בחצי שנה: החתם יונתן כהן יצר לעצמו תשואה של 100% על רכישת השליטה בגיבוי אחזקות

כהן חולש על מניות חברת המימון החוץ-בנקאי, שאותן רכש מהאחים פרדו בדיסקאונט של כ-30% על מחיר השוק, בשווי נוכחי של כ-110 מיליון שקל • והוא לא החתם היחיד שהרחיב בתקופה האחרונה את עסקיו בשוק ההון

יהונתן כהן ויוסי לוי / צילום: יח''צ אינפין קפיטל
יהונתן כהן ויוסי לוי / צילום: יח''צ אינפין קפיטל

כחצי שנה לאחר שחתם ההנפקות יהונתן כהן סיכם על רכישת מניות השליטה בחברת האשראי החוץ-בנקאי גיבוי אחזקות, משקפת השקעתו רווח של יותר מ-100% "על הנייר" לעומת עלות הרכישה, שבוצעה בהנחה משמעותית על מחיר השוק.

בחודש יוני האחרון חתם כהן על הסכם לרכישת השליטה בגיבוי אחזקות מידי האחים אריאל ואביטל פרדו (מיזמי חברת הפינטק הצומחת פאגאיה), תמורת קצת יותר מ-40 מיליון שקל - סכום שכלל בעיקרו (33 מיליון שקל) תמורה בגין החזקות צמד האחים (55% מהמניות), ותמורה נוספת בגין הזכויות על פי שטרי ההון שיש לחברה. כיום הוא חולש על כ-62% מהונה של גיבוי אחזקות, בשווי שוק נוכחי המגיע ל-110 מיליון שקל.

את העסקה מול האחים פרדו ביצע כהן לפי מחיר מניה של 8 שקלים, שהיה נמוך בכ-35% מערכה של מניית גיבוי בשוק. כחצי שנה לאחר מכן מחיר המניה יותר מהוכפל לעומת מחיר העסקה, ל-17 שקלים, והוא משקף כיום לגיבוי אחזקות שווי חברה של כ-180 מיליון שקל.

כפי שגיבוי אחזקות מסבירה, החברה עוסקת בתחום המימון החוץ-בנקאי, בעיקר למגזר העסקי, על ידי מתן אשראי לתקופות קצרות. משך החיים הממוצע (מח"מ) של תיק האשראי בחברה הוא קצר-מועד, והאשראי שהיא מעניקה "ניתן לעסקים קטנים ובינוניים בישראל לצורכי הון חוזר, באמצעות מסחר בממסרים דחויים (צ'קים דחויים, א' ל'), הלוואות לעסקים קטנים ובינוניים ופתרונות אשראי שונים".

בסיכום תשעת החודשים הראשונים של 2021 הכפילה גיבוי אחזקות את הכנסות המימון שלה, שהגיעו לכ-28 מיליון שקל בזכות "גידול בפעילות האשראי של החברה לצד גידול בפעילות מול לקוחות קצה". עוד נהנתה החברה מעלייה חדה בהכנסות המימון שלה, כך שהרווח הנקי שלה בין ינואר לספטמבר זינק כמעט פי שלושה והגיע ליותר מ-6 מיליון שקל.

זינוק של 370% וצלילה של 80% במניה 

המשקיעים במניית גיבוי אחזקות  חוו רכבת הרים עם ביצועיה בשנים קודמות. המניה רשמה רמת שיא באמצע שנת 2020 - שאליה הגיעה אחרי זינוק של כ-370% תוך כחודשיים בלבד, שלאחריו רשמה צלילה של כ-80%, גם זאת בתקופה קצרה של כחודשיים. בסך הכול, שנה לאחור מציגה גיבוי אחזקות טיפוס של כ-50% בערכה.

את רכישת השליטה בגיבוי אחזקות ביצע כהן כשנתיים וחצי לאחר שהחל ללוות אותה כחתם, באמצעות חברת אינפין שבשליטתו, שהובילה את גיוס האג"ח הראשון שביצעה גיבוי (בהיקף של כ-50 מיליון שקל) חודשים ספורים אחרי שהצטרפה לבורסה, באמצעות מיזוג לשלד.

את חברת החיתום אינפין הקים כהן בשנת 2016, כשנתיים לאחר שעזב את תפקידו כמנכ"ל כלל חיתום. כעת הוא מכהן כיו"ר גיבוי אחזקות (בהיקף משרה של 60%), תפקיד שבגינו אושרה לו באחרונה תמורה חודשית של כ-60 אלף שקל, וכן תמורות נוספות.

בימים האחרונים אישרו בעלי המניות של גיבוי אחזקות את הסכם העסקתו של המנכ"ל החדש של החברה, דוד טל. טל צפוי להיכנס לתפקידו בתחילת חודש מרץ, ועלות העסקתו השנתית מוערכת בכ-1 מיליון שקל. זאת על בסיס שכר חודשי של 50 אלף שקל, שיעלה לכ-58 אלף שקל כעבור שנה, הקצאת אופציות הניתנות למימוש למניות החברה, בהיקף של כ-2% מההון ובשווי הוגן של כ-470 אלף שקל, מענק שנתי של עד שתי משכורות והטבות נוספות.

חתם נוסף: העסקה של ארז גולדשמידט בחברת ב. יאיר

יונתן כהן אינו החתם היחיד שזיהה בתקופה האחרונה הזדמנות להרחיב את עסקיו בשוק ההון באמצעות השתלטות על חברה ציבורית. כך עשה גם ארז גולדשמידט, העומד בראש חברת החיתום אוריון, שיחד עם שותפיו בחברה, יועצי ההנפקות רפי ליפא וגל עמית, סיכמו בשבועות האחרונים על רכישת השליטה (כ-82% מהמניות) בחברת הנדל"ן הוותיקה ב. יאיר, תמורת 51 מיליון שקל.

עסקה זו משקפת לחברת ב. יאיר שווי של כ-63 מיליון שקל - גבוה ב-20% כמעט מערכה בבורסה טרם פרסום העסקה. בעקבות הדיווח על העסקה זינקה מניית ב. יאיר בעשרות אחוזים והיא נסחרת כיום בשווי של 73 מיליון שקל.

במסגרת העסקה תרכוש חברה פרטית בבעלות גולדשמידט, ליפא ועמית, 66.88% ממניות ב.יאיר, ואילו חברת י. שניר מגורים שבבעלות יחזקאל תרכוש עוד 14.68% מהמניות. בכפוף להשלמת העסקה מתכננים בעלי המניות החדשים בב. יאיר למנות לתפקיד מנכ"ל החברה את ניר יחזקאל, השותף בעסקת רכישת המניות מידי בעליה הנוכחיים של ב. יאיר - האחים יוסף, יאיר ויורם ביטון.

ב.יאיר עוסקת בתחומי הבנייה בישראל ובמזרח אירופה. נכון לסוף יוני השנה לא היו לחברה פרויקטים בשלבי בנייה. במחצית הראשונה של 2021 השלימה החברה מכירה של שטחי מסחר מניבים בהיקף של 648 מ"ר תמורת 13.9 מיליון שקל, והתקשרה בהסכם למכירת שטחים נוספים של כ-303 מ"ר תמורת 7.1 מיליון שקל. בנוסף, מחזיקה החברה ב-90% ממניות חברת סביון ייזום, שעוסקת בייזום פרויקטים של פינוי בינוי למגורים.

עיקר פעילותה הנוכחית של החברה בחו"ל מתמקדת בבודפשט בירת הונגריה. באפריל השנה קיבלה החברה היתר בנייה למגרש הראשון בפרויקט רובע 10 בבודפשט, ובו ניתן יהיה להקים 247 יחידות דיור בהיקף של 13.87 אלף מ"ר (נטו), שתי יחידות מסחר בהיקף של 430 מ"ר (נטו), חניות, מרפסות, שטחי שירות וכיוצא בזה.

נכון לסוף יוני 2021 הסתכם ההון העצמי של ב.יאיר ב-114 מיליון שקל, כאשר מאז חילקה כאמור החברה דיבידנד של 35 מיליון שקל. את המחצית הראשונה של 2021 סיימה החברה בהפסד של 1.95 מיליון שקל וזאת בהמשך להפסד של 3.5 מיליון שקל שנרשם ב-2020 כולה.