חברות הביטוח מאיימות "לתקוע" את החקיקה לרכב אוטונומי

החברות מתנגדות לגלגל על "הפול" את הביטוח של כלי רכב ללא נהג שמבצעים ניסויים בישראל • וגם: מה צריכה הממשלה לעשות כדי להעלות את שיעור הרכבים החשמליים בישראל? • השבוע בעולם הרכב

הרכב החשמלי בישראל / עיבוד: טלי בוגדנובסקי
הרכב החשמלי בישראל / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

איגוד חברות הביטוח מתנגד לכוונת המחוקק "לגלגל" על "הפול" של חברות הביטוח את הכיסוי הביטוחי של כלי רכב אוטונומיים שעורכים ניסויים בישראל. כך עולה ממכתב של האיגוד לוועדת הכלכלה של הכנסת, שדנה כיום בניסוח החקיקה שתאפשר ניסויים כאלה.

על פי החקיקה, בעל היתר לביצוע ניסוי ברכב אוטונומי, שלא השיג כיסוי ביטוחי אצל מבטח ישראלי, יהיה רשאי לרכוש בשלוש השנים הראשונות פוליסת ביטוח מה"פול" לפי דרישותיה של פקודת הביטוח, עם אופציה להארכת הכיסוי בשלוש שנים נוספות.

האיגוד טוען כי ביטוח מבוסס על הערכת סיכונים ולפיכך "חברת ביטוח - לרבות הפול - אינה יכולה לבטח פעילות ניסיונית כשאין מספיק מידע לגבי הסיכון הגלום בה. כפייה על הפול להוציא פוליסת ביטוח לכיסוי הפעילות האמורה לא הופכת את התחייבות הפול להתחייבות ביטוחית שכן היא אינה מושתת על עקרונות ביטוחיים ידועים ומוכרים".

האיגוד כותב כי "חברות ביטוח הפעילות בענף הרכב יודעות לבטח רכבים תקניים ולא רכבים ניסיוניים המבצעים נסיעות ניסיוניות. יתר על כן הפעלת רכב אוטונומי אינה מתכתבת עם פקודת רכב מנועי המושתת על שימוש של אדם ברכב ועל חבות הנוהג ברכב".

האיגוד טוען, שאם המדינה רוצה בכל זאת לכסות את הפעילות הניסיונית באמצעות כלים ביטוחיים, היא יכולה לבצע ביטוח כזה באמצעות "ענבל", חברת הביטוח הממשלתית, "במקום לגלגל על כלל הציבור עלויות של פעילות מסחרית המבוצעת למטרות רווח".

איך להעמיק את החדירה של כלי רכב חשמליים לארץ?

"שיעור החדירה של כלי רכב חשמליים מאופסי פליטות וכלי רכב היברידיים נטענים מופחתי פליטות הוא כמחצית משיעור החדירה בממוצע האירופי ויש מקום לצעדים ממשלתיים לעידוד העמקת החדירה שלהם", כך אומר אמיר זלצברג, ראש אגף התחבורה במשרד להגנת הסביבה.

על פי נתונים השוואתיים של המשרד, אף שמספר כלי הרכב החשמליים שנמכרו בישראל ב-2021 שילש את עצמו בהשוואה ל-2020, המספרים עדיין נמוכים ביחס לאירופה שם צמח נתח השוק שלהם מ-3% ב-2019 עד כ-16% מסך המכירות בסוף הרבעון השלישי של 2021.

לדברי זלצברג יש מקום להגדיל את המימון והתמיכה בהקמת עמדות טעינה במרחב הציבורי ובמקביל לפשט את הבירוקרטיה להקמת עמדות טעינה במרחב הפרטי. בתחום הרכב הוא ממליץ להאריך את הוראות השעה הקובעות את שיעורי מיסי הקנייה המופחתים על רכב חשמלי ולחייב יבואני רכב לעמידה ביעדי פליטות גזי חממה.

לדבריו המשרד גם תומך במתן תמריצים לבעלי מוניות לעבור רכב חשמלי, כגון המהלך להפחית את מחיר הזכות הציבורית למונית ("מספר ירוק") עם הנעה חשמלית, שאותו מקדם כיום משרד התחבורה בהתאם להחלטת הממשלה.

לדברי זלצברג המדינה צריכה לשמור על איזון בחדירת הרכב החשמלי בשל העלויות הסביבתיות שליליות הנלוות כגון עידוד לנסועה מוגברת. אולם ישראל עדיין רחוקה מאותו "קו אדום", שמחייב לנקוט בצעדים מצמצמים.

המשרד מבצע כיום גם עבודת מטה בכל הנוגע למיחזור הסוללות ברכב חשמלי בתום חיי השימוש שלהן אולם בינתיים אין עדיין בישראל תשתית למיחזור סוללות ליתיום לרכב ולפיכך הנהלים מתייחסים בעיקר לייצוא הסוללות בצורה בטוחה למרכזי מיחזור בחו"ל.

יצוין כי בימים אלה לוקח המשרד חלק בוועדה בין משרדית שאותה מובילה רשות המסים במטרה לבחון שיטות שונות למסות את רכב החשמלי ואת השימוש בו. בין השאר בוחנת הוועדה אפשרות "לגלגל" על יבואני הרכב עלויות סביבתיות, הנוגעות לרכב חשמלי.

UMI מחזירה לישראל את ה"אקווינוקס" וה"טראוורס" אחרי עדכון תקופתי

אחרי הפסקה לא קצרה חוזרים לישראל דגמי הפנאי של שברולט "אקווינוקס" ו"טראוורס" לאחר שעברו עדכון תקופתי וקיבלו אבזור משודרג. הקרוס-אובר אקווינוקס עבר עיצוב מחדש של החרטום והזנב בדגש על הגריל, הפגושים והפנסים.

תא הנוסעים עבר מספר שינויי עיצוב ומצויד כעת בחבילת בטיחות אקטיבית מקיפה בכל הדגמים, שכוללת בין השאר זיהוי הולכי רגל, חיישני חנייה היקפיים, מצלמה היקפית ועוד. למבחר נוספה גרסת RS ספורטיבית שכוללת בין השאר חישוקי 19 אינץ' מושחרים ועיצוב קרבי יותר של הפגושים. המחיר מתחיל בכ-173 אלף שקל ומגיע עד כ-188 אלף שקל לגרסת ה-RS.

האח הגדול טראוורס עבר שינויי עיצוב בולטים יותר והוא יוצע עם בחירה בין תצורת ישיבה ל-7 או 8 נוסעים. גם כאן ניתן למצוא חבילת בטיחות אקטיבית מתקדמת כסטנדרט ואבזור תקני עשיר יותר. המנוע, בנזין V6 בנפח 3.6 ליטר, שמייצר 310 כ"ס, נותר ללא שינוי. טווח המחירים נע בין כ-260 אלף שקל ועד 360 אלף שקל לגרסה המפוארת כפולת ההנעה.