צים חוכרת אוניות ב-400 מיליון דולר מחברה שקשורה לעידן עופר

חברת התובלה הימית הודיעה על חכירת שלוש ספינות חדשות בהסכם לשמונה שנים, בהסכם שנחתם עם חברת ספנות שקשורה לחברת קנון - בעלת המניות הגדולה בצים • צים: "העסקה נבחנה לאור קריטריונים מקצועיים"

עידן עופר / צילום: איל יצהר
עידן עופר / צילום: איל יצהר

חברת התובלה הימית צים הודיעה על חכירת שלוש ספינות חדשות, בעלות קיבולת לנשיאת 7,000 מכולות (TEU) כל אחת, בהסכם לשמונה שנים. מדובר על הסכם שנחתם עם חברת ספנות שקשורה לחברת קנון שבשליטת עידן עופר, שהיא גם בעלת המניות הגדולה בצים (26%). היקף העסקה מגיע ל-400 מיליון דולר. הספינות ייבנו במספנות של Hyndai Shamo Heavy Industries הקוריאנית וצים תקבל אותן במהלך המחצית הראשונה של שנת 2024 .

צעד זה מגיע על רקע המשך הביקוש הגבוה לתובלה ימית בזמן שההיצע בתעשייה מוגבל והינו בהמשך לעסקאות חכירה קודמות שביצעה צים לאחר ההנפקה. בחברה מציינים כי העסקה נבחנה לאור קריטריונים מקצועיים, תפעוליים וכלכליים ואושרה לאחר הליך תחרותי שנוהל באמצעות יועץ חיצוני, שכלל פנייה להצעת הצעות מגופים בינלאומיים .

אלי גליקמן, מנכ"ל צים, מסר: "אנחנו שמחים לחתום על עוד הסכם חכירה ולהבטיח את התפוסה תוך התמקדות בהוספת כלי שיט מגוונים שיוכלו לשרת אותנו בקווי מסחר שונים". גליקמן הדגיש כי מדובר בספינות "ירוקות" המונעות בגז טבעי.

צים   נסחרת בבורסת ניו יורק, שבה היא הונפקה לפני כשנה, ושווי השוק שלה עומד על כ-7.6 מיליארד דולר לאחר זינוק של למעלה מ-300% במחיר המניה מאז ההנפקה.

לאחרונה נחשף בגלובס כי צים פנתה לרשות המסים בישראל וביקשה לשנות את שיטת המיסוי על חברות הספנות כך שתחושב לפי נפח התפוסה של האוניות, ולא לפי רווחי החברה. בעקבות הפרסום, עופר, בעל המניות הגדול בחברה באמצעות קנון, אמר כי אינו מעורב בפנייה זו וכי "לו הייתי נשאל לדעתי, הייתי מציע שצים לא תפנה לבקש את השינוי". צים מצידה השיבה אז כי "כיוון שרוב המשקיעים בצים הם גופים פיננסיים בינלאומיים, הכוונה היא להשוות את התנאים בהם תעמוד צים בתחרות הגלובלית מול מתחרותיה".

מצים נמסר: "העסקה נבחנה לאור קריטריונים מקצועיים, תפעוליים וכלכליים ואושרה לאחר הליך תחרותי שנוהל באמצעות יועץ חיצוני, שכלל פנייה להצעת הצעות מגופים בינלאומיים".