אפריקה מגורים ושיכון ובינוי מציגות זינוק של 44%-54% במחיר הממוצע לדירה ב-2021

שתי יזמיות הפרויקטים למגורים מדווחות כי מספר הדירות שמכרו צמח אשתקד ביותר מפי שניים, וכי התמורה מהמכירות זינקה פי שלושה ויותר • מנכ"ל אפריקה מגורים: "עליות המחירים מעידות על ביקושי שיא ליחידות הדיור, בצל ההתמודדות עם המחסור בהיצע הקרקעות"

יעקב לוקסנבורג / צילום: יונתן בלום
יעקב לוקסנבורג / צילום: יונתן בלום

יזמיות הנדל"ן למגורים בישראל ממשיכות לפרסם נתונים על היקף המכירות שלהן בשנת 2021, שהתאפיינה בגאות אדירה בביקושים לדירות ובעליות מחירים דו-ספרתיות. אחרי הדיווחים של י.ח דמרי ואזורים על נתוני צמיחה של עשרות אחוזים במכירת הדירות ב-2021, הגיע תורן של עוד שתיים מהחברות הגדולות בענף, שיכון ובינוי נדל"ן ואפריקה ישראל מגורים, להציג צמיחה של מאות אחוזים בפעילותן בשנה החולפת.

שיאנית המחירים בענף אשתקד היא ככל הנראה חברת אפריקה מגורים , הנסחרת בבורסה לפי שווי 2.7 מיליארד שקל ונמצאת בשליטתה של לפידות קפיטל, של איש העסקים יעקב לוקסנבורג. בשנת 2021 מכרה אפריקה מגורים באתרי הבנייה השונים שלה 907 יחידות דיור במחיר ממוצע של 3.39 מיליון שקל לדירה, ובתמורה כוללת של 3.071 מיליארד שקל. מדובר בעלייה של 112% במספר יחידות הדיור שנמכרו, גידול של 54% במחיר הממוצע ליח"ד ועלייה של 225% בתמורה הכוללת.

לדברי אפריקה מגורים, הגידול המהותי במחיר הממוצע ליחידת דיור מיוחס להיקפי מכירות משמעותיים בפרויקט מגדלי היוקרה DUO במתחם סמל (סומייל), אשר במרכז ת"א. מכירת הדירות בפרויקט החלה לקראת סוף שנת 2020 וצברה תאוצה משמעותית במהלך 2021.

אשתקד חשף גלובס כי יעקב (לוקסי) לוקסנבורג, בעל השליטה ויו"ר אפריקה מגורים, סגנו אריק שפיר, בני משפחותיהם ושותפים עסקיים של השניים רכשו בחודשים האחרונים לא פחות מ-23 דירות בפרויקט, תמורת סכום מצרפי המוערך ביותר מ-120 מיליון שקל, ובטווח מחירים של 3-7.5 מיליון שקל לדירה. זאת, במסגרת מבצעי מכירות מוקדמים שבהם הוענקו "הנחות בשיעורים משתנים ממחיר המחירון".

הללו כבר סופרים קרוב לוודאי רווחים נאים "על הנייר" מהשקעתם, שכן בפרויקט DUO עצמו נרשמה השנה עליית מחירים משמעותית בהשוואה לאשתקד, אשר מעידה על עוצמת הביקוש לדירות באזורי ביקוש.

 
  

"נשיק פרויקטים רבים וגדולים ב-2022"

מיכה קליין, מנכ"ל אפריקה ישראל מגורים, אמר היום כי "הנתונים המשמעותיים אשר נרשמו בסיכום שנת 2021 מעידים על המשך מגמת הצמיחה של החברה, גם במספר יחידות הדיור שנמכרו ובייחוד בהיקף הכספי של מכירתן, אשר שבר שיא חסר תקדים. עליות המחירים שלהן היינו עדים בשנה האחרונה מעידות על ביקושי שיא ליחידות הדיור, בצל ההתמודדות עם המחסור בהיצע הקרקעות".

קליין הוסיף, כי "בשנת 2022 החברה צפויה להשיק פרויקטים גדולים ורבים, ביניהם רמת שרת בירושלים, סביוני נצר סירני בנס ציונה, סומייל צפון בתל אביב, סביון ואירוס נס ציונה ופרויקטי התחדשות עירונית אשר נמצאים בשלבי בנייה שונים.

"כל אלה יכללו מאות יחידות דיור חדשות בשילוב שטחי מסחר ותעסוקה, מתוך צבר קרקעות של כ-11.5 אלף יח"ד בשלבי ייזום שונים. השנה נמשיך לפעול להגדלת הצבר העתידי שלנו בעסקאות משמעותיות, ליצירת ערך מיידי עבור המשקיעים שלנו, תוך שמירה על איתנות פיננסית גבוהה ושיפור ברווחיות".

שיכון ובינוי נדל"ן: עלייה של 200% בתמורה הכוללת

מי שעוד דיווחה כאמור על מכירותיה אשתקד היא שיכון ובינוי נדל"ן, הנמנית עם קבוצת שיכון ובינוי, שנסחרת בבורסה לפי שווי של 8.9 מיליארד שקל ונמצאת בשליטתו של נתי סיידוף. בשנת 2021 מכרה שיכון ובינוי נדל"ן 852 יחידות דיור במחיר ממוצע של 2.3 מיליון שקל, ובתמורה כוללת של 1.97 מיליארד שקל. מדובר בעלייה של 110% במספר יחידות הדיור שנמכרו, גידול של 44% במחיר הממוצע ליח"ד ועלייה של כ-200% בתמורה הכוללת.

בשנת 2021 היו לשיכון ובינוי נדל"ן 12 אתרי בנייה פעילים, לעומת 13 אתרי בנייה פעילים בשנת 2020. לפי תחזית החברה, בשנת 2022 יגדל היקף הפעילות שלה ל-18 אתרי בנייה פעילים.

תמיר כהן, יו״ר ומנכ״ל שיכון ובינוי, אומר כי "נתוני המכירות המצוינים של 2021 משקפים רק חלק מהפעילות של החברה בתחום הדיור למגורים, וכי נתוני המכירות של שנת 2022 יבטאו באופן נכון יותר את העלייה הניכרת במכירת הדירות".

לדבריו "שיכון ובינוי מבצעת את התוכנית האסטרטגית אשר התקבלה על ידי הדירקטוריון, ויש בכוונתה להמשיך ולפעול בתחום הדיור למכירה ולהשכרה, הן בייזום ובבניית שכונות חדשות והן בתחום ההתחדשות העירונית".