בג"ץ: הזכות לחשמל היא חוקתית, לא ניתן לנתק חייבים

בית המשפט העליון קבע כי הזכות לחשמל היא זכות חוקתית הקשורה קשר הדוק לזכות לחיים ולבריאות • חייב את רשות החשמל לתקן את אמות-המידה לניתוקי חשמל בקרב חייבים ולגבות את החוב באמצעים מתונים יותר שאינם כרוכים בניתוק החשמל

בית המשפט העליון / צילום: Shutterstock
בית המשפט העליון / צילום: Shutterstock

יום אחרי שנשבר שיא צריכת החשמל של כל הזמנים בחורף, בית המשפט העליון קובע כי הזכות לחשמל היא זכות חוקתית הקשורה קשר הדוק לזכות לחיים ולבריאות, ולכן על רשות החשמל לתקן את אמות-המידה לניתוקי חשמל בקרב חייבים, ולגבות את החוב באמצעים מתונים יותר שאינם כרוכים בניתוק החשמל. זאת, לאחר שבימים האחרונים פורסמו בכלי התקשורת וברשתות החברתיות סיפוריהם של תושבים שדווקא בימים הקרים ביותר בשנה נותרו מנותקי חשמל.

החלטת בית המשפט העליון התקבלה בעקבות עתירה של האגודה לזכויות האזרח נגד ההסדרים החלים על גביית חובות של צרכנים ביתיים בגין צריכת חשמל, ובכלל זה האפשרות לנתק את אספקת חשמל לבתיהם. העותרים טענו כי יש לוודא שניתנת זכות טיעון סדורה לפני ההחלטה לנתק תושבים מהחשמל, וכי יש לבטל את האפשרות לגבות חלק מחובות העבר על -ידי קיזוז מתשלום עבור צריכת חשמל עתידית.

ההסדר הנוכחי של רשות החשמל אומנם מספק מטריית הגנה לניצולי שואה או לאלה המוגדרים כצרכנים שאספקת חשמל חיונית עבורם מטעמי בריאות ונכללים ברשימה מצומצמת וסגורה, אך כעת תיאלץ רשות החשמל להרחיב את היריעה ולגבות חובות של בעלי קשיים כלכליים באמצעים "מתונים יותר", שאינם כוללים ניתוק חשמל החיוני עבור ניהול חיים תקינים. כמו כן, נאסר על המשך ניתוקי החשמל ללא הליך הוגן ושמיעת הצרכן.

באי-כוח העותרים, משכית בנדל מהאגודה לזכויות האזרח ועדי ניר בנימיני מהקליניקה לזכויות אדם באוניברסיטת תל אביב, הגיבו לפסק הדין ומסרו: "ביום הכי קר בשנה שבה אנשים נותרים ללא חימום, בג"ץ קיבל את עמדתנו לפיה הזכות לחשמל היא זכות חוקתית אשר קשורה באופן הדוק לזכות לקיום בכבוד, וקבע כי על רשות החשמל לתקן את אמות-המידה לניתוקי חשמל, לא לנתק אנשים מחמת עוניים, ולגבות את החוב באמצעים מתונים יותר שאינם כרוכים בניתוק החשמל. כמו כן, נאסר על המשך ניתוקי החשמל ללא הליך הוגן ושמיעת הצרכן. אנו תקווה כי פסק הדין, שנפתח במילים 'ויהי אור', מבשר על תחילתו של עידן חדש בכל הנוגע להגנה על אוכלוסיות חלשות מפני ניתוקי חשמל".