בנק ישראל | בלעדי

"הפקרות": ועד עובדי בנק ישראל מתריע על שיא מאומתים - דורש עבודה מרחוק

ועד העובדים שלח מכתב בהול לנגיד בבקשה לעבור למתכונת של עבודה מרחוק בשל הקורונה ומתריע על "עמדה אשר מנותקת מהמציאות" של הבנק • הנהלת בנק ישראל: "כנראה שתואר שלישי אינו מחסן מפני הפצת פייק ניוז"

בנק ישראל / צילום: Shutterstock, Alon Adika
בנק ישראל / צילום: Shutterstock, Alon Adika

ועד עובדי בנק ישראל שלח היום (ד') מכתב חריף לנגיד הבנק אמיר ירון בדרישה לעבור למתכונת עבודה מרחוק על רקע התפשטות זן האומיקרון, וזאת כשברקע מתנהל מאבק מול ההנהלה והמועצה המנהלית בדרישה לנציגות עובדים בישיבות המועצה המנהלית.

תחת הכותרת "שיא מאומתים של עובדים בבנק ישראל", הוועד מתריע מפני "מספר מבהיל של מאומתים" מקרב עובדי הבנק. בבנק ישראלים לעומת זאת טוענים כי הוועד מעוות את הנתונים. בפועל, האמת אמורה להיות איפשהו באמצע בין מספר "מבהיל" לבין טענת ההנהלה על אפס הדבקה, שכן קשה באמת לדעת את מספר המאומתים המדויק. אלא שמשאבי האנוש בבנק הוציאו הודעה בדבר 14 עובדים שנדבקו.

"ההנהלה מסרבת להכיר במציאות ולשלוח את מי שיכול לעבוד מרחוק. מאז התפרצות הגל החמישי, הנהלת ב״י בראשותך הפכה לאותה בת יענה אשר טומנת ראשה בחול ומסרבת להקשיב לרחשי הסביבה ולמציאות שנכפתה עלינו", כך לפי המכתב. "ההפקרות המתחוללת בבנק רק הולכת וגוברת כל עוד אתם דברים בעמדכם התמוהה והבלתי נתפסת לחייב את העובדים להגיע למקום העבודה, עמדה אשר מנותקת מהמציאות, בפרט כאשר קיימות יכולת עבודה מרחוק".

ועד העובדים מזכיר לנגיד כי רק לפני חודש בוטל פורום של בכירי הבנק שתוכנן בסינמה סיטי עקב התפרצות הקורונה. "נשגב מבינתנו להבין מהו הרציונל בביטול של אותו יום כאשר במקביל עובדי הבנק ממשיכים להגיע למקום עבודתם ונמצאים בסכנת הידבקות יום-יומית בנגיף המשתולל", כך לפי ועד העובדים שדורש "להחליף דיסקט" ולהורות על צורת עבודה חדשה בבנק "לפחות עד יעבור זעם".

המאבק על מימון אש"ל גם מעבודה מהבית

מוקדם יותר היום הנהלת הבנק שלחה מכתב לעובדים והדגישה את האפשרות לעבוד בקפסולות, בעוד הוראות האוצר מונעות בעובדי הבנק לעבוד מרחוק. ובכל זאת, הנהלת הבנק מאפשרת לעובדים עד שלושה ימי עבודה מהבית. במקרה של עובד שנחשף למאומת, ההנהלה ביקשה לעבור בדיקה ולעבוד מהבית יום נוסף, עד לחזרה לאחר בדיקה שנייה. מדובר בהנחיות מקלות שמקפידות יותר על בריאות העובדים בהשוואה לנהוג במגזר הציבורי, לפי ההנהלה.

ההנהלה כתבה בנוסף כי "הנחיית הוועד, כי על העובדים לעבוד מביתם באופן גורף נעדרת בסיס חוקי או הסכמי, ואף מותחת לרף חדש את יומרת הוועד לנהל את הבנק - מעין גרסה עכשווית ל"סמכות ללא אחריות. זאת ועוד, כחלק מהמעבר לעבודה במתכונת קפסולות, אנו מאפשרים גם ליועצים, למבקרים ולספקים חיצוניים, לעבוד באופן חלקי מרחוק".

בהנהלה מתריעים על התופעה של עובדים המדווחים על פי הנחייה מפורשת של הוועד על זכאות לדמי אש"ל בימים בהם עבדו מביתם. בנק ישראל לא חתום על הסכם המסגרת שבין המדינה לארגוני העובדים והמעסיקים בנוגע לעבודה מרחוק, ולפיו העובדים יהיו זכאים להחזר הוצאות בגין ארוחות גם בימי עבודה מרחוק. "גם על פי הסכם זה העובדים אינם זכאים לדמי אש"ל כאשר הם עובדים מביתם, כך שהנחיית הוועד אינה חוקית, גם לו בנק ישראל היה חלק מהסכם המסגרת", כתבה ההנהלה. "יש להימנע מדיווחים שלא כדין, ונאמר את המובן מאליו - הנהלת הבנק, ולא ועד העובדים, היא זו שמנהלת את הבנק, בכפוף לחוק, הסכמי העבודה וההסכמים הנהוגים במגזר הציבורי. זה נכון בעניין דיווחי האש"ל, וזה ודאי נכון בעניין העבודה מהבית".

נזכיר כי השכר הממוצע של עובדי בנק ישראל נכון ל-2019 עמד על 30 אלף שקל בחודש. עלייה בשיעור של כ-8% בהשוואה לשנת 2018. מדובר בשכר שבזמנו היה גבוה ב-182.3% מהשכר הממוצע במשק. בשנת 2019 נחתם הסכר שכר חדש.

מהנהלת בנק ישראל נמסר בתגובה: "כנראה תואר שלישי (הכוונה ליו"ר הוועד, ד"ר יובל מזר) אינו מחסן מפני הפצת פייק ניוז. ולעובדות, ככל הידוע לנו, אף עובד לא נדבק בבנק, וזאת הודות לצעדי הזהירות ולהקפדה על ההנחיות בבנק. שני עובדי ביטחון אכלו יחד ביום שישי בערב (מחוץ לבנק) נדבקו, וסטודנט מהמחקר שהיה במופע עם סטודנט אחר".

יו״ר ועד עובדי בנק ישראל מסר לעובדים: "באמת שנגמרו לנו המילים. במקום לדאוג לבריאות והחיים של העובדים כפי שהיינו מצפים, המנכ״לית שלנו פורקת תסכולים עליהם התרענו מראש כמו עצמאות הבנק ועוסקת באש״ל, החזר הוצאות והכפשת הוועד".