בעבר וורן באפט אמר שלא ישקיע במניות חברות טכנולוגיה. עכשיו הוא מרוויח מאחת מהן יותר מ-120 מיליארד דולר

ברקשייר האת'ווי רכשה ב-2018 5% ממניות אפל תמורת 36 מיליארד דולר • עכשיו, אחרי שאפל נגעה בשווי של 3 טריליון דולר, הנתח של ברקשייר שווה 160 מיליארד דולר • ההימור השתלם - הקונצרן נהנה מדיבידנדים קבועים מאפל, בממוצע של כ-755 מיליון דולר בשנה • כעת המניות של אפל מהוות יותר מ-40% מתיק ההשקעות של ברקשייר 

וורן באפט / צילום: Associated Press, Nati Harnik
וורן באפט / צילום: Associated Press, Nati Harnik

ב-2016 וורן באפט החליט, באופן לא אופייני, להמר על אפל . הצעד הזה עשוי להיות אחת מההשקעות הכי מוצלחות שלו - אחרי שאפל הגיעה לשווי של 3 טריליון דולר, באפט הרוויח יותר מ-120 מיליארד דולר על הנייר.

ברקשייר הת'אוויי , קונצרן בשליטת באפט, רכשה מניות של אפל בין 2016, כאשר החברה ספגה מכה קטנה בעסקים, עד לאמצע 2018. הקונגלומרט צבר בעלות של 5% מיצרנית האייפון - נתח שהיה שווה אז 36 מיליארד דולר. מאז חלפו 6 שנים, וההשקעה שווה כעת 160 מיליארד דולר.

מדובר בהשקעה מפתיעה - באפט הצהיר בעבר שהוא מסרב להשקיע במניות טכנולוגיה. בתקופת בועת הדוט.קום טענו משקיעים רבים שהוא"איבד את זה" ושהוא מפספס הזדמנות היסטורית. זמן לא רב לאחר שהבועה התפוצצה, הגישה של באפט הוכיחה את עצמה.

"אין ספק שזו אחת מההשקעות החזקות ביותר שברקשייר ביצעה בעשור האחרון", אמר ג'יימס שנהאן, אנליסט באדוארד ג'ונס. מלבד הקפיצה בשווי המניה, זה היה גם הימור משתלם עבור ברקשייר, שנהנתה מדיבידנדים קבועים, בממוצע של כ-775 מיליון דולר בשנה.

האורקל מאומהה חימם את יחסיו עם סקטור הטכנולוגיה בעשור האחרון בעזרת סגניו, טוד קומבס וטד וושלר. על פי חישובי InsiderScore.com, מניות אפל מהוות כעת 40% מתיק ההשקעות של ברקשייר הת'אוויי.

איל ההון כינה את אפל "העסק השלישי בגודלו" של ברקשייר, אחרי תחומי הביטוח והרכבת. בעבר באפט אמר שהאייפון הוא מוצר "דביק", כי הוא מחזיק את האנשים בתוך האקוסיסטם של החברה. בריאיון ל-CNBC בפברואר 2020 אמר באפט כי "זה כנראה העסק הכי טוב שאני מכיר בעולם. אני לא חושב על אפל כעל מניה. אני חושב שזה העסק השלישי שלנו".

באפט שיבח את ההנהגה של אפל במספר הזדמנויות, וכינה את המנכ"ל טים קוק "מנהל פנטסטי". לדבריו, "טים קוק לא הוערך מספיק. הוא אחד המנהלים הטובים בעולם, וראיתי הרבה מנהלים. ויש לו מוצר שאנשים לגמרי אוהבים".

ההשקעה בענקית הטכנולוגיה מילאה תפקיד קריטי בסיוע לקונצרן לצלוח את משבר הקורונה שהתפרץ בשנת 2020, כשעמודי תווך אחרים בעסק ספגו מכה קשה.

במהלך חודש נובמבר האחרון ברקשייר דיווחה על עלייה של 18% ברווח התפעולי שלה, ועל רווח נקי של 10.3 מיליארד דולר. ב-2021 מניית החברה טיפסה ב-37%, ובחמש השנים האחרונות היא השלימה עלייה של 98%.

אפל היא החברה ראשונה שהגיעה לשווי שוק של 3 טריליון דולר, אך מאז העלייה התמתנה. כעת שווי השוק שלה הוא 2.86 טריליון דולר. בחמש השנים האחרונות מניית החברה קפצה ב-488%.