ה קנאביס "סבבה", שמונה כעת ליו"ר הרשות השנייה, זכה לאחר מאבק שהתנהל במשך שנתיים, בתביעה שהגיש נגד המיליארדר זיו אבירם, מייסד מובילאיי. כך ש-31.1 מיליון מניות של חברת הקנאביס מדיקיין המהוות כיום כ-13% ירשמו על שמו של בר טל, זאת בהסכמת זיו ומדיקיין. שווי המניות מוערך ב-110 מיליון דולר נכון לגיוס משנת 2019.

במשך השנתיים האחרונות נלחם אבירם בתביעה, כולל הגשת תביעה בקנדה, אך לאחרונה אירעה תפנית לאחר שבר טל ועורכי דינו הציגו מסמכים של החברה ועורכי דינה מהם עולה כי בר טל הוא הבעלים של המניות שתבע את השבתן.

לפי מסמך שהוגש לבית המשפט במאי 2019 שלחה עוה"ד של מדיקיין ממשרד עמוס בנצור אישור על חלוקת המניות לפיו ברטל מחזיק ב-14.8% ממניות מדיקיין, זאת במסגרת בקשה לפתיחת חשבון בנק בישראל. ביוני 2019 נשלח מכתב נוסף לבנק באוסטרליה המפרט את חלוקת המניות ובו צוין כי לבר טל 14.36% מהמניות. עורכי דינו של בר טל טענו כי מסמכים אלו, המוכיחים את בעלותו של בר טל למניות הועלמו והוסתרו.

זיו ומדיקיין הסכימו להשיב את המניות לבר טל מבלי להודות בטענותיו ובנימוק כי כך יתאפשר לחברה להמשיך בפעילותה. וביום חמישי האחרון בית המשפט נתן תוקף להסכמה. דרישה נוספת של בר טל היא למנותו כדירקטור לאחר שבעבר היה נשיא וסגן יו"ר החברה. בעניין זה אין הסכמה והצדדים ממשיכים להתדיין.

בר טל ניהל מאבק משפטי מול אבירם, שותפים נוספים ומדיקיין, במסגרת תביעה שהוגשה בפברואר 2020 בטענה כי אבירם מנסה לנשל ממנו את חלקו במניות החברה (14.1%). זאת לדבריו, לאחר שסירב למכור אותן תחת איומים "בנזיד עדשים".

"אבירם מנצל באופן כוחני את עוצמתו הכלכלית"

חברת הקנאביס "סבבה" הוקמה בשנת 2018 לשם פיתוח פעילות בינלאומית בתחום הקנאביס על ידי בר טל שכיהן כנשיא, יו"ר ומנכ"ל, יחד עם אבי צור ורועי אוחיון, יוצאי חברת הקנאביס "בטר", ועם שותף אמריקאי בשם מייק סיטרון. לאחר הקמתה השקיע בה מייסד מובילאיי 3 מיליון דולר.

בתביעה טען בר טל כי בתחילת 2019 עמדה "סבבה" בפני הצעה למיזוג עם חברה קנדית ולהנפקה בשווי מיליארד דולר. אבירם, שהיה בעל מניות מיעוט ב"סבבה", ביקש לסגת מהמשא-ומתן ושכנע את בר טל והמייסדים כי הוא מסוגל לעשות עם "סבבה" מה שעשה עם מובילאיי, שאותה הנפיק ומכר ב-15 מיליארד דולר.

לפי הנטען, אבירם הציע לספק את המימון הנדרש להמשך התפתחות החברה, והמייסדים הסכימו. כתנאי למימון, דרש אבירם להגדיל את חלקו ב"סבבה" מ-8.5% ל-40% ללא השקעה. בנוסף ביקש, לפי התביעה, להקצות מניות למקורביו חגי גרינשפון ויוסי בן עמרם, ולמנות את האחרון למנכ"ל במקום בר טל. "סבבה" הסכימה, ואבירם הפך לבעל השליטה בחברה.

עוד נטען כי על רקע מחלוקת סביב מכירת מניות המשקיע האמריקאי שביקש לפרוש, הציע גרינשפון להקים את מדיקיין ולהעביר את פעילות "סבבה" אליה ללא המשקיע האמריקאי. במקביל, הוחלט כי מניות המייסדים והמשקיעים יוחזקו בנאמנות על ידי גרינשפון, כדי להגן על מדיקיין מתביעות. החלטה זו הביאה את בר טל למצב הנוכחי שבו מניותיו מוחזקות בנאמנות, ולכך שאבירם טוען כי אין לו זכויות בחברה.

בר טל טען, באמצעות עורכי הדין אלון פומרנץ, שבתאי מיכאלי ורעות בייץ ממשרד ליפא מאיר, כי הוצעו לו "הצעות מגוכחות" למכור את חלקו. "אבירם מנצל באופן כוחני את עוצמתו הכלכלית מול בר טל, שהינו בעל יכולת כספית מוגבלת", נכתב בכתב התביעה.

באפריל בשנה שעברה דחה בית המשפט בקנדה את בקשתו של אבירם להצהיר כי בר טל לא מחזיק במניות מדיקיין, שאליה הועברו זכויות בעלי המניות ב"סבבה" תוך שנקבע כי הפורום המתאים הוא בישראל.

תגובת מדיקיין: "בית המשפט אישר את המתווה שהצענו, כדי לאפשר המשך פעילות החברה".