10 מרקים מושקעים במיוחד במשלוח עד הבית

מרק זו מנה טריקית למשלוח, אבל יש מקומות שעושים את זה נכון וטוב • הזמנו, בדקנו וחזרנו כדי לספר

מרק העוף של קיטון / צילום: גיל אבירם
מרק העוף של קיטון / צילום: גיל אבירם

נחשול החולי ששטף את ישראל הכניס מאות אלפי ישראלים לבידוד. מה עושים בשיא החורף ובין ארבעה קירות, לרוב עם בני משפחה נוספים? משתדלים לא להשתגע. למי שמאס בבישול או סתם לא מרגיש טוב - 10 מקומות עם משלוחי מרקים מחזקים, מהמרק הסיני החריף ועד מרק רגל, קובה ואפילו מרק עוף קלאסי.

מרק תימני | "רק מרק" נס ציונה ו"האחים בועז" תל אביב

המרקים התימניים הם אלו שככל הנראה מזכירים יותר מכל את התבשילים שמהם נגזרה המילה התנכ"ית "מרק" - חלקי בשר שמורקו, כלומר נשטפו היטב במים, לפני שבושלו ברותחין.

בשנתיים האחרונות, גם הודות לשירותי המשלוחים, חווים המרקים הסמיכים והעדתיים עניין מחודש. בשכונת התקווה וכרם התימנים התל אביביים מוצעים מרקים תימניים של בשר ועוף במשלוחים (פייבוריט אישי - זה של האחים בועז) וגם ברחבי הארץ. מרקיית "רק מרק" שבמתחם ישפרו בנס ציונה (כשר) היא אחת מהם, שם מוצעים מדי יום מרקי עוף, בשר, רגל ושעועית עד הבית.

מרק עוף | "קיטון" ו"סנדר" תל אביב

הפניצילין היהודי הוא תואר שניתן בניו יורק למרק העוף המזרח אירופי - ובצדק: מחקרים הראו שהוא אכן מיטיב עם לוגמיו. שתי מסעדות היסטוריות בתל אביב מגישות מרק עוף אשכנזי כיובל וחצי וגם במשלוחים - קיטון שברחוב דיזנגוף (לא כשר) מגדילה לעשות ומציעה מרק עוף בשלל גרסאות - בויון (כלומר - מרק צח); עם לוקשען (אטריות) או עם קניידלך או עם עוף והודו.

מצדה השני של העיר, ברחוב לוינסקי מציע זמי שרייבר, דור שני במסעדת "סנדר" (כשר), מרק עוף קלאסי עתיר תוספות.

מרקים אסיאתיים | סופ'רלטיב ראשון לציון

בתחילת שנות האלפיים נפתחו ברחבי הארץ מרקיות עם תפריטים יומיים משתנה. זופה התל אביבית, אחת הבולטות של אותם ימים, עדיין פועלת, במציאות ובמשלוחים, כשהקונספט התרחב גם לתבשילים ותוספות.

בראשון לציון פועלת באותו ז'אנר מסעדת סופ'רלטיב, שם יש דגש על מרקים אסיאתיים - למשל מרק טום יאם עם חלב קוקוס, למון גראס, קפיר ליים ועגבניות, מרק תירס מלזי פיקנטי וטוויסט על ראמן יפני. גם זופה אגב מגישה תבשיל אסיאתי - תבשיל בקר פאד קפאו תאילנדי עם אורז וגם מרקים עם טאץ' אסיאתי במבחר היומי המתחלף (לא כשר).

מרק חרצ'ו גאורגי | פטרה אשדוד ורשת דדה

חרצ'ו הוא מרק גאורגי שפופולרי במכורתו ובמדינות ברית המועצות לשעבר, תבשיל בשר מתובל בתערובת חמלי סונלי, ברוטב שזיפי הבוסר טקמאלי, באגוזי מלך טחונים ובשפע כוסברה בהגשה. בישראל ניתן למצוא את המרק - גם במשלוחים - במסעדות גאורגיות כמו פטרה האשדודית (petrarest.co.il) וברשת דדה (שתיהן לא כשרות).

אגב: פסטיבל "סיפורי מרק" האשדודי, בו היה אמורים להיות מוגשים גם מרקים גאורגיים של הקהילה הגדולה בעיר - ושמתקיים מדי שנה בזמן זה של השנה (ונדחה בשל גל הקורונה) - יתקיים בפברואר.

מרק חרצ'ו / צילום: סטודיו תדמית
 מרק חרצ'ו / צילום: סטודיו תדמית

מרק קובה | לילוש

השפית ליאת בלילטי הקימה לפני 25 שנים דוכן קטן ברחוב אבן גבירול שהתמחה בכריכי פניני בסגנון איטלקי־אמריקאי, שאותם למדה להכין בניו יורק. עם המעבר למסעדה הקטנטנה ברחוב פרישמן בואך כיכר מסריק, נוסף למקום תפריט מרקים נרחב שכולל מאז ועד היום כ-30 מרקים - מעוף קניידלך, פירות ים ועד קובה. מרק בצל צרפתי עם גבינות נהנה השנה מפופולריות מיוחדת עם חזרתן של מנות הרטרו לתודעה (לא כשר).

לילוש. מרק קובה / צילום: יעל יצחקי
 לילוש. מרק קובה / צילום: יעל יצחקי

מרק בויאבז | מאנטה ריי, תל אביב

בא הסגר מרצון ואיתו שבה גם ערכת הבויאבז המיתולוגית במשלוחים של מאנטה ריי - שהייתה מכוכבות החורף הקודם, מנה זוגית (משפחתית!) ונדיבה של ציר ארומטי, שפע פירות ים ולחם קלוי עם רוטב שמוגש לצדה. נהדר (לא כשר).

קובה חמוסטה | קובייה ירושלים

מסעדת מרקי הקובה הירושלמית מגישה מרקים כורדיים במחירים משתלמים (39 שקלים בוולט למרק עם 2 קובות או 46 למרק עם שלישייה): מקובה הסלק האדום, עבור בקובה דלעת טבעוני - ויש גם קובה נבלוסייה מטוגנת. שווה במיוחד קובה חמוסטה חמצמץ עם מנגולד. המרקים מוגשים מדי צהריים ועד השעה שבע (כשר).

מרק תירס ומרק וון טון | צ'יינה קלאס הרצליה

ואם כבר רטרו: מרק תירס מתוק עם נטיפי ביצים וסמיכות של שמיכה כמו בשנות השמונים ומרק צלול, חמוץ ופיקנטי עם כופתאות וון טון מוגשים היום כמו לפני 40 שנה בצ'יינה קלאס בהרצליה. פעם, כשהגשתי תוכנית באולפני הרצליה, השמועה הייתה שהמרק החריף של המסעדה ממול מרפא כל כאב גרון שמפריע לשידור. פלסיבו או מזור? אולי גם וגם (כשר).

בורשט | קולינריק קריית אונו וחיפה

יונתן רושפלד עומד מאחורי אחת היוזמות המעניינות של השנה האחרונה בתחום האוכל המוכן הביתה - רשת הסופר-מעדניות קולינריק שהחלה עם משלוחים בחיפה ובקריית אונו (ובקרוב תחל גם ברמת גן). בתפריט האוכל שחתום עליו השף המוערך מרק גולאש, מרקי עדשים, בטטה ופטריות, מרק פירות ים תאילנדי - וגם בורשט מזרח אירופי. מחיר: 19-24.9 שקלים למכל של 400 גרם (לא כשר).

ניתן להזמין משלוחי אונליין של מרקים מסניף קריית אונו וחיפה דרך אתר: kulinarik.co.il